cena netto + 5% vat.
Przedsiębiorstwo, region, rozwój to hasła, które przenikają współczesną
gospodarkę państw Unii Europejskiej, w tym także gospodarkę polską. Są także
reakcją na procesy przekształceń w ramach polskiej transformacji i myślenia
przedsiębiorstw o przyszłości, o osiągnięciu lepszych warunków do konkurencji oraz
wchłanianiu różnorodnych przejawów innowacji.
W opracowaniu autorzy przedstawiają wiedzę studialną oraz badania empiryczne w
celowo dobranych przedsiębiorstwach i regionach. Analizuje się więc strategie
rozwojowe, ocenia zdolność przedsiębiorstw do wykorzystania walorów gospodarki
rynkowej oraz więzi wewnętrznych i zewnętrznych do umacniania swojej pozycji na rynku.
Motywem scalającym studia nad tą problematyką jest traktowanie regionalności jako
swoistego paradygmatu, w ramach którego kreowana jest polityka gospodarcza regionu i jej
związki z przedsiębiorstwami działającymi w regionie.
W pracy podkreśla się rozległe role społeczne i gospodarcze, jakie spełnia
administracja regionalna, jakie mogą być przedmiotem współdziałania na danym terenie.
Istotna w tym procesie jest identyfikacja tożsamości regionalnej, umiejętność
odczytywania przez przedsiębiorstwa intencji strategicznych reprezentowanych przez
władze regionalne, jasność celów, wizjonerstwo, kreatywność, atmosfera innowacji i
przedsiębiorczości sprzyjające współpracy przedsiębiorstw z władzami regionu. Jest
to możliwe do osiągnięcia, jeśli traktować region jako otwarty system
socjotechnologiczny i ekonomiczny, nastawiony na zmiany, tworzący warunki akceptacji
innowacji, sprzyjający konkurencyjności i na tej drodze przyczyniający się do
trwałego zrównoważonego rozwoju w skali regionu. Treści i ich dokumentacja zawarte w
książce mogą być wykorzystane przez menedżerów, a także zasilać aktualną wiedzę
grona studentów zainteresowanych zarządzaniem regionalnym.
Spis treści:
Wprowadzenie
Rozdział 1. Regionalność w procesach zarządzania przedsiębiorstwami
1.1. Istota regionalności a zarządzanie przedsiębiorstwami
1.2. Tożsamość regionalna w budowaniu nowych wartości w przedsiębiorstwach
1.3. Więzi informacyjne i tendencje partnerskie w regionie jako czynnik umocnienia
pozycji przedsiębiorstwa
1.4. Globalizacja rynków a tożsamość regionalna
1.5. Aspekty ekologiczne w zarządzaniu przedsiębiorstwami w regionie
Bibliografia
Rozdział 2. Ewolucja współczesnego przedsiębiorstwa a regionalne aspekty jego
funkcjonowania
2.1. Przedsiębiorstwo a region – kontekst merytoryczny i metodyczne implikacje
podjętych badań
2.1.1. Wykształcanie się przedsiębiorstwa w systemie społeczno-gospodarczym –
główne nurty
2.1.2. Modele funkcjonowania i rozwoju przedsiębiorstw – perspektywa systemowych
przesłanek ich ewolucji
2.1.3. Region jako środowisko przeobrażeń przedsiębiorstw – wybrane wyznaczniki
regionalizmu oraz atrybuty podmiotowości przedsiębiorstw
2.2. Uwarunkowania regionalne a atrybuty przedsiębiorstw i efekty ich działalności –
wyniki i wnioski z badań
2.2.1. Uwarunkowania regionalne w przekroju głównych wyznaczników przedsiębiorstwa –
wybrane przekroje szczegółowe
2.2.2. Modele funkcjonowania i rozwoju przedsiębiorstw – perspektywa uwarunkowań
regionalnych
2.2.3. Możliwości i ograniczenia ewolucji współczesnego przedsiębiorstwa w gospodarce
regionalnej – wnioski końcowe
Bibliografia
Rozdział 3. Konkurencja jako mechanizm sprawczy rozwoju regionalnego
3.1. Konkurencyjność regionalna
3.2. Zrównoważony rozwój regionalny jako czynnik konkurencji
3.3. Przedsiębiorczość regionalna jako ogniwo w procesach konkurencji
3.4. Kapitał intelektualny a pozycja konkurencyjna przedsiębiorstwa w regionie
Bibliografia
Rozdział 4. Tworzenie nowych wartości w przedsiębiorstwie z nastawieniem na
wzrost i rozwój
4.1. Uwarunkowania wzrostu i rozwoju przedsiębiorstw w gospodarce rynkowej i w regionie
4.2. Znaczenie kluczowych czynników sukcesu w rozwoju przedsiębiorstwa
4.3. Znaczenie zarządzania strategicznego w tworzeniu wartości
4.4. Znaczenie zarządzania innowacją w tworzeniu wartości
4.5. Znaczenie strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi w tworzeniu wartości
4.6. Szkolenie pracowników jako proces tworzenia nowych wartości
Bibliografia
Rozdział 5. Finansowe formy wspierania rozwoju przedsiębiorstw w regionie
5.1. Wprowadzenie
5.2. Wykorzystanie pomocy publicznej w przedsiębiorstwach
5.3. Wsparcie rozwoju przedsiębiorstw przez samorządy
5.4. Rozwój przedsiębiorstw w regionie a fundusze strukturalne
Bibliografia
Rozdział 6. Harmonizowanie interesów gospodarczych i społecznych jako element
strategii przedsiębiorstw
6.1. Strategie regionalne jako podstawa wspierania przedsiębiorczości
6.2. Społeczna odpowiedzialność biznesu jako nowa płaszczyzna konkurowania
6.2.1. Umiejscowienie działań CSR w strategii firmy
6.2.2. Korzyści z przyjmowania podejścia społecznie odpowiedzialnego
6.2.2.1. CSR jako obszar wspólnych przedsięwzięć
6.2.2.2. W co warto inwestować?
6.2.3. Próba oceny
6.3. Regionalna administracja gospodarcza i jej rola w rozwoju przedsiębiorstw
Bibliografia
Rozdział 7. Przedsiębiorstwa w rozwoju regionalnym
7.1. Przedsiębiorstwo na rynku lokalnym, regionalnym i globalnym
7.1.1. Zmiany terytorialnego zasięgu działania przedsiębiorstw
7.1.2. Uwarunkowania zasięgu działania rynkowego przedsiębiorstw
7.1.3. Strategie rozszerzania zasięgu terytorialnego działania przedsiębiorstwa
7.1.4. Efekty rozszerzenia zasięgu terytorialnego działania przedsiębiorstw
7.2. Przedsiębiorstwo w rozwoju regionalnym – metody oceny pozycji przedsiębiorstw
7.2.1. Problemy rozwoju regionalnego
7.2.2. Finansowe i statystyczne mierniki oceny pozycji przedsiębiorstw w regionie
7.3. Empiryczna weryfikacja metod oceny pozycji przedsiębiorstw w regionie
7.3.1. Efektywnościowe zróżnicowanie przedsiębiorstw w regionie
7.3.2. Współczynnik koncentracji przychodów
7.3.3. Taksonomiczna ocena pozycji przedsiębiorstwa w regionie
Bibliografia
Spis rysunków
Spis tabel
264 strony, B5, oprawa miękka