|
WSPÓLNE I SWOISTE ZAGADNIENIA EDUKACJI I REHABILITACJI OSÓB
GAJDZICA Z. RED. / Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM wydawnictwo: HUMANITAS , rok wydania 2008, wydanie I cena netto: 52.36 Twoja cena 49,74 zł + 5% vat - dodaj do koszyka
WSPÓLNE I SWOISTE ZAGADNIENIA EDUKACJI I REHABILITACJI OSÓB Z UPOŚLEDZENIEM
UMYSŁOWYM
(…) Stwierdzenie, że społeczna i edukacyjna sytuacja osób z
upośledzeniem umysłowym jest złożona, zwykle traktujemy jako truizm. Trudno jednak
oprzeć się wrażeniu, że oddaje on w pełni okoliczności rozwoju omawianej grupy
osób. W zasadzie każdy wymiar życia społecznego, podobnie jak praktycznie wszystkie
aspekty edukacji, rozpatrywane w kontekście możliwości versus ograniczeń ludzi
dotkniętych upośledzeniem umysłowym stają się zagadnieniem złożonym. Trudno je
rozpoznawać i interpretować w kontekście jednej teorii, na jednej płaszczyźnie czy
rejestrować w jednym formacie. Nie można, zatem przyrównać ich do obrazu dagerotypu,
który z natury spłaszcza rzeczywistość. Bardziej adekwatny wydaje się, więc
hologram, który wprawdzie utrudnia proces triangulacji i wyjaśniania, ponieważ zmusza
do wielowymiarowego i wieloaspektowego traktowania rozwoju, ale umożliwia spojrzenie na
omawiane zagadnienia z wielu – czasem bardzo odległych – punktów widzenia.(…)
Spis treści:
Wprowadzenie
I. UWARUNKOWANIA SYTUACJI SPOŁECZNEJ OSÓB Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM
Jacek J. Bleszyński
Rozwój mowy i języka dziecka z niepełnosprawnością intelektualną
Anna Porczyńska
Zaburzenia psychiczne u osób z rozpoznanym upośledzeniem umysłowym
Ilona Fajfer
Płaszczyzny wykluczenia społecznego osób niepełnosprawnych intelektualnie i
ich rodzin
Danuta Jankowska
Lekkie upośledzenie umysłowe a nieprzystosowanie społeczne.Przegląd stanowisk
II. UCZEŃ Z LEKKIM UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Anna Zamkowska
Psychospołeczne i edukacyjne funkcjonowanie ucznia z upośledzeniem umysłowym w
stopniu łekkim w szkole ogólnodostępnej
Bernadeta Szczupał
Wykorzystanie biblioterapii i czytelnictwa w pracy z dziećmi z
niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
Żaneta Pietras
Lekcja wrażliwości. Propozycja wykorzystania edukacji humanitarnej jako
stymulatora rozwoju emocjonalno-uczuciowego dzieci z lekkim upośledzeniem umysłowym
Zenon Gajdzica
W trosce o wielostronny rozwój ucznia. Kilka uwag o wyborze szkoły i formach
realizacji obowiązku szkolnego dziecka z lekkim upośledzeniem umysłowym
III. OBSZARY REHABILITACJI SPOŁECZNEJ OSÓB Z GŁĘBSZYM I GŁĘBOKIM
UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM
Ditta Baczała
Metoda Knillów a teoria osobowości Kurta Goldsteina (studium indywidualnego
przypadku)
Sylwia Wrona
Rodzina i personel placówek opiekuńczych w procesie edukacji osób z głębokim
upośledzeniem umysłowym
Dorota Prysak
Obszary aktywności mieszkańców domu pomocy społecznej
Szymon Godawa
Twórczość osób niepełnosprawnych w kontekście terapii Gestalt
Grażyna Adamczyk
Efekty kształcenia zawodowego osób z umiarkowanym i znacznym upośledzeniem
umysłowym
168 stron, B5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|