Podjęcie rozważanej w książce " Wiedza i kapitał ludzki a
konkurencyjność przedsiębiorstw w skali regionu" tematyki uznać należy za jak
najbardziej uzasadnione bowiem - jak słusznie zauważa Autorka - przedsiębiorstwa
wciąż nie traktują zarządzania wiedzą i kapitałem ludzkim jako istotnego czynnika
przyczyniającego się do wzrostu ich konkurencyjności.
Jest to jedna z przyczyn problemów, na jakie w swoim rozwoju
napotykają polskie małe i średnie przedsiębiorstwa. Wysoką ocenę należy postawić
Autorce za bardzo wnikliwą, przeprowadzoną z dużą znajomością tematu analizę
przyczyn, które doprowadziły do znacznych zmian w zakresie wzrostu roli zasobów
niematerialnych we współczesnej gospodarce.
Niniejsza publikacja została napisana na podstawie rozprawy doktorskiej autorki Wiedza
i kapitał ludzki regionu a konkurencyjność przedsiębiorstw w skali regionu na
przykładzie województwa pomorskiego, obronionej w grudniu 2007 r.
Spis treści:
Wstęp
1. Era wiedzy jako podstawa zmiany tradycyjnych realiów gospodarowania
1.1. Istota wiedzy
1.1.1. Cechy wiedzy
1.1.2. Typologia wiedzy
1.2. Zasady zarządzania wiedzą
1.2.1. Modele zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie
1.2.2. Rola człowieka w procesie zarządzania wiedzą
1.3. Zarys koncepcji organizacji uczącej się
1.3.1. Organizacja w warunkach regularnego uczenia się
1.3.2. Inteligencja organizacji jako rezultat zarządzania procesem uczenia się
2. Kapitał ludzki jako komponent gospodarki opartej na wiedzy
2.1. Miejsce kapitału ludzkiego w koncepcji kapitału intelektualnego
2.1.1. Rozwój i zarządzanie kapitałem ludzkim
2.1.2. Wartościowanie kapitału ludzkiego
2.2. Gospodarka oparta na wiedzy (GOW) jako nowy paradygmat trwałego rozwoju
2.3. Stan i perspektywy rozwoju gospodarki opartej na wiedzy w Polsce
2.3.1. Gospodarka oparta na wiedzy w Europie
2.3.2. Realizacja założeń Strategii Lizbońskiej w Polsce
3. Konkurencja jako proces rynkowy
3.1. Istota i charakterystyka pojęcia
3.1.1. Rozwój poglądów na problematykę konkurencji w naukach ekonomicznych
3.1.2. Definicja i klasyfikacja konkurencyjności przedsiębiorstw
3.1.3. Czynniki kształtujące konkurencyjność przedsiębiorstwa
3.2. Przewaga konkurencyjna przedsiębiorstwa
3.2.1. Budowa przewagi konkurencyjnej
3.2.2. Mechanizm działania instrumentów konkurowania
3.2.3. Pozycja konkurencyjna przedsiębiorstwa
4. Region jako przedmiot badań konkurencyjności..
4.1. Rola i miejsce regionu w gospodarce narodowej
4.2. Istota i czynniki rozwoju regionalnego
4.2.1. Znaczenie polityki regionalnej w rozwoju regionu
4.2.2. Rola wiedzy w procesie kreacji regionu uczącego się
4.2.3. Koncepcja Systemu Innowacyjnego w rozwoju regionu
4.2.4. Rozwój kapitału ludzkiego w regionie
4.2.5. Konkurencyjność regionu jako wyznacznik jego rozwoju
5. Zasoby niematerialne w firmach sektora MSP - wyniki badań empirycznych
5.1. Znaczenie sektora MSP w gospodarce rynkowej a sektor MSP w Polsce
5.1.1. Definicja i klasyfikacja małych i średnich przedsiębiorstw
5.1.2. Etapy rozwoju sektora MSP w Polsce
5.2. Prezentacja badania
5.3. Rozumienie konkurencyjności w opinii badanych firm sektora MSP w województwie
pomorskim
5.4. Pojęcie gospodarki opartej na wiedzy w opinii badanych firm MSP
5.5. Kapitał ludzki i uzyskiwanie pomocy w firmach MSP
5.6. Wnioski i rekomendacje
Załącznik 1. Jakie cele są najważniejsze dla przedsiębiorstwa - analiza według
branż, przedsiębiorstw mikro, małych i średnich (trzy najważniejsze czynniki dla
każdej branży)
Załącznik 2. Narzędzia wspomagające zarządzanie wiedzą w firmie - analiza firm
mikro, małych i średnich według branż
Załącznik 3. Jakie czynniki wpływają na powstanie wiedzy przedsiębiorstwa? Analiza
dla firm mikro, małych i średnich pod względem branż, procent wskazań na każdą
kategorię
Bibliografia
232 strony, B5, oprawa miękka