Kompendium wiedzy z zakresu pedagogiki, efekt współpracy
międzynarodowego grona Autorów z całej Europy. Obok siebie znajdują się tu teksty
Autorów z Anglii, Czech, Finlandii, Niemiec, Polski, Włoch, Szwajcarii.
Publikacja składa się z trzech tomów. Pierwszy jest poświęcony
podstawom nauk o wychowaniu, czyli historii wychowania, wprowadzeniu we współczesne
rozważania, czym jest pedagogika i jakie są jej główne kierunki, oraz zagadnieniom
modeli wychowania, wynikającym z przekonania, że wychowanie jest podstawą egzystencji
człowieka. Tom wieńczą rozważania o charakterze aksjologicznym, uzupełniającym
prezentację podstaw pedagogiki o kwestie etyczne.
Tom pierwszy jest poświęcony podstawom nauk o wychowaniu, czyli
historii wychowania, wprowadzeniu we współczesne rozważania, czym jest pedagogika i
jakie są jej główne kierunki, oraz zagadnieniom modeli wychowania, wynikającym z
przekonania, że wychowanie jest podstawą egzystencji człowieka. Tom wieńczą
rozważania o charakterze aksjologicznym, uzupełniającym prezentację podstaw pedagogiki
o kwestie etyczne.
Wszystkie teksty są osadzone w spójnej strukturze i opracowane w taki sposób, by można
je było jak najlepiej wykorzystać na zajęciach z poszczególnych przedmiotów.
Czytelnika w treść publikacji wprowadza słowo wstępne od redaktora naukowego
Pedagogiki, profesora Bogusława Śliwerskiego. Każdy rozdział poza notami o Autorach i
tekstem właściwym zawiera: moduły "Zapamiętaj", które służą lepszemu
zapoznaniu się z najważniejszymi zagadnieniami, "Konteksty", poszerzające
prezentowane treści, otwarte i inspirujące "Ćwiczenia i projekty badawcze",
które studenci mogą wykorzystać do nauki własnej, a wykładowcy do sprawdzania
przyswojenia materiału, oraz zalecaną literaturę. Każdy tom zaś jest opatrzony
potrzebnymi indeksami i bibliografią książek istotnych dla omawianych zagadnień.
Dzięki takiemu ułożeniu treści podręcznik jest dynamiczny i interaktywny.
Spis treści
Rozdział 1 - Historia wychowania
Wprowadzenie
Starożytna myśl pedagogiczna
Epikurejczycy, stoicy, pedagogika rzymska
Średniowiecze
Odrodzenie
Edukacja w Polsce w okresie reformacji i kontreformacji
Pedagogika XVII wieku
Oświecenie w Europie
Ideologia Nowego Wychowania
Podsumowanie
Rozdział 2 - Wprowadzenie do pedagogiki
Wprowadzenie
Pedagogika jako refleksja filozoficzna
Fazy rozwoju współczesnej nauki o wychowaniu
Podsumowanie
Rozdział 3 - Pedagogika ogólna
Wprowadzenie
O trudnościach, konieczności i możliwości istnienia pedagogiki ogólnej
O pozycji praktyki pedagogicznej w całościowej praktyce życiowej człowieka
Konstytutywne zasady myślenia i działania pedagogicznego
Podsumowanie
Rozdział 4 - Współczesne kierunki pedagogiczne
Wprowadzenie
Konstruktywizm
Najważniejsze kierunki pedagogiczne
Podsumowanie
Rozdział 5 - Modele wychowania
Wprowadzenie
Wychowanie jako pojęcie globalnego wywierania pedagogicznego wpływu
Główne modele pojęcia wychowania
Sieć pojęć wychowania
Podsumowanie
Rozdział 6 - Aksjologiczne podstawy wychowania
Geneza i przedmiot badań aksjologii jako nauki o wartościach
Rozumienie wartości i ich typologia
Aksjologia pedagogiczna
Przesłanki wychowania w wartościach i ku wartościom
Podsumowanie
Bogusław Śliwerski, redaktor naukowy "Pedagogiki" -
profesor zwyczajny, autor i współautor wielu książek, w tym tak znaczących, jak
Współczesne teorie i nurty wychowania, Edukacja pod prąd (obie uzyskały nagrody MEN)
czy Pedagogika. Podręcznik akademicki, kilkuset artykułów i opracowań, tłumacz
literatury naukowej z języka czeskiego i niemieckiego, redaktor naukowy serii
wydawniczych, między innymi Współczesnej Pedagogiki (GWP). Promotor wielu prac
doktorskich i magierskich. Obecnie jest pracownikiem naukowym Katedry Teorii Wychowania
Uniwersytetu Łódzkiego na stanowisku profesora zwyczajnego, gdzie od lutego 1994 roku
kieruje Zakładem Teorii Wychowania, zaś od października 2000 r. dodatkowo Katedrą
Teorii Wychowania. Od 2004 roku jest też rektorem WSP w Łodzi.
Główne zainteresowania profesora skupiają się wokół pedagogiki alternatywnej, teorii
i metodologii wychowania oraz szeroko rozumianej pedagogiki dziecka.
Sławomir Sztobryn - dr hab., profesor Uniwersytetu Łódzkiego, dziekan
Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Łodzi, historyk myśli pedagogicznej.
Dietrich Benner - profesor, dziekan Wydziału Filozoficznego na Humboldt
Universität w Berlinie.
Hans Berner - profesor, pracuje w Wyższej Szkole Pedagogicznej w
Zurychu.
Christian Callo - profesor, pracuje w Katholischen
Stiftungsfachhochschule w Monachium, a wcześniej na Uniwersytecie w Bambergu.
Urszula Ostrowska - profesor, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie.
446 stron, B5, twarda oprawa