ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

PSYCHOLOGIA ORGANIZACJI KLUCZOWE ZAGADNIENIA


JACHNIS A.

wydawnictwo: DIFIN , rok wydania 2007, wydanie I

cena netto: 54.80 Twoja cena  52,06 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

W 18 lat po uwolnieniu się Polski od komunizmu nie ma już wątpliwości ani ograniczeń we włączaniu człowieka-pracownika w proces nowoczesnego zarządzania wszelkimi organizacjami. Kluczem do tego jest niewątpliwie psychologia. Skuteczność i efektywność funkcjonowania organizacji to pole działania każdego menedżera, któremu jednak brakuje niekiedy wiedzy na temat podejmowania decyzji, motywacji pracowników, efektywnego przywództwa, stresów w organizacji czy konfliktów organizacyjnych.

Wychodząc naprzeciw tym zapotrzebowaniom, w książce omówiono aspekty psychologiczne funkcjonowania organizacji, przedstawiając jednocześnie trudności i problemy w obszarze stosunków międzyludzkich występujące we współczesnych organizacjach.

Zaproponowano też szereg wskazówek praktycznych, mogących ułatwić menedżerom skuteczne zarządzanie i efektywne rozwiązywanie problemów interpersonalnych w organizacji.


Spis treści:

Przedmowa

       

Rozdział 1. Analiza psychologiczna pracy w organizacji  

1. Definicje i charakterystyka pracy          

   1.1. Definicje pracy         

   1.2. Charakterystyka pracy          

2. Rodzaje pracy w organizacji    

3. Analiza pracy              

4. Analiza stanowiska pracy         

   4.1. Zastosowanie analizy stanowiska pracy        

   4.2. Metody analizy stanowiska pracy 

 

Rozdział 2. Podejmowanie decyzji w organizacji

1. Model analityczny podejmowania decyzji           

2. Style decyzyjne: różnice indywidualne w podejmowaniu decyzji             

3. Różnice kulturowe w podejmowaniu decyzji       

4. Różnorodność decyzji w organizacji     

   4.1. Decyzje programowe versus nieprogramowe              

   4.2. Decyzje pewne versus niepewne        

5. Indywidualne podejmowanie decyzji    

   5.1. Model „racjonalno-ekonomiczny”: w poszukiwaniu decyzji idealnej      

   5.2. Model administracyjny: badanie możliwości ludzkiej racjonalności       

   5.3. Teoria obrazu: podejście intuicyjne do podejmowania decyzji             

   5.4. Błędy w procesie indywidualnym podejmowania decyzji         

      5.4.1. Efekt ujęcia problemu         

      5.4.2. Poleganie na heurystykach             

      5.4.3. Skłonność do wybierania wariantu uprzywilejowanego         

      5.4.4. Narastanie zaangażowania              

6. Bariery organizacyjne w decyzjach operatywnych          

   6.1. Przymus czasu          

   6.2. Presja „zachowania twarzy”               

   6.3. Zobowiązania do dyskrecji    

7. Decyzje grupowe        

   7.1. Zalety i wady decyzji grupowych        

   7.2. Metody grupowe a indywidualne rozwiązywania problemów    

   7.3. Myślenie grupowe    

      7.3.1. Natura myślenia grupowego            

      7.3.2. Strategie unikania myślenia grupowego      

      7.3.3. Techniki usprawniania efektywności decyzji grupowych       

      7.3.4. Trening jednostek w celu ulepszenia grupowego rozwiązywania problemów            

      7.3.5. Technika delfijska: konsens ekspertów       

      7.3.6. Technika grupy nominalnej: ustruktualizowane spotkanie grupy          

      7.3.7. Technika drabiny: systematyczne włączanie nowego członka           

8. Analiza przypadku: „Pochopne decyzje”            

 

Rozdział  3. Motywacja w organizacji 

1. Charakterystyka procesów motywacyjnych      

2. Motywacyjne teorie potrzeb     

   2.1. Teorie hierarchii potrzeb        

      2.1.1. Teoria hierarchii potrzeb Maslowa  

      2.1.2. Teoria ERG            

      2.1.3. Zastosowanie teorii potrzeb w zarządzaniu              

3. Teorie stawiania celów             

   3.1. Teoria stawiania celów Locka i Lathama          

   3.2. Wskazówki dla menedżerów co do stawiania celów      

4. Teorie sprawiedliwości             

   4.1. Teoria sprawiedliwości Adamsa          

   4.2. Wykorzystanie teorii sprawiedliwości w praktyce menedżerskiej         

5. Teorie oczekiwania     

   5.1. Podstawowe elementy teorii oczekiwania        

   5.2. Zastosowanie teorii oczekiwania w zarządzaniu           

6. Projektowanie pracy: struktualizacja zadań dla uzyskania większej motywacji         

   6.1. Rozszerzenie pracy               

   6.2. Wzbogacanie pracy               

      6.2.1. Charakterystyczny model pracy      

   6.3. Techniki dla projektowania pracy motywującej: wskazówki praktyczne    

7. Wykorzystanie systemów nagradzania do kształtowania motywacji         

 

Rozdział 4. Przywództwo i jego wpływ na organizację       

1. Przywództwo: charakterystyka             

2. Przywódcy versus menedżerowie          

3. Cechy i zachowania przywódców          

   3.1. Teorie cech a efektywne przywództwo            

   3.2. Zachowanie przywódców zezwalające versus autokratyczne  

   3.3. Przywódcy zorientowani na ludzi versus przywódcy zorientowani na produkcję          

   3.4. Rozwijanie zachowań przywódców: trening sieci          

4. Przywódcy i ich zwolennicy      

   4.1. Model wymiany „przywódca–członek”             

   4.2. Podejście atrybucyjne: wyjaśnianie przez przywódców zachowań zwolenników  

   4.3. Przywództwo charyzmatyczne            

   4.4. Przywództwo reformatorskie              

   4.5. Przewodzenie zespołom         

5. Teorie efektywności przywództwa         

   5.1. Model relacji „sytuacja–styl kierowania” Fiedlera: dopasowanie przywódców do zadań         
   5.2. Teoria sytuacyjna przywództwa: dopasowanie stylu przywództwa do sytuacji             

   5.3. Teoria ścieżki do celu: przywódcy jako przewodnicy do wartościowych celów               

   5.4. Teoria normatywna decyzji

   5.5. Substytuty przywództwa: kiedy przywódca jest zbędny         

6. Analiza przypadku: „cechy przywódcy”            

 

Rozdział 5. Stres w organizacji

1. Stres w organizacji a praca     

2. Stres w organizacji i jego następstwa

   2.1. Stres w organizacji a wykonanie zadań

   2.2. Stres w organizacji a agresja             

      2.2.1. Przyczyny agresji w organizacji       

      2.2.2. Zapobieganie agresji w organizacji              

   2.3. Stres w organizacji a wypalenie zawodowe   

      2.3.1. Wypalenie zawodowe: definicje i charakterystyka  

      2.3.2. Wypalenie zawodowe: główne przyczyny  

      2.3.3. Wypalenie zawodowe: czy może być odwracalne?

   2.4. Stres w organizacji a zdrowie

3. Cechy osobowości a stres w organizacji          

4. Zarządzanie stresem w organizacji: niektóre efektywne techniki           

   4.1. Osobiste podejście do zarządzania stresem w organizacji     

   4.2. Organizacyjne strategie zarządzania stresem           

      4.2.1. Praktyki pomocy rodzinie: pomoc w redukcji konfliktu „praca–dom”             

      4.2.2. Program zarządzania stresem w organizacji           

5. Analiza przypadków  

   5.1. Przypadek pierwszy: „Stres a odpowiedzialność społeczna menedżera”    

   5.2. Przypadek drugi: „Codzienne stresy polskiego przedsiębiorcy”          

 

Rozdział 6. Postawy wobec pracy, organizacji i ludzi      

1. Ogólna charakterystyka postaw          

2. Zadowolenie z pracy: postawa wobec pracy   

   2.1. Pomiar zadowolenia z pracy            

      2.1.1. Skale ocen i kwestionariusze        

   2.2. Teorie zadowolenia z pracy

      2.2.1. Teoria dwuczynnikowa Herzberga

      2.2.2. Teoria wartości Locka         

   2.3. Zadowolenie z pracy a zachowania organizacyjne       

   2.4. Zwiększanie zadowolenia z pracy     

3. Zaangażowanie w organizację: przynależność do organizacji    

   3.1. Rodzaje zaangażowania organizacyjnego     

   3.2. Konsekwencje niskiego zaangażowania organizacyjnego       

   3.3. Jak zwiększać zaangażowane organizacyjne?             

4. Uprzedzenia: negatywne postawy wobec ludzi             
   4.1. Funkcje i rodzaje uprzedzeń            

5. Analiza przypadku: „‘Indeks szczęścia’ jako ocena zadowolenia z pracy”           

 

Rozdział 7. Funkcjonowanie grup w organizacji i praca zespołowa      
1. Czym jest grupa?   

2. Typy grup w organizacji        

   2.1. Grupy formalne i nieformalne        

3. Dlaczego ludzie przyłączają się do grup?       

4. Stadia w rozwoju grup         

5. Struktura grup roboczych    

6. Role organizacyjne  

7. Normy: niepisane zasady grupowe     

8. Status: prestiż przynależności do grupy          

9. Spójność grupy        

10. Dynamika działań indywidualnych w grupie      

11. Zespoły jako specjalny rodzaj grup  

   11.1. Typy zespołów       

   11.2. Zasady praktyczne tworzenia zespołów      

   11.3. Efektywność działania zespołów     

   11.4. Dlaczego niektóre zespoły zawodzą?          

   11.5. Jak budować wysoko efektywne zespoły?     

 

Rozdział 8. Zachowania prospołeczne, kooperacja i konflikt w organizacji  
1. Zachowania prospołeczne: pomoc innym przy pracy

   1.1. Zachowania obywatelskie w organizacji      

      1.1.1. Efekty zachowań obywatelskich w organizacji      

   1.2. Dawanie sygnałów ostrzegawczych            

2. Kooperacja: wzajemna pomoc w warunkach pracy      

   2.1. Czynniki indywidualne a kooperacja           

   2.2. Czynniki organizacyjne a kooperacja           

   2.3. Kooperacja między organizacjami  

3. Konflikty organizacyjne: charakterystyka, przyczyny i następstwa      

   3.1. Integracja i dystrybucja: podstawowe wymiary konfliktów organizacyjnych     

   3.2. Główne przyczyny konfliktów organizacyjnych        

   3.3. Skutki konfliktów organizacyjnych

   3.4. Zarządzanie konfliktami organizacyjnymi: Zwiększanie korzyści i minimalizowanie kosztów 

      3.4.1. Negocjacje: proces uniwersalny    

      3.4.2. Mediacje i arbitraż            

      3.4.3. Zachowania asertywne jako forma rozstrzygania konfliktów organizacyjnych         

 

Rozdział 9. Patologie związane z pracą w organizacji: pracoholizm i mobbing  
 1. Pracoholizm  

   1.1. Objawy pracoholizmu i charakter tego uzależnienia   

   1.2. Charakterystyka osób uzależnionych od pracy          

   1.3. Rodzaje pracoholizmu           

   1.4. Następstwa pracoholizmu     

   1.5. Jak walczyć z pracoholizmem?         

   1.6. Analiza przypadku: „Codzienne życie pracoholika”    

2. Mobbing w miejscu pracy        

   2.1. Definicja i objawy mobbingu            

   2.2. Rodzaje mobbingu

   2.3. Charakterystyka osób poszkodowanych i mobberów             

   2.4. Kategorie mobbingu            

   2.5. Zapobieganie mobbingowi

Zakończenie – kilka uwag o kulturze organizacyjnej      

Bibliografia 

Aneks    


320 stron, miękka oprawa

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022