Nowa książka Jerzego Jastrzębskiego porusza kilka newralgicznych,
społecznie istotnych i paląco aktualnych zagadnień. Są to między innymi kwestie
przeobrażeń systemu edukacyjnego, miejsca oraz roli nauki i szkolnictwa akademickiego w
nowoczesnym, demokratyczno-zmediatyzowanym społeczeństwie, wpływu mediów na społeczne
postawy i aspiracje edukacyjne, roli polityki (i polityków) w kreowaniu masowych
wyobrażeń o tzw. społeczeństwie wiedzy, skutków przemian modelu edukacyjnego dla
kodeksu etycznego nauki, aktywności instytucji szkoły i systemu medialnego w tworzeniu
współczesnych postaw i oczekiwań poznawczych.
Wątkiem wspólnym, motywem wiążącym wszystkich umieszczonych w Ideologii i
komunikacji rozdziałów jest niezależność przyjętej perspektywy, a zatem
oryginalność badawczego spojrzenia, bezwzględnie krytyczny dystans do obiegowych,
fundowanych przez instytucje edukacyjne (szkołę przede wszystkim), utrwalonych przez
media stereotypów poznawczych.
Z recenzji prof. Andrzeja Zawady
Spis treści:
Wstęp
Rozdział 1. Edukacja jako ideologia
Rozdział 2. Człowiek bez właściwości - sukces czy katastrofa?
Rozdział 3. Tożsamość i pamięć
Rozdział 4. Społeczeństwo wiedzy i demokracja
Rozdział 5. Kryzys edukacji jako kryzys komunikacji społecznej
Rozdział 6. Edukacja i wielość rzeczywistości
Rozdział 7. Szkoła i media. Dwa oblicza manipulacji
Rozdział 8. Edukacja medialna i media alternatywne
Rozdział 9. Czy edukacja medialna jest nam rzeczywiście potrzebna?
Rozdział 10. Interaktywność i ideologia
Rozdział 11. Krytyczna pedagogika komunikacyjna
Rozdział 12. Bezradność pedagogiki. Między neutralnością a zaangażowaniem
Rozdział 13. A może by tak przestać zadawać pytania (o filozofię i
pedagogikę)?
Rozdział 14. Etyka z kodeksami
174 stron, oprawa twarda