cena netto + 5% vat.
Działalność personalna jest jednym z wielu możliwych zastosowań
praktycznych wiedzy o twórczości, czyli kreatologii. Działalność ta ma zwiększać
wartość kapitału ludzkiego organizacji poprzez takie kształtowanie jego jakości,
które – w porównaniu do rynkowych konkurentów – charakteryzuje się
oryginalnością. Wydaje się bowiem, że nie może być mowy o uzyskiwaniu odpowiedniej
jakości i wartości kapitału ludzkiego (w) organizacji, jeśli działalność
uczestniczących w gospodarowaniu tym kapitałem podmiotów nie będzie, choć w części,
działalnością twórczą.
W książce zdefiniowano HR-owy kreacjonizm, określono jego granice oraz
wykazano, iż twórczość podmiotów odpowiedzialnych za działalność personalną
przyczynia się do budowania przewagi konkurencyjnej organizacji, opartej na jej
najważniejszym zasobie niematerialnym.
Zidentyfikowano pola kreatywności w 9 operacyjnych i 9 strategiczno-taktycznych
działaniach personalnych, co oznacza, że jednocześnie określono w nich zakres
formalizmu (rutyny/nietwórczości). Podano 35 przykładów zastosowania w HCM 19
różnych metod tworzenia pomysłów. Książka zawiera też treść opracowanego
kwestionariusza ankiety do diagnozy stopnia wykorzystywania twórczości w obszarze HR
(human resources) - określanym coraz częściej właśnie jako obszar HC (human capital)
– a także wyniki raportu z przeprowadzonego w 45 działach personalnych badania
pilotażowego.
Spis treści:
Wstęp
ROZDZIAŁ 1. Pola i bariery dla aktywności twórczej w wybranych
strategiczno-taktycznych działaniach personalnych
1.1. Podstawy personalnego kreacjonizmu
1.1.1. Wymiary twórczości a definiowanie personalnego kreacjonizmu
1.1.2. Przydatność wybranych teorii twórczości w praktykowaniu personalnego
kreacjonizmu
1.1.3. Treningi twórczości dla menedżerów i specjalistów personalnych
1.2. Kreatywność menedżerów personalnych jako źródło przewagi konkurencyjnej
1.3. Kształtowanie kultury organizacyjnej
1.4. Określanie poziomu i struktury zatrudnienia
1.5. Badanie rynku wynagrodzeń
1.6. Badanie rynku szkoleń
1.7. Inwestowanie w pracowników
1.8. Kształtowanie ścieżek karier
1.9. Budowanie zespołów
1.10. Zarządzanie jakością i wartością kapitału ludzkiego
1.11. Marketing stanowisk pracy
1.12. Podsumowanie
Bibliografia
ROZDZIAŁ 2. Rutyna kontra kreatywność w wybranych operacyjnych działaniach
personalnych
2.1. Dobór
2.2. Ocenianie
2.3. Komunikowanie się
2.4. Motywowanie do pracy
2.5. Szkolenia
2.6. Wynagradzanie
2.7. Rozwiązywanie konfliktów
2.8. Kształtowanie procesu zwolnień
2.9. Przeprowadzanie badań opinii personelu
2.10. Podsumowanie
Bibliografia
ROZDZIAŁ 3. Wybrane metody tworzenia pomysłów i twórczego rozwiązywania
problemów przydatne w działalności personalnej
3.1. Burza mózgów i jej odmiany
3.2. Tworzenie scenariuszy
3.3. Analiza wzajemnych powiązań
3.4. Analiza pola sił
3.5. Diagram ryby
3.6. Technika uszczegóławiania
3.7. Analiza morfologiczna
3.8. Kwiat lotosu
3.9. Analiza wartości
3.10. Metoda swobodnych skojarzeń
3.11. Dwa wyrazy
3.12. Clustering
3.13. Bionika
3.14. Metoda inwentaryzacji
3.15. Synektyka
3.16. Pisanie opowiadań
3.17. Mapy myślowe
3.18. Listy kontrolne
3.19. Matryca modyfikacji sekwencji–atrybutów
3.20. Podsumowanie
Bibliografia
ROZDZIAŁ 4. Twórcze kształtowanie działań personalnych w praktyce
4.1. Metoda badawcza
4.2. Rezultaty badań pilotażowych
4.2.1. Charakterystyka badanych organizacji
4.2.2. Struktura respondentów
4.2.3. Analiza wyników badań ankietowych
4.2.4. Podsumowanie
Bibliografia
Zakończenie
Spis tabel
Spis rysunków
259 stron, B5, oprawa miękka