Działania autora miały za przedmiot uczenie mimowolne – przedmiot niezwykle
interesujący, zajmujący poczesne miejsce w całości przedmiotu psychologii jako nauki z
racji złożonych związków, w jakich pozostaje z innymi fragmentami tej całości i
intensywnie badany w obrębie współczesnej psychologii poznawczej.
Szczególny walor poznawczy książki leży w tym, że koncentruje się ona na
problematyce zupełnie podstawowej – najkrócej i najtrafniej można by ją określić,
mówiąc o naturze uczenia mimowolnego (chociaż pytanie o naturę należy do ontologii)
– w przedstawionym oryginalnym zamyśle jej rozwiązania, konsekwentnym teoretycznym i
empirycznym (dokładniej, eksperymentalnym) jego przeprowadzeniu, wreszcie w uzyskanym
ostatecznie rezultacie. Wszystko to było możliwe dzięki erudycji jej autora, idealnemu
wręcz panowaniu nad przedmiotem i problematyką.
Z recenzji dr hab. Krzysztofa Krzyżewskiego
Michał Wierzchoń jest doktorem psychologii, adiunktem w Instytucie
Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jego zainteresowania naukowe obejmują przede
wszystkim tematykę świadomości i nieświadomości (w tym szczególnie uczenie
mimowolne). Interesuje się również psychologią reklamy. Współpracuje badawczo z
kilkoma ośrodkami zagranicznymi. Autor lub współautor kilkunastu publikacji i
kilkudziesięciu wystąpień konferencyjnych. Nagrodzony stypendium dla młodych naukowców
Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej oraz stypendium tygodnika „Polityka” w ramach akcji
„Zostańcie z nami“. Jest członkiem European Society for Cognitive Psychology,
Association for the Scientific Studies of Consciousness oraz Cognitive Science Society.
164 strony, B5,oprawa miękka