Publikacja prezentuje podstawowe modele i metody zarządzania rozwojem
mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw oraz instrumenty umożliwiające
podwyższenie poziomu strategicznej działalności tej grupy przedsiębiorstw.
W opracowaniu podjęto dyskusję nad różnymi wariantami i metodami
zarządzania oraz przedstawiono przykłady rozwiązań, które pokazują możliwości
strategicznego rozwoju firm z sektora MŚP.
Główne obszary tematyczne to:
- analiza różnych kierunków oraz uwarunkowań rozwoju firm z sektora MŚP -
kontekst strategiczny ich rozwoju w świetle badań empirycznych, rola pozytywnego
potencjału organizacji, sposoby pokonywania oporów w procesie zmian,
- metody i techniki zarządzania, które powinny być stosowane w procesie
rozwoju mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw, analiza przeżywalności firm oraz
zarządzania progowego, identyfikacja źródeł informacji w zarządzaniu firmami z
sektora MŚP,
- zarządzanie rozwojem małych i średnich przedsiębiorstw w praktyce -
przykłady strategii rozwoju w branży szkoleniowo-doradczej, wykorzystania koncepcji lean
management w wybranych firmach, rozwiązań w sferze zarządzania wiedzą, zjawisk
dysfunkcyjnych i patologicznych w firmach sektora MŚP.
Zespół autorski stanowią pracownicy naukowo-dydaktyczni z czołowych ośrodków
akademickich; ich zainteresowania badawcze koncentrują się wokół modeli i metod
zarządzania rozwojem współczesnych mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw.
Dzięki temu prezentowane treści teoretyczne uzupełnione są wynikami licznych badań
(zarówno ilościowych, jak i jakościowych) oraz analiz procesów gospodarczych.
Pogłębione rozważania teoretyczne i silne akcenty empiryczne stanowią podstawowe
zalety tej monografii, czyniąc ją gotową do wykorzystania w praktyce gospodarczej firm
sektora MŚP.
Książka będzie wartościowym źródłem wiedzy oraz konkretnych, przydatnych
rozwiązań dla przedsiębiorców i menedżerów z mikro-, małych i średnich
przedsiębiorstw, pomocnym w konstruowaniu strategii ich rozwoju. Powinna też
zainteresować studentów, uczestników studiów podyplomowych, kursów i szkoleń oraz
pracowników naukowo-dydaktycznych zajmujących się problematyką zarządzania rozwojem
firm z sektora MŚP.
Spis treści:
Wprowadzenie
str. 11
Stefan Lachiewicz, Marek Matejun
CZĘŚĆ I
KIERUNKI I UWARUNKOWANIA ROZWOJU FIRM SEKTORA MŚP
str. 13
Rozwój małych i średnich firm w świetle badań empirycznych. Kontekst
strategiczny
str. 15
Rafał Krupski
1. Zagadnienia wstępne
str. 15
2. Badanie dotyczące elastyczności firm, w tym sektora MSP
str. 16
3. Badania dotyczące skali wykorzystywania okazji w firmach sektora MŚP
str. 17
4. Badania dotyczące użyteczności różnych zasobów w wykorzysty waniu okazji i
unikaniu zagrożeń w firmach sektora MSP
str. 18
5. Badania orientacji strategicznej przedsiębiorstw sektora MSP
str. 21
6. Podsumowanie
str. 24
Zachowania strategiczne małych przedsiębiorstw i ich uwarunkowania w aspekcie
teoretycznym
str. 26
Krzysztof Ćwik
1. Wprowadzenie
str. 26
2. Strategia a specyfika małego przedsiębiorstwa
str. 27
3. Możliwości budowania przewagi konkurencyjnej małego przedsiębiorstwa
str. 32
4. Wybory strategicznych zachowań małych firm
str. 38
5. Podsumowanie
str. 41
Organizacja w ruchu - droga rozwoju przedsiębiorstwa
str. 44
Katarzyna Olejczyk-Kita
1. Wprowadzenie
str. 44
2. Organizacja w ruchu
str. 44
3. Jak przekształcić przedsiębiorstwo w organizację w ruchu?
str. 46
4. Czy każde przedsiębiorstwo może być organizacją w ruchu?
str. 49
5. Podsumowanie
str. 59
Faza startowa jako strategiczny etap rozwoju przedsiębiorstwa
str. 61
Marek Matejun
1. Wprowadzenie
str. 61
2. Faza startowa jako etap cyklu życia organizacji
str. 62
3. Strategiczne znaczenie fazy startowej dla funkcjonowania i rozwoju przedsiębiorstwa
str. 67
4. Metodyka prowadzonych badań empirycznych i charakterystyka respondentów
str. 72
5. Wyniki badań ankietowych prowadzonych wśród przedsiębiorców
str. 75
6. Podsumowanie
str. 83
Pozytywny potencjał organizacji w małych i średnich przedsiębiorstwach
str. 85
Monika Chodorek
1. Istota pozytywnego potencjału organizacji
str. 85
2. Identyfikacja elementarnych składników pozytywnego potencjału organizacji
str. 87
3. Porównanie stanu pozytywnego potencjału organizacji w przedsiębiorstwach małych,
średnich oraz dużych - wyniki badań
str. 90
4. Podsumowanie
str. 104
Rola outsourcingu w rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw (wyniki badań)
str. 107
Teresa Kraśnicka, Damian Kocot
1. Wprowadzenie
str. 107
2. Outsourcing w ujęciu strategicznym
str. 108
3. Etapy i skutki outsourcingu
str. 113
4. Przewidywane tendencje zastosowania outsourcingu
str. 115
5. Metodyka badań i opis próby badawczej
str. 117
6. Wyniki badań ankietowych
str. 118
7. Podsumowanie
str. 124
Polityka miejska a rozwój sektora MŚP
str. 128
Danuta Stawasz, Dorota Sikora-Fernandez
1. Wprowadzenie
str. 128
2. Strategia rozwoju gminy a polityka wspierania sektora MSP
str. 130
3. Instrumenty oddziaływania na sektor MSP
str. 135
4. Rewitalizacja a wspieranie MSP
str. 140
5. Efekty skutecznej polityki miejskiej w zakresie wspierania sektora MSP
str. 145
6. Podsumowanie
str. 147
Sposoby pokonywania oporu pracowników wobec zmian w organizacji
str. 149
Zdzisław Jasiński
1. Wprowadzenie
str. 149
2. Przejawy oporu wobec zmian
str. 150
3. Działania neutralizujące opór wobec zmian
str. 151
4. Podsumowanie
str. 154
CZĘŚĆ II
INSTRUMENTARIUM ZARZĄDZANIA W PROCESIE ROZWOJU MAŁYCH I ŚREDNICH
PRZEDSIĘBIORSTW
str. 157
Wykorzystanie modelu Greinera-Lepparda w diagnostyce rozwoju przedsiębiorstwa
str. 159
Józef Machaczka, Krzysztof Machaczka
1. Wprowadzenie
str. 159
2. Paradoksy w myśleniu o zarządzaniu rozwojem organizacji
str. 160
3. Model wzrostu przedsiębiorstwa L.E. Greinera
str. 167
4. Metoda J. Lepparda w diagnostyce rozwoju przedsiębiorstw
str. 174
Wykorzystanie modelu N. Churchilla i V. Lewis w formułowaniu strategii w małym
przedsiębiorstwie
str. 180
Julia Gorzelany-Plesińska
1. Wprowadzenie
str. 180
2. Formułowanie i wdrażanie strategii w zarządzaniu przedsiębiorstwem
str. 181
3. Cykl życia organizacji i jego znaczenie w rozwoju przedsiębiorstw
str. 185
4. Model rozwoju małych i średnich firm według N. Churchilla i V Lewis
str. 190
5. Wykorzystanie modelu rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw - analiza empiryczna
str. 197
6. Podsumowanie
str. 201
Zastosowanie modelu Quinna-Camerona w zarządzaniu małym i średnim
przedsiębiorstwem
str. 204
Małgorzata Machaczka
1. Wprowadzenie
str. 204
2. Model wartości konkurujących
str. 205
3. Cztery główne kultury organizacyjne w modelu R. Quinna i K. Camerona
str. 207
4. Kwestionariusz OCAI (Organizational Culture Assessment Instrument) jako narzędzie
oceny potencjału rozwoju w aspekcie kultury organizacyjnej organizacji
str. 209
5. Kultura organizacyjna małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce - wyniki badań
str. 210
Wykorzystanie koncepcji H.I. Ansoffa w rozwoju małego przedsiębiorstwa
str. 221
Magdalena Gorzelany-Dziadkowiec
1. Wprowadzenie
str. 221
2. Rozwój a strategie wzrostu w zarządzaniu przedsiębiorstwem
str. 222
3. Wykorzystanie macierzy H.I. Ansoffa w zarządzaniu przedsiębiorstwem
str. 226
4. Dywersyfikacja strategii wzrostu zapewniająca rozwój organizacji oraz zalecenia
płynące z macierzy H.I. Ansoffa
str. 234
5. Wykorzystanie macierzy H.I. Ansoffa w praktyce - analiza empiryczna sektora małych
przedsiębiorstw
str. 239
6. Podsumowanie
str. 245
Identyfikacja źródeł informacji wykorzystywanych w praktyce zarządzania
małymi i średnimi przedsiębiorstwami
str. 248
Bogdan Nogalski, Jarosław Karpacz
1. Wprowadzenie
str. 248
2. Istota i znaczenie informacji w zarządzaniu przedsiębiorstwem
str. 249
3. Informacja i jej wartość - zarys problemu
str. 252
4. Informacje potrzebne w zarządzaniu strategicznym
str. 253
5. Rodzaje źródeł informacji
str. 256
6. Identyfikacja źródeł informacji w świetle wyników badań empirycznych
str. 259
7. Podsumowanie
str. 264
Analiza przeżywalności małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce przy
użyciu semiparametrycznego modelu proporcjonalnego hazardu
str. 266
Dariusz Szymański
1. Wprowadzenie
str. 266
2. Determinanty przeżywalności przedsiębiorstw
str. 266
3. Dane i hipotezy badawcze
str. 272
4. Semiparametryczny model proporcjonalnego hazardu Coxa
str. 277
5. Badanie przeżywalności przedsiębiorstw przy użyciu modelu Coxa
str. 279
6. Podsumowanie
str. 285
Zarządzanie progowe w małych i średnich przedsiębiorstwach
str. 288
Wojciech Wdowiak
1. Wprowadzenie
str. 288
2. Istota analizy progowej w zarządzaniu
str. 290
3. Obszary analityczne i metodyka analizy progowej w zarządzaniu
str. 294
4. Progi kosztowe i metody rachunku kosztów
str. 298
5. Zarys metodyki zarządzania progowego
str. 302
6. Wybrane aspekty kosztowego zarządzania progowego w MSP
str. 306
7. Podsumowanie i wnioski
str. 313
CZĘŚĆ III
PRZYKŁADY ZARZĄDZANIA ROZWOJEM MAŁYCH I ŚREDNICH PRZEDSIĘBIORSTW
str. 317
Branżowe zrzeszenia małych przedsiębiorstw
str. 319
Henryk Jagoda
1. Pojęcie i istota zrzeszeń przedsiębiorstw
str. 319
2. Typowe obszary działania i funkcje zrzeszeń
str. 321
3. Miejsce i znaczenie małych przedsiębiorstw w polskiej gospodarce
str. 322
4. Charakterystyka próby badawczej
str. 323
5. Główne obszary działania (funkcje) zrzeszeń małych przedsiębiorstw
str. 325
6. Podsumowanie
str. 327
Strategie rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw z branży
szkoleniowo-doradczej
str. 329
Waldemar Walczak
1. Wprowadzenie
str. 329
2. Strategia jako element integrujący działania przedsiębiorstwa
str. 331
3. Strategie rozwoju firm z branży szkoleniowo-doradczej
str. 341
4. Podsumowanie
str. 346
Celowość wykorzystania Lean Management w małych przedsiębiorstwach
produkcyjno-usługowych
str. 350
Bogdan Nogalski, Piotr Walentynowicz
1. Wprowadzenie
str. 350
2. Istota Lean Management
str. 351
3. Podstawowe metody i techniki Lean Management
str. 359
4. Możliwości zastosowania Lean Management w małych przedsiębiorstwach
str. 362
5. Marnotrawstwo w małych przedsiębiorstwach i sposoby jego eliminacji
str. 365
6. Zakres wykorzystania narzędzi lean w małych przedsiębiorstwach
produkcyjno-usługowych
str. 373
7. Podsumowanie
str. 376
Zarządzanie wiedzą na przykładzie przedsiębiorstwa Alfa
str. 379
Władysław Adam Janiak
1. Wprowadzenie
str. 379
2. Zarządzanie wiedzą - różne podejścia
str. 380
3. Wyniki przeprowadzonych badań
str. 384
4. Propozycja modyfikacji koncepcji zarządzania wiedzą
str. 397
Analiza rozwoju firmy rodzinnej na przykładzie NICO Polska sp. z o.o
str. 401
Ewa Kozień
1. Wprowadzenie
str. 401
2. Charakterystyczne cechy firm rodzinnych w świetle polskich badań
str. 402
3. Firma rodzinna Grupa NICO
str. 405
4. Podsumowanie
str. 417
Zjawiska dysfunkcyjne i patologiczne w organizacjach sektora MŚP jako bariery ich
rozwoju
str. 419
Dagmara Lewicka
1. Wprowadzenie
str. 419
2. Zjawiska patologiczne i dysfunkcyjne w organizacjach
str. 420
3. Mobbing i dyskryminacja w miejscu pracy
str. 421
4. Specyfika firm sektora MŚP
str. 423
5. Zjawiska dysfunkcyjne jako bariery rozwoju przedsiębiorstw sektora MŚP
str. 425
6. Cele i metoda badawcza
str. 426
7. Opis badanej grupy
str. 427
8. Prezentacja wyników badań
str. 430
9. Skala dyskryminacji w badanej próbie
str. 440
10. Wielkość przedsiębiorstwa a działania dysfunkcyjne i nieetyczne
str. 442
11. Procedury personalne w badanych przedsiębiorstwach
str. 444
12. Opinie na temat od czego zależy sukces w organizacji
str. 446
13. Wnioski końcowe
str. 447
452 strony, B6, oprawa twarda