Kompendium wiedzy z zakresu pedagogiki, efekt współpracy
międzynarodowego grona Autorów z całej Europy. Obok siebie znajdują się tu teksty
Autorów z Anglii, Czech, Finlandii, Niemiec, Polski, Włoch, Szwajcarii.
Publikacja składa się z trzech tomów. Pierwszy jest poświęcony
podstawom nauk o wychowaniu, czyli historii wychowania, wprowadzeniu we współczesne
rozważania, czym jest pedagogika i jakie są jej główne kierunki, oraz zagadnieniom
modeli wychowania, wynikającym z przekonania, że wychowanie jest podstawą egzystencji
człowieka. Tom wieńczą rozważania o charakterze aksjologicznym, uzupełniającym
prezentację podstaw pedagogiki o kwestie etyczne.
Tom drugi ukazuje funkcje, jakie pedagogika pełni w stosunku do
edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych. Mamy zatem podstawy metodologii badań
w zakresie pedagogiki, socjologiczne i porównawcze ukazanie stanu pedagogiki i edukacji w
różnych krajach, ze szczególnym uwzględnieniem krajów Unii Europejskiej. Poznajemy
też podstawy dydaktyki szkolnej w ciekawie zaprezentowanym modelu, psychologię
kształcenia, która wspiera ową dydaktykę, dowiadujemy się, jaka jest rola
współczesnego nauczyciela i jego tożsamość oraz w jakich warunkach prawnych
przychodzi mu działać.
Spis treści:
Rozdział 7 - Metody badań pedagogicznych
Wprowadzenie
Nauki o wychowaniu jako obszar badań empirycznych
Początki badań pedagogicznych
Naukowe badania pedagogiczne a interwencja pedagogiczna. Pedagogiczne badania w działaniu
Jakościowe metody badawcze w naukach o wychowaniu
Trangulacja metod w badaniach pedagogicznych
Podsumowanie
Rozdział 8 - Pedagogika porównawcza
Wprowadzenie
Zagadnienia teoretyczne pedagogiki porównawczej
Systemy szkolne na świecie i ich typologia
Modele szkolnictwa wyższego w Europie
Wstępne kształcenie nauczycieli w starych krajach UE
Zarządzanie szkolnictwem w krajach UE
Podsumowanie
Rozdział 9 - Dydaktyka szkolna
Wprowadzenie
W kierunku modelu dydaktyki szkolnej
Dydaktyka oraz proces nauczania, nauki i uczenia się
Model dydaktyki szkolnej
Dydaktyka szkolna a teoria uczenia się
Poznawcza teoria uczenia się
Kognitywizm
Pedagogiczne implikacje kognitywistycznej teorii uczenia się
Podsumowanie
Rozdział 10 - Psychologiczne podstawy kształcenia
Wprowadzenie
Przedmiot psychologii kształcenia
Badanie uczenia się i jego uwarunkowań
Opracowanie wiedzy psychologiczno-pedagogicznej
Warunki efektywnej pracy dydaktycznej
Podsumowanie
Rozdział 11 - Pedeutologia
Historyczny rozwój zawodu
Definicja zawodu nauczyciela
Rozwój zawodowy i życiowy nauczycieli
Myślenie i postępowanie nauczycieli
Kształcenie nauczycieli
Kompetencje nauczycieli
Podsumowanie
Rozdział 12 - Socjologia edukacji
Wprowadzenie
Różnice, nierówności i proces edukacyjny
Edukacja, gospodarka i klasa społeczna
Edukacja, państwo i status
Podsumowanie
Rozdział 13 - Prawo oświatowe
Definicje podstawowych pojęć
Prawo oświatowe
Prawa dziecka
Podsumowanie
523 strony, B5, twarda oprawa