"Psycholog, jeśli nie chce spełniać tylko funkcji kogoś, kto posługuje się
testem - tak, jak uczeń, który nie rozumiejąc obcojęzycznego tekstu, ładnie go
odczytał - musi zgłębić nie tylko podstawy teoretyczne, decydujące o naukowej
sensowności testu, ale również jego założenia modelowe oraz wynikające z nich
ograniczenia. (...) Psycholog powinien też świadomie dobierać testy do rozwiązywanego
problemu diagnostycznego. To zaś oznacza, że powinien on dobrze poznać sam test oraz
zrozumieć jego powiązania z określoną teorią psychologiczną i
psychometryczną."
ze wstępu prof. Jerzego Brzezińskiego
Wybór tekstów poświęconych metodologii, dokonany przez Jerzego Brzezińskiego, jest
nadzwyczaj dobrze przemyślanym zbiorem najważniejszych - a przy tym najbardziej
pomocnych dla studenta zainteresowanego tworzeniem testów - artykułów na temat
trafności i rzetelności. Znajdują się tu zarówno prace historyczne, jak i
współczesne opracowania. Większość z nich dotychczas nie była dostępna w języku
polskim, a bez wątpienia okażą się one znakomitą lekturą dla studentów i
psychologów, którzy chcą posługiwać się testami w sposób bardziej świadomy.
Aby w pełni zrozumieć, a w konsekwencji sensownie konstruować i stosować testy
psychologiczne oraz interpretować ich wyniki, należy spojrzeć na test psychologiczny i
na jego wynik z dwóch perspektyw. Pierwsza to perspektywa diagnostyczna, druga zaś -
psychometryczna. I test, i jego wynik muszą być oglądane komplementarnie - z obu tych
perspektyw.
Nie można dostatecznie dobrze zrozumieć współczesnej, odwołującej się do
testów, praktyki diagnostycznej bez prześledzenia drogi rozwoju psychometrii. Umożliwia
to właśnie prezentowana książka będąca zbiorem klasycznych prac powstałych w
okresie ostatniego półwiecza. Te wybitne teksty, autorstwa między innymi: J. P.
Guilforda, L. J. Cronbacha, R. M. Guiona, S. Messicka czy D. T. Campbella, wywarły
wyraźne piętno na rozwoju tej dziedziny i nadal - mimo upływu czasu - są chętnie
cytowane przez psychologów.
Spis treści
1. Teoria testów psychologicznych (Guilford, J. P.).
2. Rzetelność i trafność pomiarów (Guilford, J. P.).
3. Tworzenie testu (Guilford, J. P.).
4. Teoria estymacji rzetelności testu (Kuder, G. F., Richardson, M. W.).
5. Współczynnik alfa a struktura wewnętrzna testów (Cronbach, L. J.).
6. Wprowadzenie do teorii odpowiedzi na pozycje testu (Hulin, Ch. L., Drasgow, F.,
Parsons).
7. O trynitarnej doktrynie trafności (Guion, R. M.).
8. Ustalanie trafności testu. Cronbach, L. J.
9. Trafność oceny psychologicznej (Messick, S.).
10. Trafność teoretyczna testów psychologicznych (Cronbach, L. J., Meehl, P.).
11. Analiza trafności zbieżnej i różnicowej za pomocą macierzy wielu cech - wielu
metod (Campbell, D. T., Fiske, D. W.).
12. Trafność testu a etyka oceny (Messick, S.).
494 strony, format B5, oprawa miękka