Tom II podręcznika omawia 3 wielkie tematy w psychologii: emocje i
motywacje, uczenie się oraz pamięć.
Problematyka związana z emocjami szczególnie obrosła w mity i wątpliwości.
Autorzy rozprawiają się z tradycyjnym poglądem ukazującym emocje jako kłopotliwy
ciężar i przeszkodę w korzystaniu z rozumu. Według nich inteligentna maszyna
pozbawiona uczuć nie potrafiłaby wytworzyć zgodnego z prawdą obrazu rzeczywistości.
Przedstawiają także różne rodzaje motywacji, wskazując charakterystyczne
dla nich wpływy biologiczne, umysłowe, behawioralne i społeczno-kulturowe. Jednak
motywy w dużym stopniu zależą od procesów uczenia się, natomiast u podstaw innych
leżą przede wszystkim czynniki biologiczne. Co więcej, motywy różnią się między
sobą wrażliwością na bodźce środowiskowe, na wzmocnienia i na wpływy
społeczno-kulturowe. Zarówno emocje, jak i procesy motywacyjne są niezwykle istotne w
zdobywaniu, przetwarzaniu i stosowaniu informacji – na równi z inteligencją, dobrą
pamięcią i zdolnością uczenia się. W niniejszym tomie wszystkie te relacje zostały
szczegółowo omówione.
W książce czytelnik znajdzie wiele praktycznych wskazówek oraz
odpowiedzi na ważne pytania. W jaki sposób kontrolować emocje? Skąd się bierze
motywacja i jak ją wzmacniać? Czy należy karać i nagradzać dzieci? Jak się uczyć i
jak rozumieć wybryki pamięci?
288 stron, oprawa miękka