„… jest to książka merytorycznie znakomita – i to zarówno w kontekście
przyjętych przez Autora założeń teoretycznych i metodologicznych, sposobów narracji
oraz argumentacji, jak i konkretnych rezultatów analitycznych. W pełni zasługuje na
druk oraz szeroką popularyzację. Dokonuje w niej Autor wielokontekstowej, głębokiej
rekonstrukcji pedagogiki dziecka; jej historii, teorii i recepcji. Ponadto konfrontuje
ideologię i filozofię pajdocentryzmu z rzeczywistością edukacyjną,
społeczno-kulturową i polityczno-ekonomiczną”.
Z recenzji prof. Zbyszko Melosika
Spis treści:
Wstęp
1. Pajdocentryzm – między pedagogika wychodzącą od dziecka a pedagogika dziecka jako
humanum
2. Pedologia
3. Pajdocentryzm w naukach o wychowaniu
4. Pajdocentryzm a prawa dziecka
5. Badania nad dzieckiem i dzieciństwem współczesną kontynuacja pajdocentryzmu
6. Dziecko w centrum pedagogiki i zmiany społecznej
7. Krytyka pajdocentryzmu
8. Aktualność pajdocentryzmu w pedagogice teoretycznej i praktycznej
Zakończenie
Bibliografia
236 stron, B5, oprawa twarda