- Graficzne przedstawienie idei
- Wykorzystanie wrodzonych predyspozycji zmysłu wzroku
- Najważniejsze biologiczne narzędzia myślenia wizualnego
- Sześć podstawowych modeli rysunków -- kto, co, ile, gdzie, kiedy, jak,
dlaczego
Rysujesz od zawsze i przy każdej nadarzającej się okazji -- wszystko zaczęło się
od dzieł wykonywanych świecowymi kredkami. Dziś również często tworzysz: szkic mapy
dojazdu do dentysty, serce ze strzałą, kreślone palcem na piasku, bazgroły na
marginesach notatek szkoleniowych. O ile łatwiej jest przekazać skomplikowaną treść
za pomocą zaledwie kilku kresek! A teraz wyobraź sobie, że każdy biznesowy problem
można przedstawić jaśniej za pomocą rysunku.
Wszyscy rodzimy się z talentem do myślenia wizualnego -- nie próbuj przekonywać,
że nie potrafisz rysować! Już Michał Anioł powiedział: "Umiejętność rysunku
jest źródłem i istotą samego malarstwa, rzeźby i architektury, i wszelkiego
przedstawienia podpadającego pod zmysły. (...) Rysownik, który stanie się panem tej
umiejętności, ma w rękach skarb nieoszacowany". Jednak my nie wymagamy aż takiego
mistrzostwa -- wystarczy, że potrafisz narysować kwadrat, strzałkę, ludzika.
Zastanawiasz się pewnie, jak to działa? Popatrz na przykład Herba Kellehera. Głowił
się on, w jaki sposób pokonać linie lotnicze funkcjonujące według modelu
tradycyjnego. W pewnej chwili chwycił za długopis i serwetkę. Narysował trzy kropki,
reprezentujące Dallas, Houston i San Antonio. Dodał trzy proste strzałki,
symbolizujące bezpośrednie połączenia lotnicze między tymi miastami. Nie tylko
rozwiązał w ten sposób swój problem, lecz również zapewnił sobie doskonały sposób
przekonania do swojego pomysłu klientów i inwestorów.
Właściwie wykorzystany prosty rysunek na zwykłej serwetce może okazać się
potężniejszy niż Excel czy PowerPoint. Może pomóc nam skrystalizować pomysły,
myśleć nieszablonowo i przekazywać wyciągnięte wnioski w taki sposób, aby inni
ludzie chwycili je w lot.
- Sprawdź, czy reprezentujesz osobowość czarnego pióra, czy żółtego zakreślacza. A
może jesteś czerwonym długopisem?
- Zdobądź MBA z myślenia wizualnego.
- Naszkicuj swój sukces!
Spis treści:
Część I: Wprowadzenie
Każdy, zawsze, wszędzie: Rozwiązywanie problemów za pomocą rysunków
- 1. Zupełnie nowy sposób patrzenia na biznes (9)
- 2. Jakie problemy, jakie rysunki i kim jesteśmy "my"? (21)
- 3. Ryzyko, które zawsze się opłaca, czyli cztery etapy myślenia wizualnego (45)
Część II: Odkrywanie pomysłów
Lepiej patrzeć, ostrzej widzieć, dalej sięgać wyobraźnią, czyli zasady i
narzędzia skutecznego myślenia wizualnego
- 4. Dziękuję, tylko oglądam (61)
- 5. Sześć sposobów widzenia (87)
- 6. SQVID, czyli zajęcia z wyobraźni stosowanej (115)
- 7. Modele pokazywania (151)
Część III: Rozwijanie pomysłów
MBA z myślenia wizualnego, czyli jak wykorzystać myślenie wizualne w praktyce
- 8. Pokazywanie i MBA z myślenia wizualnego (171)
- 9. Kim są nasi klienci, czyli rysunki rozwiązujące problemy typu kto/co (177)
- 10. Ilu kupuje? Rysunki rozwiązujące problemy typu ile (189)
- 11. Gdzie szukać klientów? Rysunki rozwiązujące problemy typu gdzie (203)
- 12. Kiedy możemy wprowadzić usprawnienia? Rysunki rozwiązujące problemy typu kiedy
(227)
- 13. W jaki sposób poprawić nasze wyniki? Rysunki rozwiązujące problemy typu jak
(247)
- 14. Po co w ogóle się w to bawić? Rysunki rozwiązujące problemy typu dlaczego (255)
Część IV: Przekonywanie do pomysłów
Czas pochwalić się naszym dorobkiem
- 15. Wszystkiego, co wiem o biznesie, nauczyłem się podczas prezentacji (273)
- 16. Wyciąganie wniosków... za pomocą rysunków (291)
Podziękowania (297)
Dodatek A. Myślenie wizualne w ujęciu naukowym (301)
Dodatek B. Zasobnik dla osób zainteresowanych myśleniem wizualnym (313)
320 stron, A5, oprawa miękka