Socjalizacja studentów do społeczeństwa informacyjnego
na przykładzie Litwy, Niemiec, Polski, Republiki Czeskiej i Ukrainy.
Studium porównawcze
Spis treści :
Wstęp / 11
Rozdział 1
Człowiek w społeczeństwie informacyjnym / 17
Świat po społeczeństwie przemysłowym / 18
Społeczeństwo informacyjne - analiza wybranych definicji / 21
Zmiany w życiu człowieka w kontekście społeczeństwa informacyjnego 35
Zmiany w sferze osobistej człowieka w kontekście społeczeństwa informacyjnego / 38
Życie rodzinne / 39
Nowe uzależnienia / 40
Przemoc w sieci / 44
Życie religijne / 45
Cyfrowy wymiar śmierci / 46
Zmiany w sferze społecznej człowieka w kontekście społeczeństwa informacyjnego / 49
Portale społecznościowe / 49
Blogi / 51
Autor w sieci / 52
Zmiany na rynku pracy / 53
e - Usługi / 56
Człowiek w społeczeństwie informacyjnym w badaniach i rozważaniach pedagogicznych / 65
Technologie informacyjno-komunikacyjne w pedagogice specjalnej / 66
Technologie informacyjno-komunikacyjne w nauczaniu - uczeniu się / 67
Technologie informacyjno-komunikacyjne w procesie wychowania / 75
Technologie informacyjno-komunikacyjne w zarządzaniu edukacją / 76
Technologie informacyjno-komunikacyjne w badaniach edukacyjnych / 78
Podsumowanie / 79
Rozdział 2
Założenia metodologiczne badań własnych / 80
Podstawy teoretyczne badań własnych / 80
Problematyka badań własnych / 97
Cele, problemy i hipotezy badawcze / 97
Zmienne niezależne i zależne użyte w badaniu / 105
Metody i techniki badawcze / 108
Dobór próby, teren i organizacja badań / 110
Dobór i teren badań / 110
Uniwersytet Witolda Wielkiego w Kownie / 115
Uniwersytet w Rostocku / 116
Uniwersytet Mikołaja Kopernika / 117
Uniwersytet Karola w Pradze / 118
Państwowy Uniwersytet w Doniecku / 118
Uniwersytet im. Iwana Franki we Lwowie / 119
Organizacja badań / 120
Podsumowanie / 112
Rozdział 3
Proces socjalizacji polskich studentów do społeczeństwa informacyjnego w latach
2003-2009 - wyniki badań /123
Zmiany w latach 2003-2009 w obszarze infrastrukturalnym / 124
Wykorzystywanie Internetu przez studentów w latach 2003-2009 / 132
Stosunek studentów do e-learningu w latach 2003-2009 / 146
Podsumowanie / 150
Rozdział 4
Poziom socjalizacji studentów w wybranych państwach do społeczeństwa
informacyjnego - zestawienie porównawcze wyników badań z roku 2009 / 155
Składowa infrastrukturalna wskaźnika zaangażowania w społeczeństwo informacyjne / 156
Składowa usługowa oraz przyszłościowa wskaźnika zaangażowania w społeczeństwo
informacyjne / 166
Wskaźnik zaangażowania w społeczeństwo informacyjne w poszczególnych państwach / 178
Samoocena studentów w zakresie socjalizacji do społeczeństwa informacyjnego / 181
Syntetyczny przegląd badań prowadzonych na Liwie, w Niemczech, w Republice Czeskiej oraz
na Ukrainie w obszarze wykorzystywania ICT prze studentów / 190
Podsumowanie / 194
Rozdział 5
Rola uczelni w procesie socjalizacji studentów do społeczeństwa informacyjnego
/ 196
Uczelnia jako środowisko socjalizujące do społeczeństwa informacyjnego w opinii
studentów / 198
Uczelnia online - ocena witryny internetowej uczelni / 220
Podsumowanie / 223
Zakończenie / 232
Aneks / 243
Kwestionariusz ankiety z roku 2003 / 243
Kwestionariusz ankiety z roku 2005 / 249
Kwestionariusz ankiety z roku 2009 / 255
Arkusz oceny strony internetowej uczelni i wybranych e-usług / 260
Sylabus przedmiotu wybrane zagadnienia społeczeństwa informacyjnego / 261
Bibliografia / 263
Spis tabel, rysunków i wykresów / 283
Spis tabel / 283
Spis rysunków / 287
Spis wykresów / 287
The students socialization for the information society using the example of Lithuania,
Poland, Germany, Czech Republic and Ukraine. The comparative study. (Abstract) / 289
Socializace studentů do informační společnosti na příkladu Litvy, Německa, Polska,
České republiky a Ukrajiny. Srovnávací studie (Resumé) / 293
Studentu socializacija informacineje bendruomeneje remiantis Lietuvos, Vokietijos,
Lenkijos, Čekijos ir Ukrainos pavyzdžiais. Lyginamoji studija (Santrauka) / 294
Sozialisierung von Studenten zur Informationsgesellschaft am Beispiel
Litauens, Deutschlands, Polens, der Tschechischen Republik und der
Ukraine. Ein Vergleichsstudium (Zusammenfassung) / 295
???????????? ????????? ?? ?????????????? ??????????? ?? ???????? ?????, ?????????, ??????,
????? ?? ???????. ??????????? ?????? (??????) / 296
Zawartość suplementu (płyta CD)
Wstęp/ 7
ROZDZIAŁ 1
Rozwój ludzkości - wybrane koncepcje/ 9
Od jaskini do cyberprzestrzeni/ 9
Rozważania na temat społeczeństwa postprzemysłowego/ 17
Podsumowanie/ 25
ROZDZIAŁ 2
Litwa, Niemcy, Polska, Republika Czeska oraz Ukraina - ujęcie komparatywne/
26
Demograficzna charakterystyka państw/ 27
Wybrane konteksty poziomu rozwoju Litwy, Niemiec, Polski, Republiki Czeskiej oraz Ukrainy/
33
Wskaźniki rozwoju społeczeństwa informacyjnego w wybranych państwach/ 43
Syntetyczna charakterystyka systemów edukacyjnych w wybranych państwach/ 53
Litwa/ 54
Niemcy/ 56
Polska/ 58
Republika Czeska/ 59
Ukraina/ 60
Podsumowanie/ 61
Aneks/ 63
Słownik/ 63
Informacje o autorach cytowanych w pracy/ 68
Ankiety w językach narodowych/ 83
Ankieta w języku czeskim/ 83
Ankieta w języku litewskim/ 88
Ankieta w języku niemieckim/ 94
Ankieta w języku ukraińskim/ 100
Bibliografii/ 106
Spis tabel, rysunków i wykresów/ 109
Spis tabel/ 109
Spis rysunków/ 110
Spis wykresów/ 110
296 stron, Format: 15.5x22.5cm, oprawa miękka