Ta książka nie jest teoretycznym ględzeniem, ani zbiorem pouczeń i
przechwałek.
Daje możliwość głębszej refleksji, ale jednocześnie pokazuje, jak można
konkretnie działać, aby chronić specyficzne dla każdego szefa interesy i wartości.
Psychologia szefa pomaga zrozumieć i zastosować zapomniane mechanizmy psychologiczne,ale
z uwzględnieniem specyfiki polskich szefów i polskich podwładnych. Ta książka zawiera
wiele konkretnych narzędzi, sposobów i bezpiecznych algorytmów działania, które
pozwalają skutecznie i mądrze rozwiązywać najtrudniejsze sytuacje z podwładnymi.
Jeżeli uznasz, że szef to zawód - możesz doskonalić swoje
umiejętności menedżerskie, niezależnie od wieku, branży i doświadczeń.
Drugie wydanie tej książki poszerzone jest o suplement, który odnosi się do
aktualnego problemu większości szefów w Polsce: "Jak wiązać dobrego pracownika z
firmą i budować jego prawdziwą lojalność?". Autorzy proponują rewolucyjne dla
wielu decydentów pomysły i otwierają nową perspektywę w obszarze motywowania
pracowników. A jeżeli to nie wystarczy - sprawdź, jak stanowczo można targować się z
odchodzącym podwładnym.
Wojciech Haman i Jerzy Gut są autorami również dwóch innych
książek: Docenić konflikt i Handlowanie to gra, które od połowy lat
dziewięćdziesiątych są cenione i wykorzystywane przez praktyków negocjacji oraz
polecane na wielu wyższych uczelniach. Książka Psychologia szefa. Szef to zawód
została już sprzedana w nakładzie kilkudziesięciu tysięcy egzemplarzy i wciąż może
być inspiracją dla menedżerów oraz źródłem użytecznych rozwiązań w pracy z
podwładnymi.
Spis treści:
1. Szef to trudny zawód (9)
2. Exposé szefa (15)
- Jak wygłosić exposé? (26)
- Intencje szefa dotyczące jego exposé (26)
- Minimalne granice szefa (28)
- Maksymalne preferencje szefa (30)
- Zakończenie exposé (31)
- Przykładowe exposé szefa (32)
- Uwagi i komentarze do szefowskiego exposé (34)
3. Karanie (37)
- Sankcje i dolegliwości, których możesz użyć do karania podwładnych (42)
- Pułapki podczas karania. Dziecko - Rodzic - Dorosły (44)
- Algorytm karania (49)
- Cel spotkania i ludzka twarz szefa (51)
- Co podwładny zrobił? (51)
- Na jakie koszty i konsekwencje pracownik naraził szefa? (52)
- Jaką granicę z exposé naruszył podwładny? (52)
- Wyznaczenie kary lub innej dolegliwości (53)
- Dopuść karanego do głosu tylko jeden raz (54)
- Propozycja pomocy, aby podwładny w przyszłości nie popełniał podobnych błędów
(55)
- Zapowiedź bardziej surowej sankcji w sytuacji recydywy (56)
- Zalecenie naprawy błędu (56)
- Wyraźne zakończenie spotkania (57)
- Nasze uwagi do karania (58)
4. Nagradzanie (61)
- Nagrody, czyli różne sposoby doceniania i wyróżniania pracowników (64)
- Nagrody-symbole. Przynależność do elity (64)
- Docenianie bliskich osób dobrego pracownika (65)
- Nagrody dopasowane do potrzeb i zainteresowań pracownika (67)
- Nie bój się mówić: "Dziękuję. Doceniam. Jestem wdzięczny" (68)
- Kłopoty szefa podczas nagradzania (70)
- Algorytm rozmowy z docenianym podwładnym (73)
- Uwagi do nagradzania (76)
5. Trudne decyzje odpowiedzialnego szefa (79)
- Jak przekazywać trudne decyzje? (83)
- Nazwanie celu spotkania (86)
- Ludzka twarz szefa (86)
- Jak dopasować ludzką twarz do osobowości szefa (Osobisty - Rzeczowy) (88)
- Decyzja przekazana w odpowiedzialnej formie (89)
- Krótkie, prawdziwe uzasadnienie decyzji (91)
- Obrona własnej decyzji - zdarta płyta (92)
- Zamknięcie spotkania dotyczącego decyzji szefa lub zaproszenie podwładnego do
negocjacji nad sposobem wykonania decyzji (95)
6. Model negocjacji nastawionych na współpracę (97)
7. Zestaw psychologicznych narzędzi szefa (109)
- "Zdarta płyta" (111)
- Odsłanianie intencji szefa (112)
- Informacja zwrotna (115)
- Pytania i parafrazy. Narzędzia skutecznego słuchania (118)
- Trudne pytania (118)
- Parafraza potrzeb (120)
- Sztuka odmawiania podwładnym, czyli szefowskie: "Nie" (124)
- Stawianie granic (126)
- Targowanie szefowskie. Sztuka ustępstw i dawania satysfakcji (128)
8. Zwalnianie pracowników (131)
- Standard komunikowania decyzji o zwolnieniu (136)
- Ludzka twarz szefa, intencje, trudności i cel spotkania (136)
- Decyzja o zwolnieniu, z krótkim uzasadnieniem (137)
- Zdarta płyta, czyli ochrona decyzji (138)
- Negocjacje dotyczące sposobu rozstania (140)
- Targuj się, aby dać podwładnemu satysfakcję (143)
9. Refleksje o zwolnieniach w polskiej rzeczywistości (153)
10. Od prośby do negocjacji (159)
11. Refleksje o prośbie i odpowiedzialności (175)
12. Jak radzić sobie z narzekaniem podwładnych? (185)
- Od marudzenia do odpowiedzialności. Algorytm rozmowy z "narzekaczem" (192)
- Wysłuchanie osłabionego pracownika i odtruwanie go (192)
- Pomoc w nazwaniu problemu pracownikowi, który narzeka i marudzi. Zaproszenie do
współpracy (196)
- Zgłuszanie zawziętego i niepoprawnego narzekacza, który zatruwa zespół (200)
13. Refleksje o pomaganiu i odpowiedzialności (203)
14. Szef jako mediator (209)
- Algorytm mediacji szefowskiej (218)
15. Refleksje na pożegnanie (221)
- Samotność szefa (224)
- Motywowanie podwładnych (226)
- Wiedza i umiejętności szefa (230)
16. Nie mamy czego się wstydzić (233)
SUPLEMENT/2008: Nowe sposoby motywowania podwładnych i wiązania najlepszych
pracowników z firmą (239)
17. Jak wiązać dobrego pracownika z firmą, kiedy awans pionowy nie jest
możliwy? (243)
- Doskonalenie relacji szef - podwładni (248)
- Budowanie awansu poziomego (251)
- Pozycja coacha (251)
- Pozycja trenera (253)
- Pozycja specjalisty (255)
- Dbanie o rozwój osobisty pracownika (257)
- Akceptuj i nie przeszkadzaj (258)
- Jeżeli możesz, zainwestuj (259)
- Jeżeli wierzysz - inspiruj (260)
18. Jak rozmawiać i negocjować z odchodzącym pracownikiem, aby chronić interesy
szefa i firmy? (265)
- Próba zatrzymania dobrego pracownika (268)
- Jak rozstać się z dobrym pracownikiem, chroniąc interesy szefa i firmy? (274)
Zakończenie (281)
Informacje o szkoleniach (285)
304 strony, Format: 14.0x21.0cm, oprawa twarda z obwolutą