Książka ta wykracza poza podziały na naturę i wychowanie, które
ograniczały w dużej części nasze tradycyjne myślenie o rozwoju, i analizuje rolę
relacji interpersonalnych w kształtowaniu kluczowych powiązań w mózgu.
Daniel J. Siegel przedstawia nowe, przełomowe ujęcie powstawania ludzkiego
umysłu – procesu, w wyniku którego każdy z nas staje się czującą, myślącą i
obdarzoną pamięcią osobą. Jego praca, ukazująca, pod jakim względem i dlaczego
neurobiologia odgrywa ważną rolę, stanowi obowiązkową lekturę dla klinicystów,
pedagogów, badaczy i studentów zainteresowanych ludzkim doświadczeniem i rozwojem w
ciągu całego życia.
Dlaczego nie pamiętamy, co robiliśmy w wieku trzech lat? Dlaczego niektóre dzieci
są nadmiernie nieśmiałe? Jaka jest biochemia poniżenia i dlaczego może być ono
„toksyczne dla rozwijającego się mózgu”? Nowe i wiarygodne odpowiedzi na te pytania
znajdziemy w dokonanej przez Siegela syntezie neurobiologii, psychologii eksperymentalnej
i nauki o poznawaniu. [...] Temat jego książki – w jaki sposób stajemy się tym, kim
jesteśmy – może wzbudzić fascynację u wielu czytelników.
Publishers Weekly
Ta niezwykła synteza badań z dziedziny neurobiologii i wiedzy klinicznej powinna na
zawsze odesłać do lamusa dychotomię umysłu i mózgu. Książka ma piękną kompozycję
i zawiera niezwykle przejrzyste opisy rozwoju mózgu, przetwarzania informacji, modeli
pamięci i narracji oraz roli przywiązania w rozwoju człowieka. Siegel pokazuje także,
że zdrowe relacje i interwencje psychoterapeutyczne mogą dać nam „drugą szansę”
na naprawienie nieadaptacyjnych wzorców i nieufnych relacji przywiązaniowych w okresie
dzieciństwa. Książka ta jest przeznaczona dla wszystkich zajmujących się dziedziną
zdrowia psychicznego lub neurobiologią i będzie znakomitym przewodnikiem dla studentów
medycyny i rezydentów na oddziałach psychiatrycznych.
dr med. Clarice J. Kestenbaum, Wydział Lekarsko-Chirurgiczny
Uniwersytetu Columbia
Aktualny, szczegółowy i ściśle uargumentowany tekst. [...] Jednym z głównych
talentów Siegela jest przedstawianie danych anatomicznych, neurologicznych,
eksperymentalnych i klinicznych przy ciągłym wskazywaniu na to, co pozostaje nieznane.
Analizuje on relacje między niemowlęciem a rodzicem, emocje, stany umysłu oraz to, jak
wiedza na ten temat może pomóc w ulepszeniu własnych relacji i zdolności do udanego
rozwoju.
Booklist
Spis treści
Rozdział 1. Wprowadzenie – umysł, mózg i doświadczenie
Rozdział 2. Pamięć
Rozdział 3. Przywiązanie
Rozdział 4. Emocje
Rozdział 5. Reprezentacje – tryby przetwarzania i konstruowanie rzeczywistości
Rozdział 6. Stany umysłu – spoistość, subiektywne doświadczenie i systemy
złożone
Rozdział 7. Samoregulacja
Rozdział 8. Więzi interpersonalne
Rozdział 9. Integracja
Przypisy
Bibliografia
Skorowidz
344 strony, B5, oprawa miękka