Droga do samodzielności otwiera nową serię „Jak wspomagać” pod redakcją prof.
Anny Izabeli Brzezińskiej. Uznani autorzy prezentują najnowszą wiedzę i służą
cennymi radami i praktycznymi informacjami.
Książka Droga do samodzielności to absolutny niezbędnik dla tych wszystkich, dla
których ważny jest optymalny rozwój dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością.
Znajdziesz w niej odpowiedzi na pytania:
Jakie są skutki niepełnosprawności dla dziecka i jego rodziny?
Jakie jest życzliwe i błędne koło w wychowaniu dziecka z ograniczoną
sprawnością?
Jak mądrze wspierać dziecko i prowadzić je do samodzielności?
Jeśli szukasz odpowiedzi na powyższe pytania, sięgnij po tę książkę. Jej autorzy
w przystępny sposób przedstawiają sposoby wspierania rozwoju dzieci i młodzieży z
niepełnosprawnością. Prezentują zarówno najważniejsze czynniki, które ów rozwój
mogą stymulować, jak i te, które go utrudniają, a nawet mogą przeszkodzić w jego
prawidłowym przebiegu. Zadaniem książki jest pokazanie rodzicom i opiekunom, co może
osiągnąć ich wychowanek na danym etapie rozwoju, jeśli stworzy mu się optymalne
warunki.
Spis treści:
O Redaktor serii
Wstęp
Drogi dziecka ku samodzielności: między sprawnością a niepełnosprawnością (Anna
Izabela Brzezińska)
1.1. Punki wyjścia: słowa porządkuje i twórz;) rzeczywistość
1.2. Przyczyny i skutki niepełnosprawności dla dziecka i jego rodziny
1.3. Wymagania a wsparcie w rodzinie dziecka z ograniczona sprawnością
1.4. Styl wychowania a przekonania rodziców
1.5. Otwarty i zamknięty styl wychowywania dziecka
1.6. Życzliwe koło i błędne koło w wychowaniu
1.7. Od jakich cech dorosłego zależy jego styl wychowania?
1.8. Po co dziecku potrzebny jest dorosły?
1.9. Styl wychowania w rodzinie a rozwój dziecka
1.10. Podsumowanie
Literatura dla rodziców
Rodzina i dziecko z ograniczoną sprawnością w pierwszych trzech latach życia (Małgorzata
Ohme)
2.1. Wprowadzenie i Pan Kuleczka
2.2. Rodzi się dziecko i co dalej
2.3. Niepełnosprawność jako czynnik zaburzający proces rozwoju
2.4. Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym: wsparcie czy izolacja
2.5. Przykłady zabaw z dziećmi w wieku 0-3 lat
2.6. Podsumowanie i Pan Kuleczka
Literatura dla rodziców
Wspomaganie rozwoju dziecka z ograniczoną sprawnością w wieku przedszkolnym
(Anna Resler-Maj)
3.1. Wprowadzenie
3.2. Rozwój dziecka w wieku przedszkolnym
3.3. Fazy rozwoju psychoseksualnego
3.4. Zachowania seksualne dzieci - norma rozwojowa czy zaburzenie?
3.5. Niepełnosprawność jako czynnik zaburzający proces rozwoju
3.6. Edukacja dziecka niepełnosprawnego w wieku przedszkolnym
3.7. Rodzaje wsparcia udzielanego dziecku w wieku przedszkolnym
3.8. Podsumowanie: najważniejsze czynniki wspierające i zakłócające rozwój dziecka w
wieku przedszkolnym
Literatura dla rodziców
Wspomaganie rozwoju dziecka z ograniczoną sprawnością w wieku szkolnym
(Radosław Kaczan)
4.1. Wprowadzenie
4.2.To już wiemy, czyli co zabiera ze sobą przedszkolak, wchodząc w rzeczywistość
szkolną?
4.3. Rozwój w okresie szkolnym, czyli o tym, co zmienia się w życiu dziecka
4.4. Niepełnosprawność w okresie szkolnym
4.5.Konteksty rozwoju dziecka niepełnosprawnego w okresie szkolnym i ich rola we
wspieraniu jego rozwoju
4.6.Podsumowanie: najważniejsze czynniki wspierające rozwój w okresie szkolnym
Literatura dla rodziców
Wspomaganie rozwoju nastolatka z ograniczoną sprawnością (Mateusz
Wiliński)
5.1. Wprowadzenie: z czym dziecko wkracza w okres dorastania?
5.2. Na czym polega rozwój w okresie dorastania?
5.3. Trud dorastania
5.4. Niepełnosprawność jako czynnik zaburzający proces rozwoju
5.5.Rodzaje wsparcia i jego wpływ na rozwój dziecka niepełnosprawnego w okresie
dorastania
5.6. Podsumowanie
Aneks
Literatura dla rodziców
Bibliografia
248 stron, oprawa miękka