W książce zrekonstruowany został mechanizm budowania tożsamości przez
kobiety zatrudnione w agencjach towarzyskich. Autorka opowiedziała się za teorią
ugruntowaną i wywiadem pogłębionym. […]„Praca” w agencji towarzyskiej jest ramą,
w której badane kobiety realizują siebie. W tej ramie organizują swoje życie i
doświadczają rzeczywistości. […] Wysoko oceniam uzyskany przez autorkę materiał
badawczy oraz jego analizę.
Z recenzji prof. dr hab. Marii Flis
Książka może mieć duże znaczenie naukowe jako materiał źródłowy nie tylko
dla socjologa, lecz również dla pracowników socjalnych i terapeutów pracujących z
prostytutkami wychodzącymi z profesji. Dzięki klarownej eksplikacji terminów
opisujących badane zjawisko książka jest przystępną i zajmującą lekturą także dla
nie-socjologów, laików w problematyce prostytucji oraz dla samych uczestników
analizowanego świata.
Z recenzji prof. dr hab. Krzysztofa Koneckiego
Magdalena Wojciechowska
, absolwentka socjologii Uniwersytetu Łódzkiego,
doktorantka w Instytucie Socjologii UŁ, asystent w Katedrze Socjologii Organizacji i
Zarządzanie IS UŁ. Laureatka konkursu im. Jana Lutyńskiego oraz konkursu im. Floriana
Znanieckiego na najlepszą pracę magisterską napisaną w 2010 roku. Współpracuje z
„Przeglądem Socjologii Jakościowej” oraz „Qualitative Sociology Review”. Autorka
tekstów poświeconych prostytucji kobiecej. Wśród jej zainteresowań naukowo-badawczych
ważne miejsce zajmuje metodologia badań jakościowych, symboliczny interakcjonizm,
socjologia dewiacji, socjologia cielesności oraz problematyka światów społecznych.
Spis treści:
Wprowadzenie
I. Teoretyczne i metodologiczne podstawy badania
1. Refleksja nad zjawiskiem prostytucji
1.1. Zarys historycznych uwarunkowań prostytucji kobiecej w kontekście percepcji
zjawiska
1.2. Etiologia zjawiska – prostytucja w perspektywie podejścia naukowego
1.3. Klasyfikacja definicji prostytucji – implikacje teoretyczne
1.4. Między dewiacją a pracą – społeczne konstruowanie rzeczywistości
2. Założenia paradygmatyczne i orientacja teoretyczna przyjęta w badaniu
2.1. Perspektywa interpretatywna
2.2. Symboliczny interakcjonizm
2.3. Koncepcja społecznych światów – oś analizy
2.4. Opis rzeczywistości społecznej – sposób badania
3. Metodologia badania
3.1. Charakterystyka metodologii zastosowanej w badaniu
3.2. Metodologia teorii ugruntowanej – charakterystyka ogólna
4. Techniki zbierania danych i charakterystyka badanej zbiorowości
4.1. Wywiad swobodny – wiodąca technika zastosowana w badaniu
4.2. Sposób dotarcia do rozmówców i charakterystyka badanej zbiorowości
4.3. Krytyka techniki wywiadu w kontekście specyficznych zachowań rozmówców
4.4. Obserwacja
4.5. Charakterystyka przeprowadzonej obserwacji
4.6. Techniki uzupełniające
5. Etyczne aspekty badania
II. Praca w agencji towarzyskiej w kontekście pracy nad tożsamością
profesjonalną
6. Proces stawania się profesjonalistką
6.1. Konstruowanie tożsamości – proces definiowania siebie
6.1.1. Negocjowanie obrazu Ja w obliczu rozpoznania piętna – wejście do agencji
6.1.2. Identyfikowanie siebie przez pryzmat zawodu. Kogo zdaniem prostytutek można
nazwać profesjonalistką?
6.1.3. Wnioski
6.2. Podstawowe działanie – świadczenie pracy w agencji towarzyskiej
6.3. Motywacja – przyczyny podejmowania pracy naznaczonej społecznym piętnem
6.3.1. Znieczulanie się – sposoby radzenia sobie z podejmowaniem podstawowego
działania jako bezpośrednie przyczyny kontynuowania pracy
6.3.2. Wnioski
6.4. Odkrywanie niewidzialnego wymiaru dewiacji – zmiana perspektywy
6.4.1. Wnioski
6.5. Proces konstruowania roli – prostytutka a profesjonalistka
6.5.1. Wnioski
6.6. Rola znaczących innych w procesie konstruowania tożsamości profesjonalnej
6.6.1. Wewnętrzni znaczący inni – koleżanki po fachu
6.6.2. Negocjowanie statusu w toku interakcji z nadzorującymi znaczącymi innymi –
sojusze z ochroną
6.6.3. Sytuacyjni znaczący inni. Sposoby radzenia sobie z klientami
6.6.4. Wnioski
6.7. Kontekst niepokoju
6.7.1. Wnioski
6.8. Antycypacja momentu zakończenia kariery – powrót do społeczności
„normalsów”
7. Temporalny wymiar procesu stawania się profesjonalistką – fazy
profesjonalizacji
7.1. Faza przedwstępna – zagrożenie stygmatem
7.2. Faza depresji – próby dystansowania się od dewiacji
7.3. Faza przejmowania perspektywy poznawczej nowej grupy odniesienia – projektowanie,
negocjowanie roli
7.4. Faza dojrzewania do roli zawodowej – dezawuowanie dewiacji
7.5. Faza stabilizacji
7.6. Podsumowanie
Zakończenie
Załącznik
Bibliografia
Indeks nazwisk
Summary: Escort agency – an extraordinary workplace
176 stron, A5, oprawa miękka