Inspirację do napisania książki stanowiły zainteresowania Autorki
przemianami ogólnoświatowymi.
W monografii znajdziemy zarówno treści dotyczące uporządkowania refleksji
teoretycznej, jak i dokumentację empiryczną. Ta ostatnia zawiera, oprócz danych
pochodzących z różnych źródeł, także wyniki prac własnych Autorki oraz tych
wykonanych pod jej kierunkiem. Są to w wielu przypadkach badania o zdecydowanie
rozpoznawczym charakterze.
Czynnikiem hamującym podjęcie systematycznych badań jest niewątpliwie
nieobecność teorii, stanowiącej – w naukach empirycznych – jedno z głównych
źródeł hipotez. Z tego powodu wiedza teoretyczna oraz wyniki badań empirycznych
przywoływane w niniejszej monografii bliższe są, w niektórych punktach, eseistyce
naukowej niż opracowaniom stricte naukowym. Słowo szkice w podtytule uwypukla z kolei
selektywność w doborze i sposobie prezentacji zagadnień poświęconych relacjom
człowiek (młody dorosły) i świat (zmieniający się).
Spis treści:
Wstęp
Rozdział 1. Wyróżniki globalizacji przełomu XX i XXI wieku
1.1. Istota zjawiska
1.2. Obszary przemian ogólnoświatowych
1.3. Mechanizm globalizacji
1.4. Nowe środowisko życia
1.5. Ocena skutków zachodzących zmian
Rozdział 2. Przywileje nowych czasów
2.1. Heterogeniczność otoczenia jako stymulator rozwoju
2.2. Możliwość przekraczania granic – globalizacja i transgresja
2.3. Ułatwienia w aktywności twórczej
Rozdział 3. Niektóre zagrożenia i wyzwania nowego świata
3.1. Stres wywołany informacyjnym zalewem
3.2. Pośpiech
3.3. Zagrożone doświadczenie osobnicze
3.4. Trud przystosowania do zmieniającego się świata
Rozdział 4. Stosunek do przemian ogólnoświatowych
4.1. Problemy diagnozy: od badań ankietowych do pomiaru kwestionariuszowego
4.2. Sylwetka psychologiczna jednostki a jej stosunek do globalizacji
4.3. Społeczny odbiór globalnych zmian – próbki analiz międzykulturowych
Rozdział 5. O przygotowaniu do życia w nowym świecie – perspektywa edukacyjna
5.1. O celach nauczania
5.2. Nowe (globalne) czasy, ponadczasowe umiejętności – uniwersalne znaczenie
metapoznania
5.3. Priorytetowe znaczenie umiejętności życia z ludźmi i wśród ludzi
Bibliografia
186 stron, B5, oprawa miękka