Książka prezentuje najnowsze dokonania z zakresu pedagogiki zwanej
emancypacyjną. Układ treści podręcznika odzwierciedla porządek omawiania
nurtu pedagogicznego: 1) odkrycie i zrozumienie przesłanek i założeń teorii, 2)
sporządzenie inwentarza instrumentarium teorii (pojęć, kategorii, sądów, twierdzeń),
3) opisanie doświadczeń i działań praktycznych, 4) wyjaśnienie tych działań z
zastosowaniem instrumentarium teorii i w odwołaniu do założeń oraz 5) krytyka nurtu,
to znaczy wydobycie koherencji i niekonsekwencji.
Spis treści:
Wprowadzenie
I Przesłanki emancypacyjnej teorii edukacji (CO?)
1. Istota emancypacji
2. Współczesne dyskursy emancypacji:
3. Pedagogika emancypacyjna - jej źródła i założenia:
4. Czynniki opresji i zniewolenia - przesłanki i uwarunkowania emancypacji
5. Polskie tradycje emancypacji poprzez edukację - wybrane przykłady
II Instrumentarium pedagogiki emancypacyjnej
5. Świat życia i jego elementy w perspektywie pedagogiki emancypacyjnej
6. Podmiot i podmiotowość w perspektywie emancypacji, znaczenie aktywizmu podmiotowego
7. Emancypacja w strukturze procesów rozwoju osoby i zmiany społecznej
8. Kompetencje emancypacyjne
III. Opisanie doświadczeń (JAK?)
9. Metody i formy emancypacji poprzez edukację
10. Szkoła (instytucje edukacyjne) i emancypacja - upełnomocnienie edukacji
11. Nauczyciel i emancypacja
12. Rodzina i emancypacja
13. Czas wolny i emancypacja
14. Wyjaśnienie tych działań z zastosowaniem instrumentarium teorii i w odwołaniu do
założeń (DLACZEGO?)
15. Proces emancypacji
16. Obszary emancypowania się
17. Prawa człowieka i prawa dziecka w perspektywie pedagogiki emancypacyjnej
V. Krytyka: wydobycie koherencji i niekonsekwencji - zagrożenia emancypacji
18. Krytyczne konteksty pedagogiki emancypacyjnej
19. Pedagogika emancypacyjna wobec innych nurtów afirmujących wolność
Podsumowanie. Bibliografia. Indeks
264 strony, B5,oprawa twarda