ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

DZIAŁALNOŚĆ MAŁYCH I ŚREDNICH PRZEDSIĘBIORSTW NA RYNKACH ZAGRANICZNYCH


BEDNARZ J. GOSTOMSKI E.

wydawnictwo: WUG , rok wydania 2009, wydanie I

cena netto: 47.20 Twoja cena  44,84 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Bardzo ważną rolę w życiu gospodarczym wszystkich krajów, także Polski, odgrywają małe i srednie przedsiebiorstwa (MSP). Ich funkcjonowanie jest przejawem przedsiębiorczości społeczeństwa. Charakteryzują się dynamicznym podejściem do otoczenia - szybko reagują na powstające potrzeby i zmiany preferencji nabywczych klientów. działając w przemyśle i usługach, uzupełniają ofertę dużych przedsiębiorstw i podmiotów sektora publicznego, dla których często stanowią zaplecze kooperacyjne.

Małe i średnie przedsiębiorstwa w rezultacie zapewniają zatrudnienie wielu pracownikom i tworzą znaczną część produktu krajowego brutto. W dobie globalizacji coraz częściej uczestniczą też w międzynarodowym obrocie gospodarczym, prowadząc działalność gospodarczą przekraczającą granice państwa lub podejmując ją za granicą.

Działalność małych i średnich przedsiębiorstw na rynkach zagranicznych stanowi przedmiot niniejszej publikacji.

Skoncentrowano się na polskich MSP w okresie po akcesji Polski do Unii Europejskiej.


Spis treści:

Wstęp

Rozdział 1. Istota i rola małych i średnich przedsiębiorstw w polskiej gospodarce
1.1. Definicja i cechy małych i średnich przedsiębiorstw
1.2. Wielkość i struktura sektora MSP w Polsce
1.3. Znaczenie małych i średnich przedsiębiorstw w gospodarce
1.4. Bariery rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce
1.5. Wspieranie funkcjonowania małych i średnich przedsiębiorstw przez Unię Europejską

Rozdział 2. Internacjonalizacja małych i średnich przedsiębiorstw
2.1. Pojęcie internacjonalizacji małych i średnich przedsiębiorstw
2.2.Teorie internacjonalizacji małych i średnich przedsiębiorstw
2.3. Strategie internacjonalizacji małych i średnich przedsiębiorstw
2.4. Motywy internacjonalizacji małych i średnich przedsiębiorstw
2.5. Stopień internacjonalizacji małych i średnich przedsiębiorstw

Rozdział 3. Formy internacjonalizacji małych i średnich przedsiębiorstw
3.1. Eksport towarów i usług
3.2. Import bezpośredni
3.3. Obrót nakładczy, obrót uszlachetniający i obrót reparacyjny
3.4. Obrót licencyjny
3.5. Franchising
3.6. Bezpośrednie inwestycje zagraniczne

Rozdział 4. Międzynarodowa konkurencyjność małych i średnich przedsiębiorstw
4.1. Konkurencyjność i przewaga konkurencyjna małych i średnich przedsiębiorstw
4.2. Rodzaje przewagi konkurencyjnej małych i średnich przedsiębiorstw
4.3. Źródła przewagi konkurencyjnej małych i średnich przedsiębiorstw
4.4. Konkurencyjność polskich małych i średnich przedsiębiorstw - wyniki badań

Rozdział 5. Badanie rynków zagranicznych przez małe i średnie przedsiębiorstwa
5.1. Istota badania rynków zagranicznych przez małe i średnie przedsiębiorstwa
5.2. Wybór rynku zagranicznego
5.3. Wybór zagranicznego partnera handlowego. Źródła informacji o potencjalnych kontrahentach

Rozdział 6. Przygotowanie i zawarcie transakcji w handlu zagranicznym przez małe i średnie przedsiębiorstwa
6.1. Pojęcie i przebieg transakcji w handlu zagranicznym
6.2. Podstawowe rodzaje transakcji stosowanych przez małe i średnie przedsiębiorstwa w handlu zagranicznym
6.3. Zapytanie ofertowe, oferta i zamówienie w handlu zagranicznym
6.4. Sposoby i miejsce zawierania umów w handlu zagranicznym przez małe i średnie przedsiębiorstwa
6.5. Negocjacje handlowe

Rozdział 7. Kontrakt i jego rola w transakcji handlu zagranicznego
7.1. Definicja kontraktu
7.2. Obowiązki i prawa stron kontraktu
7.3. Elementy kontraktu
7.4. Międzynarodowe formuły handlowe Incoterms 2000
7.5. Podstawowe dokumenty handlowe

Rozdział 8. Zarządzanie marką przez małe i średnie przedsiębiorstwa na rynkach zagranicznych
8.1. Definicja i znaczenie marki
8.2. Nazwa marki i slogan marketingowy
8.3. Proces tworzenia marki przez małe i średnie przedsiębiorstwa
8.4. Model rozwoju marek w przedsiębiorstwach z sektora MSP
8.5. Praktyczne aspekty zarządzania markami przez polskie małe i średnie przedsiębiorstwa na rynkach zagranicznych

Rozdział 9. Polityka jakości produktów w przedsiębiorstwach sektora MSP i standardy jakościowe na rynkach zagranicznych
9.1. Znaczenie jakości produktów w małych i średnich przedsiębiorstwach
9.2. Polityka jakości. System zarządzania jakością w małych i średnich przedsiębiorstwach
9.3. Jednolity Rynek unijny
9.4. Standardy jakościowe i dostęp do rynku rosyjskiego
9.5. Standardy jakościowe obowiązujące na terytorium Republiki Białorusi

Rozdział 10. Formy wspierania eksporterów z sektora MSP
10.1. Założenia dotyczące wspierania przedsiębiorstw z sektora MSP w Unii Europejskiej
10.2. Program Marketingu Narodowego Polski
10.3. Program dotacji dla przedsiębiorców wyłącznie z sektora MSP na dofinansowanie kosztów uzyskania certyfikatu wyrobu
10.4. Realizacja branżowych projektów promocyjnych dotyczących eksportu
10.5. Udział małych i średnich przedsiębiorstw w zagranicznych targach i wystawach
10.6. Udział małych i średnich przedsiębiorstw w wyjazdowych misjach gospodarczych związanych z udziałem w targach lub wystawach za granicą
10.7. Konkursy promujące polskie przedsiębiorstwa i marki w Polsce i na świecie

Rozdział 11. Rozliczanie transakcji handlu zagranicznego
11.1. Infrastruktura do realizacji rozliczeń międzynarodowych
11.2. Klasyfikacja rozliczeń międzynarodowych
11.3. Nieuwarunkowane sposoby rozliczeń
11.4. Uwarunkowane sposoby rozliczeń
11.5. Podstawowe instrumenty zapłaty w handlu zagranicznym

Rozdział 12. Zabezpieczenie płatności w handlu zagranicznym przez banki i instytucje ubezpieczeniowe
12.1. Bankowe formy zabezpieczenia zapłaty w handlu zagranicznym
12.2. Ubezpieczenie należności eksportowych
12.3. Windykacja należności z zagranicy

Rozdział 13. Cło w obrocie towarowym z zagranicą
13.1. Regulacje celne Unii Europejskiej
13.2. Zgłoszenie celne
13.3. Procedury celne
13.4. Unijny system sprawozdawczości statystycznej INTRASTAT

Rozdział 14. Spedycja i transport towarów w obrocie zagranicznym małych i średnich przedsiębiorstw
14.1. Rola spedytora w handlu zagranicznym
14.2. Przebieg procesu spedycyjnego
14.3. Wybór właściwego środka transportu w handlu zagranicznym
14.4. Przewóz ładunków handlu zagranicznego transportem morskim
14.5. Przewozy towarów z wykorzystaniem międzynarodowego transportu samochodowego
14.6. Międzynarodowe przewozy kolejowe
14.7. Międzynarodowy transport lotniczy

Rozdział 15. Ryzyko i ubezpieczenia w transakcjach handlu zagranicznego
15.1. Pojęcie i rodzaje ryzyka w międzynarodowych transakcjach handlowych
15.2. Metody eliminacji lub ograniczania ryzyka
15.3. Ubezpieczenie ładunków w transporcie morskim
15.4. Ubezpieczenie ładunków w lądowym transporcie międzynarodowym
15.5. Jednorazowe i ramowe umowy ubezpieczenia ładunków

Rozdział 16. Reklamacje i postępowanie arbitrażowe w międzynarodowym obrocie gospodarczym
16.1. Pojęcie reklamacji i ich rodzaje
16.2. Załatwianie reklamacji przez eksporterów i importerów
16.3. Rozstrzyganie sporów w postępowaniu arbitrażowym

Rozdział 17. VAT i akcyza w obrocie handlowym z zagranicą
17.1. Podatek VAT w eksporcie i wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów
17.2. Podatek VAT w imporcie i wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów
17.3. Akcyza w transakcjach zagranicznych

Bibliografia


281 stron, A5, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022