ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

PEDAGOGIKA KLASYCZNEGO LIBERALIZMU W DWUGŁOSIE JOHN LOCKE


WROŃSKA K. / I JOHN STUART MILL

wydawnictwo: WYD UJ , rok wydania 2012, wydanie I

cena netto: 43.89 Twoja cena  41,70 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Pedagogika klasycznego liberalizmu

w dwugłosie John Locke i John Stuart Mill


Liberalizm niejedno ma imię.

Pedagogika klasycznego liberalizmu reprezentowana przez Johna Locke'a i Johna Stuarta Milla jest zapisem zmagań liberałów z ich podstawowym i nieodstępowalnym przywiązaniem do wolności w życiu człowieka, społeczeństwa i państwa, która w dziedzinie wychowania pozostała zasadą sporną i dyskusyjną, choć nie do końca odrzuconą.

Za ich stanowiskiem nie kryje się prosta liberalizacja wychowania, czyli promocja wolności w wychowaniu, powszechnie kojarzona z pedagogiką liberalną; jest to zapowiedź swoistego kursu przygotowawczego do bycia wolnym człowiekiem w sferze życia prywatnego i publicznego, do realizacji głównie na przedpolu polityki.


Spis treści:

Podziękowania  9
Wprowadzenie  11
Wykaz skrótów cytowanych prac  25

I. Pedagogika klasycznego liberalizmu – konstrukcja pojęciowa  27
1. Liberalizm: pojęcie, zasady i cechy wyróżniające; miejsce klasycznego liberalizmu na mapie jego odmian  27
2. Wychowanie: podstawowe pojęcie pedagogiki w perspektywie klasyczno-liberalnych poglądów filozoficznych  44
3. Stan badań w obrębie filozofii i nauk o wychowaniu  53

II. John Locke i podstawy pedagogiki klasycznego liberalizmu  71
1. Życie i filozofia Johna Locke’a na tle epoki  71
2. Liberalne poglądy Johna Locke’a w dziedzinie polityki  82
3. Zakres wychowania w myśli pedagogicznej Johna Locke’a  89
4. Recepcja myśli pedagogicznej Johna Locke’a  94

III. John Stuart Mill i rozwinięcie pedagogiki klasycznego liberalizmu  107
1. James i John Stuart Mill na tle epoki. Jamesa Milla utylitarny zamysł pedagogiczny   107
2. Arystokratyczny liberalizm i demokratyzm Johna Stuarta Milla jako wprowadzenie do rozważań o wychowaniu  119

IV. Wyróżniki myśli o wychowaniu w pedagogice klasycznego liberalizmu. John Locke i John Stuart Mill – ciągłość i zmiana  135
1. Kształtowanie charakteru moralnego człowieka – cel nadrzędny i uniwersalny wychowania   135
2. Wychowanie jako przygotowanie do bycia obywatelem; rola elit w społeczeństwie   153
3. Edukacja (wiedza i wykształcenie) w służbie powołania życiowego i jako forma (samo)doskonalenia na mapie celów całożyciowych  167
4. Rodzina jako pierwszoplanowe środowisko wychowawcze na tle roli państwa i społeczeństwa obywatelskiego w realizacji zadań wychowawczych  192
5. Osoba wychowawcy i jego metoda   209

V. Podsumowanie. Aktualność pedagogiki klasycznego liberalizmu i jej twórcza obecność we współczesnym dyskursie pedagogicznym i filozoficznym  219

Bibliografia   241
Aneks   261


270 stron, B5, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022