Książka przedstawia zagadnienia socjalizacji dzieci i młodzieży ujęte
interdyscyplinarnie z punktu widzenia różnych teorii, przede wszystkim psychologicznych,
pedagogicznych i socjologicznych (psychoanaliza, teoria uczenia się, teoria poznawcza,
strukturalizm poznawczy, interakcjonizm).
Jest znakomitym wprowadzeniem do wiedzy o zależnościach między
społeczeństwem, instytucjami i procesem zdobywania przez jednostkę podmiotowości.
Precyzyjny język, żelazna logika wywodu, ciekawa narracja, liczne odniesienia do
konkretnych, praktycznych problemów pedagogicznych, przejrzystość wykładu, dbałość
o gruntowne wyjaśnienie fachowych terminów, interesująca struktura całości - wszystko
to sprawia, że książka jest niezbędną pomocą dydaktyczną dla studentów pedagogiki,
psychologii i socjologii m.in. w ramach przedmiotów: socjologia wychowania, teoria
wychowania, współczesne problemy psychologii, psychologia rozwoju człowieka.
Spis treści:
1. Wprowadzenie
1.1. Socjalizacja
1.1.1. Osobowość a środowisko. O charakterze procesu socjalizacji
1.1.2. Płaszczyzny i fazy. O strukturze procesu socjalizacji
1.2. Teoria socjalizacji
1.2.1. O dyskusji teoretycznej w naukach społecznych
1.2.2. Wymagania stawiane teorii socjalizacji
1.2.3. O dyskusji metodologicznej w badaniach nad socjalizacją
1.3. O historii socjalizacji
1.4. Cel i układ książki
2. Socjalizacja a płeć - a zarazem wprowadzenie do podstawowych teorii
psychologicznych
2.1. Biologia jako przeznaczenie? O granicach socjalizacji specyficznej ze względu na
płeć
2.1.1. Wyniki badań kulturowo-porównawczych
2.1.2. Wyniki badań psychologicznych
2.1.3. Wyniki badań biologicznych
2.1.4. Wnioski i perspektywy badawcze
2.2. Nabywanie tożsamości płciowej z psychoanalitycznego punktu widzenia
2.2.1. Podstawowe założenia i główne pojęcia
2.2.2. Sytuacja edypalna a tożsamość płciowa
2.2.3. Uporządkowanie, krytyka i kontynuacja
2.3. Nabywanie specyficznych dla danej płci zachowań z punktu widzenia teorii
uczenia się
2.3.1. Podstawowe założenia i główne pojęcia
2.3.2. Role płciowe a społeczne uczenie się
2.3.3. Uporządkowanie, krytyka i kontynuacja
2.4. Nabywanie tożsamości płciowej z punktu widzenia psychologii poznawczej
2.4.1. Podstawowe założenia i główne pojęcia
2.4.2. Poznawczy sąd o rzeczywistości a tożsamość płciowa
2.4.3 Uporządkowanie, krytyka i kontynuacja
2.5. Dyskusja porównawcza nad przedstawionymi podejściami teoretycznymi
3. Socjalizacja przez szkolę - a zarazem wprowadzenie do podstawowych teorii
socjologicznych
3.1. Instytucje jako ramy warunków. O strukturze socjalizacji przez szkołę
3.1.1. Instytucja a socjalizacja
3.1.2. Szkoła jako instytucja
3.1.3. Podsumowanie i perspektywa dalszych badań
3.2. Socjalizacja szkolna ze strukturalno-funkcjonalnego punktu widzenia
3.2.1. Podstawowe założenia i główne pojęcia
3.2.2. Uczeń jako odtwórca roli
3.2.3 Uporządkowanie, krytyka i kontynuacja
3.3. Socjalizacja szkolna z interakcjonistycznego punktu widzenia
3.3.1. Podstawowe założenia i główne pojęcia
3.3.2. Uczeń jako aktor między normalnością a dewiacją
3.3.3. Uporządkowanie, krytyka i kontynuacja
3.4. Dyskusja porównawcza nad przedstawionymi podejściami teoretycznymi
4. Socjalizacja w wieku młodzieńczym - a zarazem wprowadzenie do podejść
łączących różne teorie
4.1. Młodość jako faza życia. O powiązaniu rozwoju indywidualnego i społecznego
4.1.1. Pokwitanie, młodość, dojrzewanie
4.1.2. Młodość w przemianach historycznych
4.1.3. Podsumowanie i perspektywa dalszych badań
4.2. Młodzież w nowoczesnym społeczeństwie przemysłowym. O konieczności społecznej
integracji
4.2.1. Socjologiczna koncepcja Eisenstadta
4.2.2. Psychologiczna koncepcja Eriksona
4.2.3. Połączenie koncepcji Eisenstadta i Eriksona
4.3. Młodzież w późnym kapitalizmie. Zainteresowanie potencjałem
krytyczno-społecznym
4.3.1. Podstawowe założenia i główne pojęcia teorii Habermasa
4.3.2. Kryzys okresu dojrzewania a kształtowanie się tożsamości
4.3.3. Uporządkowanie, krytyka i kontynuacja
4.4. Młodzież w społeczeństwie ryzyka. Indywidualizacja jako koncepcja teorii
socjalizacji?
4.4.1. Podstawowe założenia i pojęcia analizy społecznej Becka
4.4.2. Zmieniona faza życiowa młodości a rozwój podnuotu 443 Uporządkowanie, krytyka
i kontynuacja Perspektywy dalszego rozwoju
Posłowie do wydania pierwszego
Posłowie do wydania czwartego
Bibliografia
296 stron, A5, miękka oprawa