ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

ZARZĄDZANIE DŁUGIEM SKARBU PAŃSTWA IMPLIKACJE DLA STREFY EURO


MARCHEWKA-BARTKOWIAK K.

wydawnictwo: DIFIN , rok wydania 2011, wydanie I

cena netto: 77.20 Twoja cena  73,34 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

cena netto + 5% vat.


Głównym celem książki jest analiza trzech koncepcji zarządzania długiem Skarbu Państwa (portfelowej, stabilizacyjnej oraz bilansowej) na podstawie współczesnej teorii, doświadczeń międzynarodowych oraz rozwiązań proponowanych przez organizacje międzynarodowe, jak OECD, MFW i Bank Światowy.

W książce podjęto analizę dwunastu państw członkowskich odnoszącą się zarówno do okresu przed, jak i po utworzeniu strefy euro (do 2007 roku), ale także sytuacji powstałej w świetle obecnego kryzysu finansowego i uwarunkowań, które mogą w najbliższej przyszłości wpłynąć na wykorzystanie nowych rozwiązań w zarządzaniu długiem Skarbu Państwa w badanych krajach.

Książka przeznaczona jest przede wszystkim dla osób, które naukowo i zawodowo zajmują się finansami publicznymi oraz polityką gospodarczą (w tym fiskalną i pieniężną) strefy euro. Podjęte zagadnienia strategiczne zarządzania długiem Skarbu Państwa powinny zainteresować zarówno decydentów działających w tej dziedzinie, jak też uczestników rynku finansowego. Ponadto książka kierowana jest do studentów studiujących ekonomię, finanse publiczne, finanse państw Unii Europejskiej, a także integrację europejską oraz do wszystkich osób, które zainteresowane są pogłębieniem wiedzy na temat problemów związanych z zadłużeniem sektora publicznego w krajach Unii Gospodarczej i Walutowej przed i po wybuchu kryzysu finansowego.


Spis treści:

Wstęp

Wykaz skrótów

Rozdział 1. KONTROWERSJE WOKÓŁ ISTOTY I OGRANICZEŃ DŁUGU PUBLICZNEGO – przykład krajów strefy euro

Wprowadzenie
1.1. Analiza poglądów na temat istoty długu publicznego w teorii ekonomii
1.1.1. Kontrowersje wokół długu potencjalnego
1.1.2. Kontrowersje wokół długu emerytalnego
1.1.3. Kontrowersje wokół długu netto
1.2. Klasyfikacja zobowiązań publicznych w świetle macierzy ryzyka fiskalnego
1.3. Dług konwencjonalny w standardach rachunkowych i statystycznych
1.3.1. Dług ESA a dług EDP – różnice metodologiczne
1.3.2. Struktura sektora general government a Skarb Państwa
1.3.3. Dług EDP a potrzeby pożyczkowe
1.3.4. Dług ESA w ujęciu bilansowym
1.4. Reguły ograniczające zadłużenie publiczne
1.4.1. Przyczyny wprowadzania i cechy reguł fiskalnych
1.4.2. Ograniczenie zaciągania długu publicznego jako rodzaj reguły fiskalnej
Podsumowanie

Rozdział 2. ZARZĄDZANIE DŁUGIEM SKARBU PAŃSTWA – konkurencja, koordynacja, centralizacja w strefie euro

Wprowadzenie
2.1. Istota zarządzania długiem Skarbu Państwa
2.1.1. Synteza poglądów teoretycznych
2.1.2. Koncepcje zarządzania długiem Skarbu Państwa
2.2. Uwarunkowania zarządzania długiem Skarbu Państwa w strefie euro
2.2.1. Konkurencja
2.2.2. Koordynacja
2.2.3. Centralizacja
Podsumowanie

Rozdział 3. KONCEPCJA PORTFELOWA ZARZĄDZANIA DŁUGIEM SKARBU PAŃSTWA – w krajach strefy euro

Wprowadzenie
3.1. Istota podejścia portfelowego w zarządzaniu długiem Skarbu Państwa
3.2. Cele zarządzania długiem Skarbu Państwa w podejściu portfelowym
3.3. Strategia zarządzania długiem Skarbu Państwa w podejściu portfelowym
3.3.1. Zarządzanie kosztem a zarządzanie ryzykiem
3.3.2. Strategia pasywna a strategia aktywna
3.4. Organizacja zarządzania długiem Skarbu Państwa w podejściu portfelowym
3.5. Analiza zmian strategii zarządzania portfelem długu Skarbu Państwa w krajach strefy euro z uwzględnieniem kryzysu finansowego
3.5.1. Cele strategiczne
3.5.2. Strategia zarządzania portfelem zadłużenia Skarbu Państwa w krajach strefy euro
3.6. Rola modelu agencyjnego w portfelowej koncepcji zarządzania długiem Skarbu Państwa w krajach strefy euro
Podsumowanie

Rozdział 4. KONCEPCJA STABILIZACYJNA W ZARZĄDZANIU DŁUGIEM SKARBU PAŃSTWA – analiza krajów strefy euro

Wprowadzenie
4.1. Teoretyczne podstawy podejścia stabilizacyjnego
4.1.1. Optymalizacja podatków a zarządzanie długiem Skarbu Państwa
4.1.2. Stabilizowanie długu publicznego
4.2. Koncepcje stabilizacyjne w praktyce strefy euro
4.3. Uwarunkowania podejścia stabilizacyjnego w zarządzaniu długiem Skarbu Państwa
4.4. Analiza relacji kosztów obsługi długu do wybranych wskaźników makroekonomicznych i budżetowych w krajach strefy euro
4.5. Koncepcja stabilizacyjna w zarządzaniu długiem Skarbu Państwa w krajach strefy euro – próba weryfikacji i ocena uwarunkowań
Podsumowanie

Rozdział 5. KONCEPCJA ZARZĄDZANIA AKTYWAMI I PASYWAMI WŁADZ PUBLICZNYCH – w krajach strefy euro

Wprowadzenie
5.1. Istota koncepcji ALM w ujęciu zagregowanym
5.2. Przyczyny zastosowania koncepcji ALM w sektorze publicznym
5.2.1. Wzrost znaczenia pozycji aktywów bilansu sektora publicznego
5.2.2. Zmiany w zakresie polityki rezerw walutowych
5.2.3. Wzrost ryzyka fiskalnego w sektorze publicznym
5.3. Istota zarządzania aktywami i pasywami władz publicznych
5.3.1. Koncepcja ALM w wąskim ujęciu
5.3.2. Koncepcja ALM w szerokim ujęciu
5.4. Doświadczenia wybranych państw świata w wykorzystaniu podejścia ALM
5.4.1. Doświadczenia nowozelandzkie i australijskie
5.4.2. Doświadczenia brytyjskie
5.4.3. Doświadczenia duńskie
5.5. Koncepcja ALM w krajach strefy euro
5.5.1. Analiza pozycji bilansowych w krajach strefy euro w latach 1995–2007
5.5.2. Uwarunkowania wykorzystania koncepcji ALM w krajach strefy euro
5.5.3. Bariery wykorzystania koncepcji ALM w krajach strefy euro
Podsumowanie

Zakończenie

Bibliografia

Załączniki

Spis tabel

Spis wykresów

Spis schematów

Spis przykładów


288 stron, B5, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022