Książka odnosi się do ważnego problemu pedagogiki
resocjalizacyjnej, jakim jest rola relacji rówieśniczych w determinowaniu zaburzeń
zachowania u dzieci i młodzieży. W krajowej literaturze pedagogicznej i psychologicznej
odczuwało się brak kompleksowego opracowania na ten temat, dlatego praca Bronisława
Urbana wypełnia istniejącą lukę. Należy podkreślić, że Autor podjął się
realizacji zadania, które jest bardzo aktualne i ważne dla praktyki resocjalizacyjnej, w
ostatnich bowiem latach lawinowo wzrasta liczba dzieci i młodzieży wykazujących objawy
dewiacji o charakterze antyspołecznym. Występujące u nich zaburzenia na ogół
spotykają się z niezrozumieniem i brakiem tolerancji ze strony otoczenia społecznego
(tj. nauczycieli, rówieśników i rodziców), co sprzyja ich pogłębianiu i utrwalaniu w
cyklu rozwojowym. Książka istotnie wzbogaca wiedzę pedagogiczną dotyczącą
społecznych determinantów rozwoju zachowań dewiacyjnych; jest adresowana do
wychowawców i rodziców młodzieży zagrożonej tego rodzaju patologią oraz studentów
kierunków pedagogicznych.
Z recenzji prof. dr. hab. Mieczysława Radochońskiego
118 stron, B5, oprawa miękka