„Obowiązkowa lektura dla wszystkich, którzy szukają zrozumiałego,
kompetentnego wyjaśnienia, w jaki sposób nasz mózg się uczy. Skupi na sobie uwagę
możliwie najszerszego grona czytelników”.
Prof. Robert Winston
„Ten optymistyczny, żywy przegląd badań nad mózgiem trzeba koniecznie przeczytać.
Jest znakomicie udokumentowany i trafia w samo sedno – jeśli chodzi o uczenie się,
zawsze mamy do czynienia z mózgiem”.
Michael S. Gazzaniga, David T. McLaughlin Distinguished University Professor, Dartmouth
College
„Ekscytujący, przejrzysty i nieodparty opis tego, jak maszyneria mózgu kształtuje
zarówno formalną, jak i nieformalną edukację”.
Kathy Sylva, profesor psychologii wychowawczej, uniwersytet w Oksfordzie
„Niezwykle przystępny przegląd wielu zagadnień na styku nauki o mózgu i wychowania,
który w znakomity sposób streszcza wiele ostatnich fascynujących odkryć w dziedzinie
neurobiologii, neuroobrazowania i psychologii. Nauczanie zawsze będzie miało coś ze
sztuki – ale nauczyciele, którzy przeczytają tę książkę, będą wiedzieć znacznie
więcej na temat jego naukowych podstaw”.
Stanislas Dehaene, INSERM Cognitive Neuroimaging Research Unit, Paris
W ciągu ostatnich lat wymuszone uczenie się niemowląt, czyli „chów cieplarniany”,
bardzo zyskało na popularności – ale czy rzeczywiście jest skuteczne? Naukowcy
badający funkcjonowanie ludzkiego mózgu zaczynają przyznawać, że zachowuje on
plastyczność w okresie dorastania i dorosłości. Czy oznacza to, że możliwe jest
uczenie się przez całe życie? W tej pionierskiej książce dwie badaczki przedstawiają
najnowszą wiedzę na temat tego, jak i kiedy mózg się uczy, i zastanawiają się, jakie
są jej implikacje dla teorii i praktyki wychowania.
Ta przełomowa książka zainteresuje studentów psychologii i pedagogiki, nauczycieli,
psychologów, osoby zarządzające oświatą i rodziców.
Sarah-Jayne Blakemore jest stypendystką Towarzystwa Królewskiego
(stypendium Dorothy Hodgkin) w Institute of Cognitive Neuroscience w londyńskim
University College. Prowadzi badania nad rozwojem mózgu w okresie dorastania oraz
poznaniem społecznym w autyzmie. W 2000 roku została oddelegowana do brytyjskiego
parlamentu z zadaniem napisania raportu na temat wychowania przedszkolnego dla Select
Committee for Education
Uta Frith jest profesorem rozwoju poznawczego i wicedyrektorem Institute
of Cognitive Neuroscience przy londyńskim University College. Jest czołowym ekspertem w
dziedzinie autyzmu i dysleksji, autorką znanych książek na temat autyzmu i zespołu
Aspergera.
Spis treści
Podziękowania
1. Wprowadzenie
2. Jak rozwija się mózg?
3. Słowa i liczby we wczesnym dzieciństwie
4. Mózg matematyczny
5. Mózg piśmienny
6. Nauka czytania i związane z nią trudności
7. Zaburzenia rozwoju społeczno-emocjonalnego
8. Mózg w okresie dorastania
9. Uczymy się przez całe życie
10. Uczenie się i zapamiętywanie
11. Różne sposoby uczenia się
12. Jak spożytkować zdolności mózgu do uczenia się?
Dodatek
Lektury uzupełniające
Słownik terminów
Źródła ilustracji
Skorowidz
218 stron, B5, oprawa miękka