Każda szkoła boryka się z problemem przestępczości wśród młodzieży.
Aby skutecznie radzić sobie z tym problemem, warto zapoznać się z podstawową wiedzą
na temat mechanizmu powstawania i radzenia sobie z tym zjawiskiem. Dzięki autorom tej
książki poznajemy czynniki wpływające na pojawienie się problemu i otrzymujemy
narzędzia w postaci testów i wskazówek, dzięki którym nauczymy młodzież panowania
nad gniewem i agresją.
Książka jest przeznaczona dla nauczycieli, psychologów i pedagogów szkolnych,
chcących skutecznie zwalczać przestępczość we własnej szkole.
Spis treści
Wstęp
Rozdział 1
Co wiemy na temat skutecznego zwalczania przestępczości?
Przegląd metod metaanalitycznych
Elementy skutecznej pracy z przestępcami
Znaczenie integralności terapii
Rozdział 2
Rodzina a przestępczość
Rodzina a zachowania przestępcze młodzieży
Znęcanie się w rodzinie a przestępczość
Rodziny zastępcze a przestępczość
Praca z rodzicami i dziećmi
Rozdział 3
Postępy w pracy z przestępcami
Rola rozpoznania społecznego w przestępczości
Dojrzałość moralna a zachowania przestępcze
Praca nad systemem poznawczym przestępców
Związek między postępami terapeutycznymi a tym, "co naprawdę działa"
Rozdział 4
Podsumowanie
Dodatek 1. Wskazówki dotyczące szkolenia rodziców w zakresie doskonalenia
kwalifikacji wychowawczych
Dodatek 2. Wskazówki dla rodziców nastolatków
Dodatek 3. Lista kontrolna czynników niezbędnych do uczenia młodych ludzi strategii
adaptacyjnego radzenia sobie z trudnościami
Dodatek 4. Lista kontrolna umiejętności współżycia społecznego
Dodatek 5. Ocena umiejętności współżycia społecznego
Dodatek 6. Techniki szkolenia umiejętności współżycia społecznego
Dodatek 7. Szkolenie umiejętności rozwiązywania problemów w sferze współżycia
społecznego
Dodatek 8. Techniki opanowywania gniewu
Dodatek 9. Szkolenie Opanowywania Gniewu
Dodatek 10. Szkolenie Zastępowania Agresji
Dodatek 11. Wyposażanie Rówieśników w Środki Wzajemnej Pomocy
Bibliografia
77 stron