Autor omawia istotę, genezę i specyfikę grup biznesu na szczeblu UE i w
poszczególnych krajach członkowskich.
Przedstawia zinstytucjonalizowane i niezinstytucjonalizowane metody wpływu
wykorzystywane w kampaniach lobbingowych. Odwołuje się do konkretnych sytuacji
związanych z działalnością lobbingową. Poddaje ewaluacji określone kampanie
lobbingowe.
Książka stanowi swego rodzaju przewodnik pozwalający zrozumieć mechanizmy
podejmowania decyzji na poziomie Unii z perspektywy działań grup biznesu. Publikacja
jest kierowana zarówno do praktyków, jak i środowiska akademickiego.
Jarosław Filip Czub – doktor politologii, asystent w Katedrze
Europeistyki Uniwersytetu Warszawskiego. W latach 2000–2002 odbył staż w Solon (USA,
stan Ohio) w dziale marketingu w firmie Swagelok Marketing Co. Ukończył studia
podyplomowe w zakresie marketingu sportowego (SGH, 2005–2006), w zakresie prawa
europejskiego (UW, 2009–2010) oraz w zakresie bankowości (SGH, 2010–2011). Autor
m.in. publikacji: Reprezentacja polskich grup biznesowych w systemie instytucjonalnym Unii
Europejskiej a rzetelne rzecznictwo interesów („Przegląd Politologiczny” nr 4/2010),
Prezydencja w Radzie Unii Europejskiej. Słownik (2011, współautor), Efektywność
reprezentacji interesów Polski w Unii Europejskiej, w: Reprezentacja polskich grup
interesu w systemie instytucjonalnym Unii Europejskiej (2011), System Polityczny
Finlandii, w: Systemy polityczne państw Unii Europejskiej (w druku).
Spis treści:
Wykaz skrótów
Wstęp
ROZDZIAŁ I
Organizacje biznesu - konceptualizacja pojęć
1.1.Istota organizacji biznesu
1.2.Geneza i rozwój organizacji biznesu
1.3.Specyfika organizacji biznesu
ROZDZIAŁ 2
Organizacje biznesu na poziomie UE i w poszczególnych krajach członkowskich UE
2.1.Typologia organizacji biznesu
2.2.Organizacje biznesu na poziomie unijnym
2.2.1.Zasady członkostwa
2.2.2.Struktura organizacyjna
2.2.3.Programy i cele
2.2.4.Funkcje
ROZDZIAŁ 3
Zinstytucjonalizowane formy wpływu organizacji biznesu na funkcjonowanie Unii
Europejskiej
3.1.Zinstytucjonalizowane formy wpływu grup biznesu na instytucje UE
3.2.Rozwój strategii grup biznesu
3.3.Formy i techniki wpływu grup biznesu
3.3.1.Wpływ formalny i nieformalny grup biznesu
3.3.2.Wpływ bezpośredni i pośredni grup biznesu
3.3.3.Metody wymiany informacji
3.3.4.Wpływ ofensywny i defensywny grup biznesu
3.3.5.Wpływ oddolny i odgórny grup biznesu
3.4.Marketingowe formy wpływu grup biznesu
3.4.1.Wpływ internetowy (web-lobbing)
3.4.2.Lobbing koalicyjny
3.4.3.Budowanie wizerunku
3.4.4.Wpływ medialny
3.4.5.Wpływ adaptacyjny grup biznesu
3.4.6."Mickey Mouse"
3.5."Procesowe" instrumenty wpływu grup biznesu
3.5.1.Komunikacja telefoniczna
3.5.2.Poczta elektroniczna
3.5.3.Wizyty personalne - social contacts
3.5.4.Spotkania robocze i spotkania ad hoc
3.5.5.Listy
3.5.6.Materiały informacyjne
3.5.7.Seminaria i konferencje tematyczne
ROZDZIAŁ 4
Efekty działań organizacji biznesu
4.1.Wpływ grup biznesu na strategie UE
4.1.1.Wpływ grup biznesu na określenie strategii przedakcesyjnej
4.1.2.Wpływ grup biznesu na określenie strategii lizbońskiej
4.2.Znaczenie grup biznesu w wielopoziomowym systemie politycznym UE
4.2.1.Skutki prawne oddziaływania grup biznesu na poziomie unijnym
4.2.2.Skutki prawne oddziaływania grup biznesu na poziomie narodowym
4.2.3.Skutki prawne oddziaływania grup biznesu na poziomie regionalnym
4.2.4.Skutki prawne oddziaływania grup biznesu na poziomie sektorowym
4.3.Skutki prawne negatywnego wpływu grup biznesu
4.4.Korupcyjne konotacje lobbingu
Zakończenie
Załączniki
Załącznik I
Załącznik II
Bibliografia
Materiały i dokumenty
Publikacje zwarte
Artykuły
Strony internetowe
Spis tabel
Indeks
270 stron, B5, oprawa miękka