Książka stanowi efekt wieloletniej współpracy z kadrą kierowniczą polskich firm.
Autorka przystępnie prezentuje najważniejsze zasady komunikacji językowej i
pozajęzykowej, mówi o przeszkodach w porozumiewaniu się, o tworzeniu własnego
wizerunku, o sztuce argumentowania, o przejawach kłamstwa i ich
rozpoznawaniu.
Autorka na podstawie wielu przykładów zaczerpniętych z życia polskich firm
charakteryzuje reguły skutecznego zachowania w sytuacjach komunikacyjnych, typowych
dla każdej pracy wymagającej ciągłego kontaktowania się z innymi ludźmi. Książka
jest więc przewodnikiem po prawidłowościach przemawiania, prowadzenia zebrań, dyskusji
i prezentacji, a także - rozmów oceniających, dyscyplinujących i kwalifikacyjnych. Z
pewnością przyczyni się do polepszenia funkcjonowania każdego kierownika, przywódcy,
negocjatora, mówcy, polityka itp., dla których komunikacyjne sytuacje są zawodową
codziennością.
Teresa Rzepa - psycholog, prof. zw. dr hab., jest kierownikiem
Zakładu Psychologii w Instytucie Socjologii i Psychologii Uniwersytetu Szczecińskiego.
Od kilkunastu lat współpracuje z ogólnopolskimi firmami jako doradca personalny i
trener kadry kierowniczej. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół
psychologii organizacji i zarządzania, psychologii społecznej i historii myśli
psychologicznej (zwłaszcza polskiej). Autorka i redaktorka wielu prac z zakresu
psychologii komunikowania się (Psychologia komunikowania się, 2001; Komunikowanie
się w sytuacjach społecznych, 2002); psychologii organizacji i zarządzania (Z
problematyki doradztwa personalnego, 2001, 2002; Psychologia w zarządzaniu,
2004) i historii myśli psychologicznej (Życie psychiczne i drogi do niego,
1998; O interpretowaniu psychologicznym. W kręgu Szkoły Lwowsko-Warszawskiej,
2002).
Spis treści:
Wstęp
Rozdział 1. Co warto wiedzieć o komunikowaniu się?
1.1. Proces komunikowania się - jego elementy i warunki
1.1.1. Kod językowy
1.1.2. Język kobiecy
1.1.3. Komunikacja niewerbalna
1.2. Co najbardziej przeszkadza w skutecznym komunikowaniu się?
Rozdział 2. Ciemne strony komunikowania się
2.1. Kłamstwo, fałszowanie, zatajanie
2.2. Jak rozpoznać kłamcę?
2.3. Techniki manipulacji
2.4. Gry komunikacyjne
Rozdział 3. Komunikowanie się podczas zebrań
3.1. Zasady ogólne
3.2. Zalecenia szczegółowe
3.2.1. Sztuka argumentowania
3.2.2. Sztuka prowadzenia sporów
3.2.3. Dysonans poznawczy
3.2.4. Stymulowanie dyskusji
Rozdział 4. Komunikowanie się podczas rozmów indywidualnych
4.1. Przygotowanie do rozmowy oceniającej
4.2. Przebieg rozmowy oceniającej
Rozdział 5. Komunikowanie się podczas rozmów kwalifikacyjnych
5.1. Etap I. Powitanie i wprowadzenie do rozmowy
5.2. Etap II. Rozmowa właściwa
5.3. Etap III. Zamknięcie rozmowy i pożegnanie
Bibliografia
288 stron, B5, miękka oprawa