ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

TEORIE SOCJALIZACJI. SPOŁECZNOŚĆ, INSTYTUCJA, UPODMIOTOWIENIE


TILLMANN K.J

wydawnictwo: PWN , rok wydania 2013, wydanie II

cena netto: 46.00 Twoja cena  43,70 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Książka przedstawia zagadnienia socjalizacji dzieci i młodzieży ujęte interdyscyplinarnie z punktu widzenia różnych teorii, przede wszystkim psychologicznych, pedagogicznych i socjologicznych (psychoanaliza, teoria uczenia się, teoria poznawcza, strukturalizm poznawczy, interakcjonizm).

Jest znakomitym wprowadzeniem do wiedzy o zależnościach między społeczeństwem, instytucjami i procesem zdobywania przez jednostkę podmiotowości.

Precyzyjny język, żelazna logika wywodu, ciekawa narracja, liczne odniesienia do konkretnych, praktycznych problemów pedagogicznych, przejrzystość wykładu, dbałość o gruntowne wyjaśnienie fachowych terminów, interesująca struktura całości - wszystko to sprawia, że książka jest niezbędną pomocą dydaktyczną dla studentów pedagogiki, psychologii i socjologii m.in. w ramach przedmiotów: socjologia wychowania, teoria wychowania, współczesne problemy psychologii, psychologia rozwoju człowieka.


Spis treści:

1. Wprowadzenie
1.1. Socjalizacja
1.1.1. Osobowość a środowisko. O charakterze procesu socjalizacji
1.1.2. Płaszczyzny i fazy. O strukturze procesu socjalizacji
1.2. Teoria socjalizacji
1.2.1. O dyskusji teoretycznej w naukach społecznych
1.2.2. Wymagania stawiane teorii socjalizacji
1.2.3. O dyskusji metodologicznej w badaniach nad socjalizacją
1.3. O historii socjalizacji
1.4. Cel i układ książki

2. Socjalizacja a płeć - a zarazem wprowadzenie do podstawowych teorii psychologicznych
2.1. Biologia jako przeznaczenie? O granicach socjalizacji specyficznej ze względu na płeć
2.1.1. Wyniki badań kulturowo-porównawczych
2.1.2. Wyniki badań psychologicznych
2.1.3. Wyniki badań biologicznych
2.1.4. Wnioski i perspektywy badawcze
2.2. Nabywanie tożsamości płciowej z psychoanalitycznego punktu widzenia
2.2.1. Podstawowe założenia i główne pojęcia
2.2.2. Sytuacja edypalna a tożsamość płciowa
2.2.3. Uporządkowanie, krytyka i kontynuacja
2.3. Nabywanie specyficznych dla danej płci zachowań z punktu widzenia  teorii uczenia się
2.3.1. Podstawowe założenia i główne pojęcia
2.3.2. Role płciowe a społeczne uczenie się
2.3.3. Uporządkowanie, krytyka i kontynuacja
2.4. Nabywanie tożsamości płciowej z punktu widzenia psychologii poznawczej
2.4.1. Podstawowe założenia i główne pojęcia
2.4.2. Poznawczy sąd o rzeczywistości a tożsamość płciowa
2.4.3 Uporządkowanie, krytyka i kontynuacja
2.5. Dyskusja porównawcza nad przedstawionymi podejściami teoretycznymi

3. Socjalizacja przez szkolę - a zarazem wprowadzenie do podstawowych teorii socjologicznych
3.1. Instytucje jako ramy warunków. O strukturze socjalizacji przez szkołę
3.1.1. Instytucja a socjalizacja
3.1.2. Szkoła jako instytucja
3.1.3. Podsumowanie i perspektywa dalszych badań
3.2. Socjalizacja szkolna ze strukturalno-funkcjonalnego punktu widzenia
3.2.1. Podstawowe założenia i główne pojęcia
3.2.2. Uczeń jako odtwórca roli
3.2.3 Uporządkowanie, krytyka i kontynuacja
3.3. Socjalizacja szkolna z interakcjonistycznego punktu widzenia
3.3.1. Podstawowe założenia i główne pojęcia
3.3.2. Uczeń jako aktor między normalnością a dewiacją
3.3.3. Uporządkowanie, krytyka i kontynuacja
3.4. Dyskusja porównawcza nad przedstawionymi podejściami teoretycznymi

4. Socjalizacja w wieku młodzieńczym - a zarazem wprowadzenie do podejść łączących różne teorie
4.1. Młodość jako faza życia. O powiązaniu rozwoju indywidualnego i społecznego
4.1.1. Pokwitanie, młodość, dojrzewanie
4.1.2. Młodość w przemianach historycznych
4.1.3. Podsumowanie i perspektywa dalszych badań
4.2. Młodzież w nowoczesnym społeczeństwie przemysłowym. O konieczności społecznej integracji
4.2.1. Socjologiczna koncepcja Eisenstadta
4.2.2. Psychologiczna koncepcja Eriksona
4.2.3. Połączenie koncepcji Eisenstadta i Eriksona
4.3. Młodzież w późnym kapitalizmie. Zainteresowanie potencjałem krytyczno-społecznym
4.3.1. Podstawowe założenia i główne pojęcia teorii Habermasa
4.3.2. Kryzys okresu dojrzewania a kształtowanie się tożsamości
4.3.3. Uporządkowanie, krytyka i kontynuacja
4.4. Młodzież w społeczeństwie ryzyka. Indywidualizacja jako koncepcja teorii socjalizacji?
4.4.1. Podstawowe założenia i pojęcia analizy społecznej Becka
4.4.2. Zmieniona faza życiowa młodości a rozwój podnuotu 443 Uporządkowanie, krytyka i kontynuacja Perspektywy dalszego rozwoju

Posłowie do wydania pierwszego
Posłowie do wydania czwartego
Bibliografia


296 stron, A5, miękka oprawa

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022