ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 54.90 52,16   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

KSZTAŁTOWANIE KONKURENCYJNOŚCI I PRZEWAGI KONKURENCYJNEJ


ADAMIK A. RED. / MAŁYCH I ŚREDNICH PRZEDSIEBIORSTW /

wydawnictwo: C.H.BECK , rok wydania 2011, wydanie I

cena netto: 54.90 Twoja cena  52,16 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Kształtowanie konkurencyjności i przewagi konkurencyjnej małych i średnich przedsiębiorstw


Wstęp (Anna Adamik) 11

Część 1. Podstawy kształtowania przewagi konkurencyjnej i konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw 13

Rozdział 1. Konkurencyjność i przewaga konkurencyjna MSP w teorii i praktyce (Anna Adamik) 15
1.1. Wprowadzenie .15
1.2. Podstawy teorii konkurencyjności i przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw 16
1.3. Specyfika konkurencyjności i przewagi konkurencyjnej MSP .21
1.4. Praktyka budowy konkurencyjności MSP na przykładzie regionu łódzkiego 27
1.5. Podsumowanie .30

Rozdział 2. Konkurencyjność sektora MSP w Polsce (Krystyna Sobczak) 31
2.1. Pojęcie konkurencyjności 31
2.2. Czynniki wpływające na konkurencyjność przedsiębiorstwa 33
2.2.1. Czynniki wpływające pozytywnie na konkurencyjność MSP 34
2.2.2. Czynniki osłabiające konkurencyjność MSP 35
2.3. Czynniki wywierające wpływ na konkurencyjność MSP w opinii przedsiębiorców .36
2.4. Innowacyjność a konkurencyjność MSP 41

Rozdział 3. Analiza kapitału rynkowego i jego wpływ na funkcjonowanie organizacji (Małgorzata Adamska) 43
3.1. Wprowadzenie 43
3.2. Kapitał intelektualny i jego struktura . 43
3.3. Kapitał rynkowy organizacji 46
3.3.1. Kapitał kliencki 48
3.3.2. Kapitał kontrahentów 51
3.3.3. Kapitał konkurencji 53
3.4. Podsumowanie 54

Rozdział 4. Determinanty efektywności alokacji zasobów przez małe i średnie przedsiębiorstwa w gospodarkach rynkowych (Izabella Steinerowska-Streb) .55
4.1. Wprowadzenie .55
4.2. Sprzężenia popytowo-podażowe podmiotów w gospodarce rynkowej 56
4.3. Małe i średnie przedsiębiorstwa w gospodarkach rynkowych 58
4.4. Czynniki determinujące efektywność alokacji zasobów .61
4.5. Podsumowanie . 64

Rozdział 5. Znaczenie wizerunku w budowaniu pozycji konkurencyjnej na rynku MSP (Magdalena Ratalewska) . 67
5.1. Czym jest konkurencyjność? .67
5.1.1. Konkurencyjność 68
5.1.2. Przewaga konkurencyjna 68
5.2. Wizerunek jako czynnik budowania przewagi konkurencyjnej MSP 70
5.2.1. Istota wizerunku 70
5.2.2. Wpływ wizerunku na tworzenie przewagi konkurencyjnej MSP 74
5.3. Wizerunek a tożsamość – identyfikacja wizualna 76
5.4. Podsumowanie 77

Rozdział 6. Kształtowanie marek przez małe i średnie przedsiębiorstwa sektora żywnościowego (Hanna Górska-Warsewicz) 79
6.1. Wprowadzenie . 79
6.2. Materiał i metodyka .80
6.3. Marka i jej znaczenie z perspektywy przedsiębiorstwa i konsumenta 80
6.4. Koncepcja Kellera i Lehmanna – ujęcie teoretyczne 82
6.4.1. Pierwsza płaszczyzna decyzyjna w koncepcji Kellera i Lehmanna .82
6.4.2. Druga płaszczyzna decyzyjna w koncepcji Kellera i Lehmanna 85
6.4.3. Trzecia płaszczyzna decyzyjna w koncepcji Kellera i Lehmanna 86
6.4.4. Czwarta płaszczyzna decyzyjna w koncepcji Kellera i Lehmanna 88
6.4.5. Piąta płaszczyzna decyzyjna w koncepcji Kellera i Lehmanna 88
6.5. Koncepcja Kellera i Lehmanna – ujęcie implementacyjne na potrzeby kształtowania marek w małych i średnich przedsiębiorstwach sektora żywnościowego 90
6.6. Podsumowanie . 96

Część 2. Strategie i uwarunkowania budowy przewagi konkurencyjnej małych i średnich przedsiębiorstw 99

Rozdział 7. Zarządzanie relacjami z interesariuszami (Agata Austen) 101
7.1. Wprowadzenie 101
7.2. Teoria interesariuszy w zarządzaniu publicznym 102
7.3. Relacje z interesariuszami 105
7.4. Zarządzanie relacjami z interesariuszami w organizacjach publicznych – wyniki badań empirycznych 109
7.5. Podsumowanie 115

Rozdział 8. Determinanty wyboru strategii rynkowych przez przedsiębiorstwa sektora żywnościowego (Karol Krajewski) 116
8.1. Wprowadzenie . .116
8.2. Strategie konkurencji a zachowania małych przedsiębiorstw sektora żywnościowego 117
8.3. Istota i determinanty funkcjonowania rynku żywnościowego 120
8.4. Uwarunkowania wyboru strategii rynkowych przez małe i średnie przedsiębiorstwa sektora żywnościowego 124
8.5. Podsumowanie .129

Rozdział 9. Niedoceniane naśladownictwo – rozwój nowych przedsiębiorstw a konkurencja (Maciej Koczerga) . .132
9.1. Wprowadzenie 132
9.2. Wspieranie innowacyjności w polityce gospodarczej .133
9.3. Innowacyjność w przedsiębiorstwach 134
9.3.1. Przedsiębiorcy a pragnienie bycia wyjątkowym . 137
9.3.2. Przecenianie innowacyjności technicznej 138
9.4. Innowacyjność a percepcja 139
9.5. Znaczenie imitacji 140
9.6. Imitacje istniejących produktów i rozwiązań .141
9.7. Późniejsze wejście na rynek jako strategia .142
9.8. Przewaga drugiego gracza 143
9.9. Konkurowanie a wartość dla klienta 144

Rozdział 10. Zarządzanie łańcuchem dostaw a rozwój małych i średnich przedsiębiorstw (Anna Baraniecka) . . 147
10.1. Wprowadzenie 147
10.2. Krótka charakterystyka koncepcji zarządzania łańcuchem dostaw . 148
10.3. Doskonałość w zarządzaniu łańcuchem dostaw 150
10.4. Uwarunkowania wykorzystania SCM w Polsce 153
10.5. Podejście małych i średnich przedsiębiorstw do zarządzania łańcuchem dostaw 156
10.6. Poziomy gotowości małych i średnich przedsiębiorstw do zarządzania łańcuchem dostaw . 158
10.7. Podsumowanie 159

Rozdział 11. Logistyczne aspekty funkcjonowania małych i średnich przedsiębiorstw (Krzysztof Zowada)  160
11.1. Wprowadzenie 160
11.2. Rola logistyki w działalności firmy .161
11.3. Specyfika małych i średnich przedsiębiorstw a logistyka 162
11.4. Decyzje logistyczne w MSP 165
11.5. MSP jako ogniwo w łańcuchu dostaw . 167
11.6. Podsumowanie . 169

Rozdział 12. Jednolitość decyzji w łańcuchu dostaw w przestrzeni wirtualnej (Ewa Kowalska-Napora) 170
12.1. Wzorce kryterialne służące do określenia miar przestrzeni 170
12.1.1. Klasyczna teoria decyzji, oparta na parametryzacji decyzyjnej – studium przypadku 172
12.1.2. Wartość relatywna produktu logistycznego 174
12.2. Topologia przestrzeni decyzji jako kontinuum zmian 176
12.2.1. Konstruowanie ogólnego modelu pomiaru 176
12.2.2. Implementacja założeń pola szacowań .181
12.3. Wartość niematerialna jako wyznacznik właściwej strategii 183

Część 3. Rola współdziałania małych i średnich przedsiębiorstw z otoczeniem rynkowym w kształtowaniu przewagi konkurencyjnej 185

Rozdział 13. Menedżerowie w procesie budowania wiedzy na rzecz małych i średnich przedsiębiorstw (Bogusław Kaczmarek) 187
13.1. Wprowadzenie .187
13.2. Specyfika funkcjonowania MSP 188
13.3. Współpraca menedżerów w procesie pozyskiwania i wykorzystywania wiedzy 189
13.3.1. Motywy współpracy menedżerów z jednostkami otoczenia biznesowego województwa łódzkiego 190
13.3.2. Zakres przedmiotowy współpracy menedżerów z jednostkami otoczenia biznesu . . 191
13.4. Podsumowanie 193

Rozdział 14. Współpraca z podmiotami zewnętrznymi a wyniki rynkowe małych i średnich przedsiębiorstw – analiza empiryczna (Łukasz Małys) 194
14.1. Wprowadzenie 194
14.2. Analiza kooperacji małych i średnich przedsiębiorstw z podmiotami zewnętrznymi 195
14.2.1. Metodyka badań 195
14.2.2. Współpraca przedsiębiorstw sektora MSP z podmiotami zewnętrznymi 196
14.2.3. Współpraca przedsiębiorstw sektora MSP z podmiotami zewnętrznymi a wyniki rynkowe 199
14.3. Podsumowanie 205

Rozdział 15. Motywy współpracy małych i średnich przedsiębiorstw – wyniki badań (Milena Ratajczak-Mrozek) .206
15.1. Wprowadzenie .206
15.2. Motywy i korzyści ze współpracy przedsiębiorstw sektora MSP 207
15.3. Motywy współpracy – prezentacja wyników badań 209
15.3.1. Metodyka badań .209
15.3.2. Motywy współpracy postrzegane przez badane przedsiębiorstwa 210
15.3.3. Motywy współpracy związane z technologią i innowacyjnością .214
15.4. Podsumowanie .217

Rozdział 16. Umowy regulujące proces sprzedaży jako formy współdziałania gospodarczego małych przedsiębiorstw (Agnieszka Połomska-Jasienowska) 218
16.1. Wprowadzenie 218
16.2. Pojęcie współdziałania i podstawowe terminy z nim związane .219
16.3. Metodyka oraz wyniki prowadzonych badań .227
16.4. Podsumowanie . 233

Rozdział 17. Offshoring przedsiębiorstw usługowych – analiza procesu i jego wpływ na sektor MSP (Karolina Sadowska) .235
17.1. Wprowadzenie 235
17.2. Firmy sektora MSP w Unii Europejskiej 236
17.3. Outsourcing i offshoring jako odpowiedź przedsiębiorstw na zmieniające się uwarunkowania rynkowe .238
17.4. Offshoring w praktyce małych i średnich przedsiębiorstw usługowych w Polsce 246
17.5. Podsumowanie .249
Rozdział 18. Modele biznesu w sektorze turystycznym – ujęcie relacyjne (Tadeusz Falencikowski) 250
18.1. Wprowadzenie .250
18.2. Pojęcie modeli biznesu . .251
18.3. Normatywne modele biznesu .253
18.4. Formalnoprawne modele działalności turystycznej 255
18.5. Modele biznesu turystycznego .256
18.6. Podsumowanie 258

Część 4. Internacjonalizacja w teorii i praktyce kształtowania konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw 261

Rozdział 19. Wpływ internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw na ich wyniki ekonomiczne (Marianna Strzyżewska) 263
19.1. Sformułowanie problemu 263
19.2. Problem zależności między internacjonalizacją przedsiębiorstw a ich wynikami ekonomicznymi w literaturze zagranicznej i polskiej 264
19.3. Konceptualizacja badania 267
19.3.1. Teza badania i jej operacjonalizacja 267
19.3.2. Metoda pozyskania danych 270
19.4. Kontekstualizacja analizy wyników badania 270
19.4.1. Cechy podmiotów objętych badaniem .271
19.4.2. Specyfika okresu objętego badaniem 272
19.4.3. Efekt kraju pochodzenia 273
19.5. Analiza wyników statystycznych 274
19.5.1. Poziom zaangażowania przedsiębiorstw w internacjonalizację 274
19.5.2. Poziom cząstkowych składowych SWI . 275
19.5.3. Zależność między SWI i zmianami w poziomie sprzedaży ogółem oraz sprzedaży na rynkach zagranicznych .276
19.5.4. Zależność między SWI i rentownością sprzedaży ogółem oraz rentownością sprzedaży na rynkach zagranicznych 277
19.6. Wnioski z wyników badania 278
19.6.1. Wnioski o charakterze teoretycznym 278
19.6.2. Wniosek o charakterze metodologicznym .279
19.6.3. Wnioski o charakterze normatywnym dla praktyków 280

Rozdział 20. Budowanie przewagi konkurencyjnej małych i średnich przedsiębiorstw przez umiędzynarodowienie działalności – koncepcja kwestionariusza ankiety (Renata Sękowska, Anna Michna, Anna Męczyńska) 281
20.1. Wprowadzenie .281
20.2. Umiędzynarodowienie działalności a budowa przewagi konkurencyjnej MSP .282
20.3. Modele umiędzynarodowienia działalności gospodarczej 283
20.4. Wybrane narzędzia badawcze stosowane w badaniach nad umiędzynarodowieniem działalności gospodarczej MSP . .288
20.5. Koncepcja kwestionariusza ankiety jako narzędzia diagnozującego stopień umiędzynarodowienia MSP .291

Bibliografia 295
Słowniczek 313
Indeks .321










Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022