PSYCHOLOGIA MOTYWACJI
RHEINBERG F. wydawnictwo: WAM , rok wydania 2009, wydanie I cena netto: 45.10 Twoja cena 42,85 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Publikacja jest obecnie niedostępna
Doskonałe wprowadzenie do psychologii motywacji przygotowane przez
uznanego badacza tej dziedziny.
Autor przedstawia złożone zagadnienie motywacji w sposób przejrzysty i
przystępny szerokiemu gronu Czytelników. Wychodzi od doświadczeń dnia codziennego i
stopniowo przechodzi ku rozważaniom teoretycznym i ustaleniom empirycznym. Powołuje się
przy tym i wykorzystuje znane już modele motywacji. Nie poprzestaje jedynie na nich, ale
referuje propozycje nowszych ujęć zagadnień związanych z tą dziedziną
psychologiczną. Zagłębiając się w lekturę,
Czytelnik wprowadzany jest w szczegółowe analizy motywacji, co pozwala Mu
zorientować się w jej zakresie i znaczeniu dla funkcjonowania człowieka. Pośród
tematów omawianych w książce na szczególną uwagę zasługuje problematyka związana z
wolą - w nowym i naukowym oświetleniu pojawia się ona, mając swoją długą i bogatą
tradycję psychologiczną, teologiczną i ascetyczną. Człowiek, którego obraz wyłania
się z tekstu Rheinberga, to jednostka inicjująca i kontrolująca swoje działania,
ukierunkowująca je na określone cele i ideały osobiste oraz podejmująca się ich
realizacji w wolności wewnętrznej.
Spis treści:
Przedmowa do pierwszego wydania
Przedmowa do piątego wydania
1. Wstęp
1.1. Problematyka psychologii motywacji
1.2. Co to jest motywacja?
1.3. Dwie perspektywy analizy: nacisk i przyciąganie
2. Wczesne koncepcje wyjaśniające: instynkty i popędy
2.1. Instynkty
2.2. Popędy jako koncepcje wyjaśniające
2.2.1. Freudowska koncepcja popędów
2.2.2. Koncepcja popędów w behawioryzmie: CL. Hull
3. Motywacja jako relacja między osobą a otoczeniem
3.1. Napięcie wzbudzone potrzebą i charakter wzbudzania tendencji do lub od: K. Lewin
3.1.1. Systemy napięciowe
3.1.2. Siły pól i konflikt
3.2. Klasyfikacja relacji między osobą a otoczeniem
3.2.1. Analiza indywidualna i tezy ogólne
3.2.2. Osoba i sytuacja jako need andpress (potrzeba i presja): H.A. Murray
4. Motywacja do osiągania sukcesu
4.1. Zjawisko zachowania motywowanego potrzebą sukcesu
4.2. Motyw a motywacja
4.2.1. Koncepcja i ujęcie motywu sukcesu
4.2.2. Motywacja do osiągania sukcesu na płaszczyźnie społecznej
4.2.3. Model wyboru ryzyka
4.3. "Zwrot poznawczy" i model samooceny
4.3.1. Wytłumaczenia przyczyn powodzenia i niepowodzenia
4.3.2. Model samooceny
4.3.3. Programy treningu motywacyjnego i edukacja
4.3.4. Ukierunkowanie na normę odniesienia w edukacji
4.4. Pokrewne koncepcje teoretyczne
4.4.1. Ukierunkowania motywacyjne
4.4.2. Wyobrażenie o własnym uzdolnieniu
4.4.3. Wyuczona bezradność
5. Motywacja do sprawowania władzy
5.1. Tematyka władzy jako podstawowa sytuacja społeczna
5.2. Struktura działania podyktowanego potrzebą władzy
5.3. Poszukiwanie motywu władzy
5.4. Stadia rozwojowe ukierunkowania na władzę
5.5. Struktura motywów kadr kierowniczych
5.6. Stan badań nad motywacją do sprawowania władzy
6. Analiza złożonych struktur motywacji
6.1. Wielość bodźców w czynnościach codziennych
6.2. Teoria instrumentalności
6.3. Rozszerzony poznawczy model motywacji
6.4. Rozróżnienie między oczekiwaniem własnej skuteczności a oczekiwaniem skutku
6.5. Bodźce płynące z czynności
6.6. Cele w służbie upodobań do czynności zawierających specyficzne motywy
6.7. Niewyraźne pojęcie: motywacja zewnętrzna i wewnętrzna
6.7.1. Różne rozumienie motywacji wewnętrznej
6.7.2. Zainteresowanie a motywacja wewnętrzna
6.8. Doznanie uniesienia (flow) jako uniwersalny bodziec zawarty w czynności
6.9. Fascynacja czynnościami ryzykownymi i poszukiwanie wrażeń
7. Motywacja a wola
7.1. Cechy procesów wolicjonalnych
7.2. Kontrola działania
7.3. "Rubikonowy" model działania
8. Aktualne kierunki badań: motywy, cele a dobre samopoczucie
8.1. Konieczność procesów wolicjonalnych
8.2. Motywy ukryte i motywacyjne obrazy samego siebie
8.3. Cele spójne z motywami a dobre samopoczucie
8.4. Kompetencja motywacyjna
8.4.1. Zarys teoretyczny
8.4.2. Pierwsze wyniki badań
9. Jak mierzy się motywację?
9.1. Cechy szczególne diagnozy motywacji
9.2. Schemat diagnozy
9.3. Kilka słów o zastosowaniu schematu diagnozy
Wykaz literatury
244 strony, oprawa kartonowa foliowana Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
- WPROWADZENIE DO PSYCHOLOGII OSOBOWOŚCI WYKŁADY Z PSYCHOLOGII T.11 ILEŚ P.K.
- EMOCJE UJAWNIONE EKMAN P.
- PSYCHOLOGIA EMOCJI RED. LEWIS M. HAVILAND-JONES J.M.
- PSYCHOLOGIA ROZWOJU OD DZIECKA DO DOROSŁOŚCI SCHAFFER D.R KIPP K.
- PSYCHOLOGIA EMOCJI ŁOSIAK W.
- OSOBOWOŚĆ TEORIA I BADANIA PERVIN L.A. CERVONE D.
- NATURA EMOCJI PODSTWOWE ZAGADNIENIA EKMAN P. DAVIDSON R.J.
- PSYCHOLOGIA MOTYWACJI FRANKEN R.E.
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|