Lojalność pracownicza.
Od diagnozy typów lojalności pracowników do Zarządzania
Relacjami z Pracownikami (Employee Relationship Management)
Autorzy prezentowanej książki dokonali uporządkowania i wzbogacenia wiedzy
dotyczącej (typów) lojalności pracownika i jej uwarunkowań, motywów oraz mechanizmów
wewnętrznych, a także metod jej pomiaru w oparciu o analizę stopnia przydatności
wiedzy z zakresu lojalności konsumenckiej.
W książce omówiono ekonomiczno-prawne, a także psychologiczne i
społeczno-kulturowe korelaty lojalności pracowniczej, a także jej powiązania z
pracoholizmem oraz percepcją czasu przez pracobiorców. Autorzy opisali sposoby diagnozy
typów lojalności, formułowania strategii lojalności pracowniczej oraz przekładania
jej na operacyjny szczebel zarządzania.
Spis treści:
Wprowadzenie
Anna Lipka
Rozdział 1. Lojalność pracownicza jako behawioralna dźwignia wartości
organizacji
1.1. Polimorfizm lojalności (Alicja Winnicka-Wejs)
1.2. Pojęcie i ekonomiczna wartość lojalności pracowników (Anna Lipka)
1.3. Lojalność w wybranych metodach wyceny kapitału ludzkiego (w) organizacji (Alicja
Winnicka-Wejs)
1.3.1. Metody kosztowe
1.3.2. Metody dochodowe
1.3.3. Metody wartości dodanej
1.3.4. Metody rynkowe
1.3.5. Metody mnożnikowe
1.3.6. Metody wskaźnikowe
1.3.7. Metody mieszane
1.3.8. Metody opcji rzeczywistych (realnych)
1.3.9. Metody alternatywne/niekonwencjonalne
1.4. Istota oraz znaczenie lojalności konsumenckiej i lojalności pracowniczej –
obszary analogii (Anna Lipka)
Rozdział 2. Uwarunkowania, motywy, wewnętrzne mechanizmy i typy lojalności
pracowników
2.1. Rodzaje uwarunkowań lojalności pracowniczej
2.1.1. Uwarunkowania w otoczeniu organizacji (Anna Lipka, Alicja Winnicka-Wejs)
2.1.2. Uwarunkowania wewnątrzorganizacyjne
2.1.2.1. Osobowość organizacji (Anna Lipka)
2.1.2.2. Jakość gospodarowania kapitałem ludzkim (Anna Lipka)
2.1.2.3. Strategia ogólna i personalna (Anna Lipka)
2.1.2.4. Struktura organizacyjna (Alicja Winnicka-Wejs)
2.1.2.5. Kultura organizacyjna (Alicja Winnicka-Wejs)
2.1.3. Uwarunkowania dotyczące pracowników (Anna Lipka)
2.2. Motywy lojalności i multilojalności pracowniczej (Anna Lipka)
2.3. Wewnętrzne mechanizmy lojalności pracobiorców (Anna Lipka)
2.3.1. Charakterystyka
2.3.1.1. Zaufanie
2.3.1.2. Przyzwyczajenie
2.3.1.3. Zaangażowanie organizacyjne
2.3.2. Typologia lojalności pracobiorców
2.4. Różnicowanie typów lojalności pracowników w kontekście perspektyw postrzegania
czasu (Anna Lipka)
2.4.1. Orientacja na przeszłość
2.4.2. Ukierunkowanie na teraźniejszość
2.4.3. Nastawienie na przyszłość
Rozdział 3. Diagnoza oraz pomiar lojalności pracowników i jej typów jako
podstawa budowania strategii długookresowych relacji firmy z pracownikami
Anna Lipka
3.1. Diagnozowanie lojalności jako postawy i zachowania
3.2. Analiza satysfakcji i lojalności pracowników
3.2.1. Relacje: satysfakcja – lojalność
3.2.2. Zadowolenie pracownika a zadowolenie klienta
3.2.3. Funkcje oraz fazy badań satysfakcji klientów i pracowników
3.3. Badanie motywów lojalności
3.4. Ustalanie dynamiki lojalności i jej implikacji
3.5. Pomiar wartości życiowej pracowników
Rozdział 4. Employee Relationship Management (ERM), czyli Zarządzanie Relacjami
z Pracownikami (ZRP) – szczebel strategiczny i operacyjny
4.1. Strategie retencji pracowników
4.1.1. Kształtowanie wartości dynamicznej klienta wewnętrznego jako przedmiot strategii
(Anna Lipka, Alicja Winnicka-Wejs)
4.1.2. Metody analizy strategicznej personelu dla potrzeb ERM (ZRP) (Anna Lipka)
4.1.3. Rodzaje strategii prolojalnościowych dla pracowników (Anna Lipka)
4.1.4. Treść substrategii strategii prolojalnościowej (Anna Lipka)
4.1.5. Zarządzanie ryzykiem lojalnościowym (Anna Lipka)
4.2. Typy lojalności a pracownicze programy lojalnościowe (Anna Lipka)
4.2.1. Definicja i cele
4.2.2. Projektowanie i ewaluacja
4.2.3. Koszty jakości zarządzania pracowniczymi programami lojalnościowymi
Rozdział 5. Wyniki badań empirycznych nad lojalnością pracowników i jej
typami
Jan Acedański
5.1. Metody i narzędzia badawcze
5.2. Charakterystyka populacji oraz próby
5.3. Stosowane strategie prolojalnościowe i metody diagnozy lojalności
5.4. Pracoholizm i percepcja czasu badanych osób
5.5. Waga lojalności dla respondentów i ich motywy lojalności
5.6. Multilojalność
5.7. Autoocena poziomu lojalności i jego dynamiki
5.8. Percepcja ryzyka i ekonomicznych konsekwencji lojalności
5.9. Typy lojalności
Zakończenie
Anna Lipka
Bibliografia i netografia
Spis tablic
Spis rysunków
Załącznik
Anna Lipka
224 stron, B5, oprawa miękka