Książka jest pierwsza na
polskim rynku wydawniczym publikacja przedstawiająca problematykę umów w zakresie
współczesnych sztuk wizualnych.
Praca zawiera szczegółową analizę utworu jako przedmiotu prawa autorskiego,
prezentuje problematykę umów prawa autorskiego w czasie i przestrzeni oraz ukazuje
podstawowe zasady dotyczące formułowania tych umów.
Autor szczegółowo omawia podstawowe typy umów dotyczących współczesnych sztuk
wizualnych, w tym umowy w zakresie:
- utworów audiowizualnych,
- utworów fotograficznych,
- komiksu,
- sztuki konceptualnej.
Książka jest przeznaczona dla osób naukowo zajmujących się prawem autorskim.
Opracowanie będzie przydatne także studentom prawa i szkól filmowych. Powinno
zainteresować również praktyków specjalizujących się w umowach dotyczących sztuk
wizualnych oraz pracowników mediów.
Spis treści:
Wykaz skrótów
str. 13
Wstęp
str. 19
Rozdział pierwszy
Przenoszalność majątkowych praw autorskich
str. 27
I. Rys historyczny
str. 27
II. Podstawy prawne
str. 37
III. Wykonywanie autorskich praw majątkowych a aktywność kontraktowa
str. 39
IV. Przenoszalność autorskich praw majątkowych
str. 41
1. Wstęp
str. 41
2. Umowy nazwane, nienazwane i mieszane
str. 47
V. Granice zasady swobody umów w prawie autorskim
str. 55
1. Słowo wstępne
str. 55
2. Ograniczenia dotyczące przenoszalności majątkowych praw autorskich
str. 56
3. Ograniczenia dotyczące zakresu przeniesienia majątkowych praw autorskich
str. 57
4. Ograniczenia dotyczące prawa do wynagrodzenia
str. 59
5. Ograniczenia wynikające z obowiązku zawarcia umowy z organizacją zbiorowego
zarządzania
str. 60
6. Zobowiązanie do niewykonywania autorskich praw osobistych
str. 60
7. Forma umowy
str. 61
8. Czas trwania umowy
str. 62
VI. Pojęcie umów prawa autorskiego
str. 64
Rozdział drugi
Skutki umów prawa autorskiego w czasie i w przestrzeni
str. 66
I. Wprowadzenie
str. 66
II. Umowy w intertemporalnym prawie autorskim
str. 66
1. Czas ochrony majątkowej
str. 66
2. Skutki "odżycia" ochrony
str. 71
3. Umowy długoterminowe
str. 74
III. Umowy autorskie w prawie prywatnym międzynarodowym
str. 77
1. Stosunki prawne z elementem obcym
str. 77
2. Statut autorskoprawny
str. 79
3. Prawo właściwe dla zobowiązań autorskoprawnych (statut kontraktowy)
str. 81
4. Klauzula porządku publicznego i przepisy wymuszające swoje zastosowanie
str. 89
Rozdział trzeci
Utwóry współczesnych sztuk wizualnych
str. 94
I. Pojęcie dzieła sztuk wizualnych
str. 94
1. Słowo wstępne
str. 94
2. Sztuka i twórczość
str. 95
3. Zakres pojęć dzieła sztuki, dzieła sztuki plastycznej i dzieła sztuki wizualnej
str. 99
II. Pojęcie utworu w rozumieniu prawa autorskiego
str. 100
1. Wprowadzenie
str. 100
2. Rezultat działalności człowieka
str. 101
3. Utwór jako przejaw działalności twórczej
str. 102
A. Słowo wstępne
str. 102
B. Oryginalność
str. 103
C. Indywidualność
str. 105
4. Ustalenie
str. 109
III. Utwory współczesnych sztuk wizualnych
str. 111
1. Wprowadzenie
str. 111
2. Dzieło fotograficzne
str. 112
A. Pojęcie utworu fotograficznego
str. 112
B. Rodzaje utworów fotograficznych
str. 116
3. Dzieło audiowizualne
str. 122
A. Pojęcie utworu audiowizualnego
str. 122
B. Rodzaje utworów audiowizualnych
str. 132
C. Zagadnienia szczególne dotyczące ochrony utworów audiowizualnych
str. 135
4. Dzieło multimedialne
str. 143
A. Pojęcie dzieła multimedialnego
str. 143
B. Próba kwalifikacji prawnej dzieła multimedialnego
str. 145
5. Komiks
str. 151
6. Dzieło sztuki konceptualnej
str. 157
IV. Zakres pojęcia dzieła sztuki i utworu w zakresie sztuk wizualnych
str. 158
Rozdział czwarty
Systematyka i charakterystyka umów prawa autorskiego
str. 163
I. Systematyka umów
str. 163
1. Wstęp
str. 163
2. Systematyka umów prawa własności intelektualnej
str. 164
A. Dotychczasowe próby dokonania systematyki w doktrynie polskiej
str. 164
B. Propozycja nowej systematyki
str. 171
II. Cechy charakterystyczne umów prawa autorskiego
str. 173
III. Pierwotne i wtórne umowy prawa autorskiego
str. 174
IV. Umowy przenoszące autorskie prawo majątkowe
str. 175
V. Umowy licencyjne
str. 181
1. Wprowadzenie
str. 181
2. Charakter prawny licencji
str. 183
3. Rodzaje licencji
str. 187
A. Podziały licencji
str. 187
B. Licencje wyłączne
str. 188
C. Licencje niewyłączne pojedyncze
str. 190
D. Licencje niewyłączne klasyczne
str. 191
E. Licencje zawarte na czas określony nieprzekraczający pięciu lat
str. 191
F. Licencje zawarte na czas określony przekraczający pięć lat
str. 192
G. Licencje zawarte na czas nieoznaczony
str. 193
H. Sublicencje
str. 193
I. Licencje celofanowe
str. 195
J. Licencje sieciowe
str. 195
K. Licencje open content
str. 196
Rozdział piąty
Ogólne założenia umownego prawa autorskiego
str. 199
I. Obrót prawami autorskimi
str. 199
1. Słowo wstępne
str. 199
2. Obrót majątkowymi prawami autorskimi w systemach prawnych opartych na teorii
monistycznej
str. 200
3. Obrót majątkowymi prawami autorskimi w systemach prawnych opartych na teorii
dualistycznej
str. 202
II. Pole eksploatacji jako centralna instytucja umownego prawa autorskiego
str. 204
1. Wprowadzenie
str. 204
2. Dotychczasowe próby zdefiniowania pola eksploatacji
str. 207
3. Własne rozwiązanie
str. 209
4. Nazwane i nienazwane pola eksploatacji
str. 213
5. Znaczenie konstrukcji pola eksploatacji
str. 216
III. Zasada specyfikacji pól eksploatacji
str. 217
IV. Pola eksploatacji nieznane w chwili zawierania umowy
str. 229
V. Umowy o utwory przyszłe
str. 237
VI. Regulacje dotyczące wynagrodzenia
str. 242
VII. Autorskie prawa osobiste w umowach
str. 260
VIII. Zakaz konkurencji po stronie autora
str. 273
IX. Stosowanie przepisów kodeksu cywilnego o umowie sprzedaży, zlecenia i o dzieło
str. 275
X. Wykonanie stosunku umownego
str. 277
XI. Niewykonanie i nienależyte wykonanie umowy
str. 278
1. Wprowadzenie
str. 278
2. Porozumienie stron
str. 278
3. Odstąpienie od umowy
str. 279
A. Słowo wstępne
str. 279
B. Umowne prawo odstąpienia
str. 279
C. Ustawowe prawo odstąpienia od umowy
str. 281
4. Wypowiedzenie umowy
str. 289
5. Orzeczenie sądu
str. 290
6. Wzajemne żądania stron przy odstąpieniu od umowy lub przy jej wypowiedzeniu
str. 290
Rozdział szósty
Umowy w zakresie utworów fotograficznych
str. 291
I. Wstęp
str. 291
II. Umowy zamówienia serwisu fotograficznego
str. 291
III. Umowa zamówienia fotografii ślubnych
str. 294
IV. Umowa o realizację zdjęć reklamowych
str. 297
V. Umowa licencyjna o wykorzystanie utworu w sieciach informatycznych
str. 298
VI. Umowa licencyjna z organizatorem wystaw, galerii, muzeów
str. 300
VII. Ochrona dóbr osobistych w kontekście umów dotyczących fotografii (umowa z
modelką lub modelem)
str. 300
VIII. Publikacja fotografii osób powszechnie znanych
str. 306
IX. Publikacja fotografii osób stanowiących fragment większej całości
str. 307
Rozdział siódmy
Umowy w zakresie utworów audiowizualnych
str. 309
I. Wprowadzenie
str. 309
II. Strony umów dotyczących utworów audiowizualnych
str. 309
1. Słowo wstępne
str. 309
2. Regulacja z art. 70 i 87 pr. aut.
str. 310
3. Producent audiowizualny
str. 316
4. Koproducent
str. 319
5. Twórcy filmowi
str. 320
6. Artyści wykonawcy
str. 323
III. Systematyka umów w zakresie utworów audiowizualnych
str. 324
IV. Umowy o produkcję audiowizualną
str. 325
1. Wprowadzenie
str. 325
2. Umowa o sfilmowanie powieści
str. 326
3. Umowa między producentem a twórcami filmowymi
str. 332
A. Słowo wstępne
str. 332
B. Umowa z autorem scenariusza
str. 332
C. Umowa z reżyserem
str. 336
4. Umowy koprodukcyjne
str. 347
5. Umowy dotyczące kontynuacji
str. 354
6. Umowy dotyczące remake'ów
str. 356
V. Umowy o rozpowszechnianie utworów audiowizualnych
str. 358
1. Zagadnienia wspólne dla wszystkich umów o rozpowszechnianie utworów audiowizualnych
str. 358
2. Umowa między producentem a dystrybutorem egzemplarzy utworu audiowizualnego
str. 368
3. Umowa o nadanie telewizyjne utworu audiowizualnego
str. 375
VI. Umowy o udostępnienie utworu audiowizualnego widzowi
str. 380
VII. Sens wyodrębnienia pośredniej kategorii umów
str. 383
Rozdział ósmy
Umowy dotyczące multimediów
str. 386
I. Wprowadzenie
str. 386
II. Umowy o stworzenie dzieła multimedialnego
str. 387
1. Słowo wstępne
str. 387
2. Strony umowy o stworzenie dzieła multimedialnego
str. 387
3. Umowa o stworzenie utworu multimedialnego
str. 389
A. Wstęp
str. 389
B. Umowa z twórcą utworu multimedialnego jako całości
str. 390
C. Umowa z twórcami utworów wykorzystanych w dziele multimedialnym
str. 392
III. Umowy o rozpowszechnianie utworu multimedialnego
str. 396
1. Słowo wstępne
str. 396
2. Umowa o rozpowszechnianie utworu multimedialnego w sieci informatycznej
str. 396
Rozdział dziewiąty
Umowy w zakresie komiksu
str. 398
I. Wprowadzenie
str. 398
II. Prawa autorskie do komiksu
str. 399
III. Strony umowy
str. 405
IV. Umowa o wydanie dotycząca komiksu
str. 407
1. Wprowadzenie
str. 407
2. Umowa wydawnicza
str. 407
3. Umowa licencyjna
str. 414
4. Komiks w środowisku cyfrowym
str. 415
A. Słowo wstępne
str. 415
B. Udostępnienie komiksu w sieci informatycznej
str. 416
C. E-Book
str. 418
V. Umowa o sfilmowanie komiksu
str. 420
VI. Umowa o zezwolenie na rozpowszechnianie komiksu stworzonego na podstawie filmu
str. 421
Rozdział dziesiąty
Umowy w zakresie utworów sztuki konceptualnej
str. 423
I. Wprowadzenie
str. 423
II. Umowa o stworzenie utworu sztuki konceptualnej
str. 424
III. Ogłoszenie konkursu
str. 425
IV. Wystawienie dzieła sztuki konceptualnej w galerii czy muzeum
str. 428
V. Publiczne wykonanie dzieła sztuki konceptualnej
str. 429
VI. Publikacja dzieł sztuki konceptualnej w postaci albumów czy widokówek
str. 431
Zakończenie
str. 433
Wykaz literatury
str. 449
Wykaz orzecznictwa
str. 467
472 strony, Format: 13.0x20.5cm, oprawa twarda