Kompendium wiedzy z zakresu pedagogiki, efekt współpracy
międzynarodowego grona Autorów z całej Europy. Obok siebie znajdują się tu teksty
Autorów z Anglii, Czech, Finlandii, Niemiec, Polski, Włoch, Szwajcarii.
Publikacja składa się z trzech tomów. Pierwszy jest poświęcony
podstawom nauk o wychowaniu, czyli historii wychowania, wprowadzeniu we współczesne
rozważania, czym jest pedagogika i jakie są jej główne kierunki, oraz zagadnieniom
modeli wychowania, wynikającym z przekonania, że wychowanie jest podstawą egzystencji
człowieka. Tom wieńczą rozważania o charakterze aksjologicznym, uzupełniającym
prezentację podstaw pedagogiki o kwestie etyczne.
W tomie trzecim zostały przedstawione wybrane subdyscypliny
pedagogiki, tworzące współczesny zrąb zagadnień dla nich najistotniejszy. W
syntetycznych ujęciach tom zawiera charakterystyki pedagogiki społecznej i andragogiki,
pedagogiki specjalnej i resocjalizacyjnej, pedagogiki pracy, opiekuńczej, medialnej i
zdrowia. Całość zamyka wgląd w nauki o wychowaniu z perspektywy ich uwarunkowań
społeczno-kulturowych, zorientowanych na kształcenie i wychowywanie kolejnych pokoleń
dzieci i młodzieży w duchu porozumienia, współpracy i otwartości narodów .
Spis treści:
Rozdział 14 - Pedagogika społeczna
Wprowadzenie
Robocza definicja pedagogiki społecznej
O granicach i wewnętrznej logice
Model analityczny
Teorie pedagogiki społecznej
Społeczna strona życiorysu
Działanie socjopedagogiczne
Podsumowanie
Rozdział 15 - Edukacja dorosłych
Wprowadzenie
Metodologia
Podejście naukowe
Powrót do początków
Aspekt filozoficzny
Aspekt technologiczny
Podsumowanie
Rozdział 16 - Pedagogika pracy
Wprowadzenie
Rys historyczny
Przedmiot pedagogiki pracy
Przyszłość pedagogiki pracy
Podsumowanie
Rozdział 17 - Pedagogika opiekuńcza
Wprowadzenie
Przedmiot pedagogiki opiekuńczej
Pojęciowy model opieki
Wartość opieki
Kategoria opieki
Opieka a wychowanie
Opieka wychowawcza
Wychowanie opiekuńcze
Podsumowanie
Rozdział 18 - Pedagogika resocjalizacji
Wprowadzenie
Geneza i rozwój pedagogiki resocjaliacyjnej
Współczesne koncepcje i nurty resocjalizacji
W poszukiwaniu skutecznego modelu resocjalizacji
Podsumowanie
Rozdział 19 - Pedagogika mediów
Wprowadzenie
Ustalenia definicyjne
Media, mass media i multimedia
Media edukacyjne
Technologia informacyjna w edukacji
Komunikacja medialna
Media sieciowe jako zjawisko społeczne i kulturowe
Podsumowanie
Rozdział 20 - Pedagogika specjalna
Wprowadzenie
Rys historyczny
Przedmiot pedagogiki specjalnej
Umiejscowienie i podziały pedagogiki specjalnej w systemie nauk
Zmiany w teorii i praktyce pedagogiki specjalnej
Podsumowanie
Rozdział 21 - Pedagogika zdrowia
Wprowadzenie
Edukacja zdrowotna
Związki pedagogiki zdrowia z innymi dziedzinami wiedzy
Uzasadnienie dla uprawiania pedagogiki zdrowia, edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia
Status teoretyczny pedagogiki zdrowia wśród innych nauk o wychowaniu
Przedmiot i cele pedagogiki zdrowia
Edukacja zdrowotna w szkole
Promocja zdrowia w zakładach pracy i innych siedliskach
Specyficzne cechy edukacji zdrowotnej jako praktyki społeczne
Podsumowanie
389 stron, B5, twarda oprawa