Podręcznik jest przeznaczony dla młodzieży kształcącej się na różnych
poziomach edukacyjnych oraz dla pracowników administracyjno-biurowych. W podręczniku
zawarto treści programowe niezbędne do opanowania obsługi profesjonalnego biura.
Książka jest napisana zrozumiałym, przystępnym językiem. Liczne przykłady i
ćwiczenia ułatwiają zrozumienie zagadnień. W rozdziale Korespondencja w sprawach
osobowych Curriculum Vitae i listy motywacyjne zostały wzbogacone o wersje w językach:
angielskim, niemieckim, hiszpańskim, francuskim i rosyjskim. Interesującym
uzupełnieniem jest płyta z filmami zrealizowanymi przez młodzież jako prace dyplomowe
lubelskich szkół: Autoprezentacja drogą do sukcesu, Profesjonalny sekretariat;
prezentacje w PowerPoint Maszyny do pisania, Czeki i weksle, Techniczne środki
wykorzystywane w pracy biurowej oraz ćwiczenia pozwalające na udoskonalenie
umiejętności wykorzystywanych w pracy biurowej. Na płycie umieszczono również program
specjalistyczny STEMPEL wspomagający pracę administracyjno-biurową.
Z recenzji dr Michała Gołosia, rektora Wyższej Szkoły Stosunków Międzynarodowych
i Komunikacji Społecznej w Chełmie:
"Podręcznik Technika Biurowa pod redakcją Elżbiety Mitury jest niezwykle
interesującą publikacją przeznaczoną do szerokiego kręgu osób zgłębiających
wiedzę z zakresu obsługi administracyjnej firm, pracownika biurowego czy asystenta szefa
firmy. Współczesne, nowoczesne, europejskie przedsiębiorstwa wymagają od pracowników
wszechstronnej wiedzy z różnych obszarów szeroko rozumianej obsługi biurowej, a
recenzowany podręcznik spełnia takie kryteria, dając szansę na zdobycie przedmiotowej
wiedzy".
Podręcznik jest w trakcie dopuszczenia do użytku szkolnego.
Spis treści
WSTĘP
Rozdział 1. ORGANIZACJA PRACY BIUROWEJ Elżbieta Mitura, Maria Kęska
1.1. Charakterystyka pracy biurowej
1.2. Informacja w pracy biurowej
Rozdział 2. KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA Elżbieta Mitura
2.1. Proces komunikacji
2.2. Komunikacja werbalna
2.3. Komunikacja niewerbalna
2.4. Bariery w komunikacji
2.5. Konflikty w biurze i ich rozwiązywanie
2.6. Obcokrajowcy w biurze
Rozdział 3. KIEROWANIE ORGANIZACJĄ I PRACA KIEROWNICZA Anna Oleksiejczuk, Ewa
Oleksiejczuk
3.1. Istota kierowania
3.2. Funkcje i czynności kierownicze
3.3. Umiejętności kierownicze
3.4. Style kierowania
3.5. Sytuacyjne wyznaczniki skuteczności kierowania
3.6. Style kierowania ze względu na skuteczność działań kierowniczych
3.7. Zachowania przywódcze w procesie kierowania
3.8. Zachowania informacyjno-decyzyjne kierownika
Rozdział 4. FUNKCJE I ZADANIA SEKRETARIATU Elżbieta Mitura, Maria Kęska
4.1. Rodzaje i zadania sekretariatu
4.2. Materialne środowisko pracy
4.3. Współpraca z przełożonym
4.4. Przyjmowanie interesantów
4.5. Rozmowy telefoniczne
4.6. Etykieta spotkania biznesowego
4.7. Ubiór pracownika biurowego
4.8. Ubiór biznesmena
4.9. BHP przy obsłudze sekretariatu
Rozdział 5. ŚRODKI TECHNICZNE WYKORZYSTYWANE W PRACY BIUROWEJ Elżbieta Mitura, Maria
Kęska
5.1. Typowe środki techniczne
5.2. Komputer i urządzenia wspomagające
5.3. Środki łączności
5.4. Urządzenia biurowe
5.5. Środki wykorzystywane do organizacji i archiwizacji biura
Rozdział 6. TWORZENIE TEKSTÓW Elżbieta Mitura, Maria Kęska
6.1. Zasady redagowania tekstów
6.2. Pisanie na klawiaturze metodą bezwzrokową
Rozdział 7. REDAGOWANIE PISM Elżbieta Mitura, Maria Kęska
7.1. Pojęcie i rodzaje pism
7.2. Zasady redagowania pism
7.3. Blankiety korespondencyjne
7.4. Elementy składowe pisma
7.5. Części składowe treści pisma
7.6. Protokoły, sprawozdania, notatki służbowe
7.7. Skróty i skrótowce
7.8. Adresowanie kopert
Rozdział 8. ORGANIZACJA OBIEGU KORESPONDENCJI Bogumiła Kożuch
8.1. Instrukcja kancelaryjna
8.2. Systemy kancelaryjne
8.3. Przyjmowanie, otwieranie, sprawdzanie korespondencji
8.4. Obieg korespondencji
8.5. Wysyłanie korespondencji
8.6. Przechowywanie i archiwizowanie dokumentów
8.7. Wykorzystywanie informatyki w czynnościach kancelaryjnych
8.8. Program: "STEMPEL" - system obsługi przesyłek
8.9. Postępowanie z pismami tajnymi i poufnymi
Rozdział 9. KORESPONDENCJA W SPRAWACH OSOBOWYCH Elżbieta Mitura, Renata Korba
9.1. Wiadomości wstępne
9.2. Korespondencja dotyczące przyjmowania pracowników
9.3. Korespondencja związana z trwaniem stosunku pracy
9.4. Korespondencja określająca z ustaniem stosunku pracy
9.5. Dokumentacja osobowa w językach obcych
9.5.1. Dokumentacja osobowa w języku angielskim Kowalska Agnieszka
9.5.2. Dokumentacja osobowa w języku niemieckim Wanik Wiesława
9.5.3. Dokumentacja osobowa w języku hiszpańskim Wanik Wiesława
9.5.4. Dokumentacja osobowa w języku rosyjskim Bielewicz Elżbieta
9.5.5. Dokumentacja osobowa w języku francuskim Kowalik Magdalena
Rozdział 10. KORESPONDENCJA W SPRAWACH HANDLOWYCH Elżbieta Mitura, Maria Kęska
10.1. Wiadomości wstępne
10.2. Etapy zawierania transakcji
Rozdział 11. KORESPONDENCJA W SPRAWACH ADMINISTRACYJNYCH Justyna Sokołowska
11.1. Organy administracji publicznej - podstawowe zagadnienia
11.2. Pisma związane z postępowaniem administracyjnym
11.3. Skargi i wnioski
11.4. Postępowanie w sprawach wydawania zaświadczeń
Rozdział 12. KORESPONDENCJA W SPRAWACH FINANSOWYCH Krzysztof Kudełka
12.1. Korespondencja w sprawach finansowych
12.2. Rozliczenia z urzędem skarbowym
12.3. Kontakty z ZUS
12.4. Sprawozdawczość finansowa
Rozdział 13. KORESPONDENCJA W SPRAWACH TRANSPORTOWYCH Elżbieta Mitura
13.1. Redagowanie pism w sprawach transportowych
BIBLIOGRAFIA
267 stron, B5, miękka oprawa, CD-ROM