Kompendium zarządzania szkoleniami
Praktyczny przewodnik po inwestycjach w rentowność kapitału kompetencyjnego
Pozycja, która zainteresuje każdą osobę związaną zawodowo ze szkoleniami. Jest
odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku na praktyczny przewodnik, dający receptę nie
tylko, jak zrobić dobre szkolenie, ale jak zrobić szkolenie, aby uzyskać zaplanowany
efekt.
Praktyczność tej pozycji jest jej największą zaletą. Jej konstrukcja rzeczywiście
zgodnie z tytułem dostarcza czytelnikowi-praktykowi w jednym miejscu całej wiedzy i
narzędzi niezbędnych do przejścia przez kompletny proces rozwoju kompetencji w
organizacji krok po kroku. Autor zawarł w niej swoje doświadczenia z kilkunastu lat
zarządzania szkoleniami w różnych organizacjach. Niewątpliwym atutem jest polski grunt
tych doświadczeń.
Zebrana tu wiedza i praktyka pozwoli zarówno na stworzenie od podstaw
profesjonalnego systemu szkoleniowego spełniającego wymogi dzisiejszego rynku, jak też
na kompleksowy audyt i usprawnianie tych systemów, które już funkcjonują, ale wciąż
nie spełniają oczekiwań organizacji.
Spis treści:
Od autora
Rozdział I.
Wprowadzenie
1.1.Podstawowe pojęcia
1.2.Kanony procesów szkoleniowych
1.2.1.Model Donalda Kirkpatricka
1.2.2.Model Dziesięcioetapowego Procesu Szkolenia
1.3.Model SEBc (Szkolenia Efektywnego Biznesowo)
Rozdział II.
Diagnoza potrzeb szkoleniowych
2.1.Cztery klasyczne podejścia do systemu IPS
2.2.Wady i zalety różnych podejść do systemu
2.3.Struktura RPS (Rocznego Planu Szkoleń)
Rozdział III.
Proces realizacji projektu szkoleniowego
3.1.Analiza potrzeby szkoleniowej
3.2.Zdefiniowanie celów
3.3.Wybór optymalnego sposobu realizacji
3.3.1.Wybór wykonawcy programu dydaktycznego
3.3.2.Wybór miejsca i formy realizacji zajęć szkoleniowych oraz metodologii programu
dydaktycznego
3.4.Projektowanie projektu szkolenia i procesu oceny
3.5."Odprawa" przed szkoleniem
3.6.Realizacja programu zajęć dydaktycznych
3.7.Planowanie działań wdrożeniowych
3.8.Monitoring i wspieranie wdrażania kompetencji w pracy
3.9.Ocena etapu wdrożenia
3.10.Ocena efektywności i skuteczności całego projektu
Rozdział IV.
Ocena rentowności inwestycji szkoleniowych
4.1.Wprowadzenie do tematyki rentowności szkoleń i Modelu ROI J.J. Philipsa
4.2.Jak bezpiecznie zacząć mierzyć ROI?
Rozdział V.
Pozyskiwanie zaangażowania kadry menedżerskiej w procesie szkoleniowym
5.1.Cztery metarole kadry kierowniczej
5.2.Czego potrzebuje menedżer, żeby w pełni zaangażować się we wsparcie procesu
szkoleniowego?
Rozdział VI.
Promowanie kultury organizacyjnej wspierającej rozwój kompetencji
6.1.Przykładowe sposoby promowania proszkoleniowej kultury organizacyjnej
Rozdział VII.
Strategia i polityka szkoleń
7.1.Wprowadzenie pojęciowe
7.2.Proces strategiczny i jego elementy
Rozdział VIII.
Audyt efektywności polityki szkoleń i ciągłe jej doskonalenie
8.1.Wprowadzenie, czyli po co przeprowadzać audyt
8.2.Struktura i porządek w audycie
8.3.Wymiary audytu - Pięć kluczowych procesów polityki szkoleniowej
8.4.Rynkowe Benchmarki
Rozdział IX.
Zalecenia wdrożeniowe dla profesjonalnych menedżerów szkoleń
9.1.Cztery strategie transformacji polityki szkoleniowej na bardziej
probiznesową
9.1.1.Testuj na małym poligonie
9.1.2.Poszukaj "przyjaciela" na agenta zmiany
9.1.3.Zanim postawisz ściany, zadbaj o solidny fundament
9.1.4.Biznesowe argumenty "zawsze górą"
9.2.Matryca wpływu projektu szkoleniowego na efekty biznesowe
Kilka słów o autorze i źródłach
Spis załączników
Wybrana literatura
Indeks kluczowych pojęć i terminów
200 stron, B5, oprawa miękka