(…) Powyższe opracowanie poświęcone ocenianiu pracowników zaliczam do
zbioru publikacji będących odpowiedzią na współczesne wyzwania stawiane organizacjom
przez szczególne cechy warunków ich funkcjonowania.
Poszerza ono możliwości rozumienia zagadnień społecznych dzięki analizie wybranych
aspektów uczestnictwa ludzi w procesach organizacyjnych. Autorka opracowania nie tylko
przedstawia określone instrumenty oceniania ludzi w świetle teorii, ale i poddaje
niektóre z nich praktycznej analizie ocenie. Zamieszczony w treści opracowania
statystyczny obraz opinii pracowników badanych organizacji na temat oceniania
dokonywanego w formie sformalizowanej, charakterystycznej dla ocen okresowych, jest
wartościowym źródłem informacji o problemach pojawiających się w praktyce realizacji
funkcji personalnej. Szczególnego podkreślenia wymaga jednak przede wszystkim
kompleksowe ujęcie zagadnienia oceniania z perspektywy funkcjonowania zasobów ludzkich
organizacji. Powyższe opracowanie należy do wyróżniających się pod tym
względem.(…)
Spis treści:
Przedmowa
I. OCENA- INTERPRETACJA I PODSTAWOWE CECHY CHARAKTERYSTYKI
1.1. Ocena w świetle wybranych interpretacji
1.1.1. Ocena jako osąd wartościujący
1.1.2. Ocena jako zjawisko afektywne
1.2. Modele kształtowania się ocen
1.3. Typy ocen i ogólne prawa ich formułowania
II. OCENIANIE Z PERSPEKTYWY FUNKCJONOWANIA ZASOBÓW LUDZKICH ORGANIZACJI
2.1. Miejsce ocen w procesie zarządzania zasobami ludzkimi organizacji
2.2. Cele i funkcje ocen pracowniczych
2.3. Zasady ocen pracowniczych
2.4. Procedura ocen pracowniczych
2.5. Czynniki kształtujące oceny pracowników
2.5.1. Uczestnicy procesu oceniania
2.5.2. Częstotliwość oraz oceny okresowe jako forma ocen pracowników
2.6. Błędy i problemy ocen pracowniczych
III. UWARUNKOWANIA PROCESU OCENIANIA ZASOBÓW LUDZKICH ORGANIZACJI
3.1.Społeczne i psychologiczne czynniki regulujące zachowania osób oceniających
3.2. Rola czynników demograficznych w procesie oceniania
3.2.1. Ocena a wiek osób ocenianych.
3.2.2. Ocena a płeć osób ocenianych
3.3. Wartościowanie pracy jako podstawa ocen pracowniczych
3.4. Rola doboru kryteriów w procesie oceniania
IV. METODY OCENIANIA JAKOŚCI ZASOBÓW LUDZKICH ORGANIZACJI
4.1. Metody oceny absolutnej
4.1.1. Ocena opisowa
4.1.2. Skale ocen
4.1.3. Metody testowe
4.1.4. Metoda Assessment Center
4.2. Metody oceny wyników pracy
4.2.1. Metoda zarządzania przez cele
4.2.2. Metoda 360ř
4.3. Metody oceny relatywnej
4.4. Metody oceny kadry kierowniczej
4.4.1. Ćwiczenia symulacyjne
4.4.2. Audyt menedżerski
4.5. Rozmowa oceniająca jako podstawowa metoda oceny pracowników
4.5.1. Istota rozmowy oceniającej
4.5.2. Praktyka rozmów oceniających
4.6. Elektroniczne metody ocen pracowników
V. OCENIANIE OKRESOWE PRACOWNIKÓW W PRAKTYCE ZARZĄDZANIA ZASOBAMI LUDZKIMI
ORGANIZACJI
5.1. Kształtowanie się okresowych ocen pracowników
5.2. Wdrażanie systemu okresowych ocen pracowników
5.2.1. Zasady oceniania pracowników
5.2.2. Kryteria i wagi w ocenie pracowników ujęte w arkuszu ocen okresowych.
5.2.3. Metodyka przeprowadzania rozmowy oceniającej
5.3. Ocena okresowa w świetle opinii pracowników
5.3.1. Oceny pracownicze w świetle opinii kadry kierowniczej jako podmiotu oceniającego
5.3.1.1. Ocena stosowanej metody
5.3.1.2. Ocena częstotliwości przeprowadzania ocen pracowników
5.3.1.3. Ocena jakości szkolenia kadry kierowniczej w zakresie metodyki oceniania
pracowników
5.4. Okresowe oceny pracownicze w świetle opinii osób ocenianych
5.4.1. Ocena procedury oceniania
5.4.2. Opinie na temat roli ocen okresowych
5.5. Podsumowanie wyników badań
VI. DOSKONALENIE I PERSPEKTYWY OKRESOWYCH OCEN PRACOWNIKÓW
6.1. Kierunki zmian w systemie okresowych ocen pracowników wynikające z diagnozy jego
funkcjonowania w praktyce
6.2. Doskonalenie systemu ocen pracowniczych pod względem zmniejszeniapoziomu ryzyka
ewaluacyjnego
6.3. Nowe wyzwania dla systemu ocen pracowniczych
ZAKOŃCZENIE
BIBLIOGRAFIA
SPIS RYSUNKÓW
SPIS TABEL
194 strony, B5, oprawa miękka