ksiazki24h.pl
wprowad¼ w³asne kryteria wyszukiwania ksi±¿ek: (jak szukaæ?)
Twój koszyk:   1 egz. / 37.50 35,63   zamówienie wysy³kowe >>>
Strona g³ówna > opis ksi±¿ki

RZ¡DZENIE W ¦WIECIE MEGAZMIAN


RYDLEWSKI G.

wydawnictwo: ELIPSA , rok wydania 2009, wydanie I

cena netto: 37.50 Twoja cena  35,63 z³ + 5% vat - dodaj do koszyka

Ksi±¿ka przedstawia w sposób ca³o¶ciowy problemy zmian zachodz±cych wspó³cze¶nie w rz±dzeniu.

Poddano w niej gruntownej analizie i ocenie:

uwarunkowania zmian w rz±dzeniu
mechanizmy, charakter i ujêcia modelowe zmian w rz±dzeniu
konteksty i ujêcia metodologiczne zmian w rz±dzeniu
stosunek rz±dów pañstw Unii Europejskiej do zachodz±cych zmian
proces kszta³towania nowego paradygmatu rz±dzenia


Dr hab. Grzegorz Rydlewski, profesor Uniwersytetu Warszawskiego i Wy¿szej Szko³y Handlu i Prawa im. Ryszarda £azarskiego w Warszawie, specjalizuje siê w dziedzinie wspó³czesnych systemów politycznych i administracyjnych oraz procesów decyzyjnych w pañstwach europejskich. Jest kierownikiem Zak³adu Nauki o Pañstwie i Administracji Publicznej w Instytucie Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Przez ponad dziesiêæ lat pracowa³ w administracji rz±dowej (m.in. jako sekretarz Rady Ministrów, szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, konsultant OECD i przedstawiciel Polski na Sesji Zgromadzenia Ogólnego ONZ). Jest autorem blisko stu publikacji, w tym monografii na temat rz±dzenia koalicyjnego, s³u¿by cywilnej, rz±dowego systemu decyzyjnego, skuteczno¶ci dzia³añ w polityce, relacji miêdzy polityk± i administracj± oraz systemów administracyjnych w pañstwach Unii Europejskiej.


Spis tre¶ci:

Okoliczno¶ci: erozja podstaw tradycyjnego modelu rz±dzenia, nowe podmioty i mechanizmy oraz zmniejszaj±cy siê udzia³ pañstw w rz±dzeniu

1.Tematyka rozdzia³u

2.Rz±dzenie: tradycyjny obszar dzia³ania pañstwa i realizowania w³adzy oraz polityki w procesie jako¶ciowych przekszta³ceñ

3 Model rz±dzenia odchodz±cy do historii: monopolistyczne sprawowanie w³adzy przez organy rz±dowe na terytoriach wyznaczonych granicami poszczególnych pañstw

4.Megazmiany: zmasowany i skoncentrowany w czasie, wielop³aszczyznowy i wielopoziomowy atak na fundamenty dotychczasowego modelu rz±dzenia .

5.Demokratyzacja: nowe standardy, nowa legitymizacja i nowe podmioty rz±dzenia

6.Globalizacja: nowe podmioty i oderwanie rz±dzenia od granic pañstw oraz koniec dominacji polityki nad ekonomi±

7.Informatyzacja: radykalna zmiana w dziedzinie pozyskiwania i zarz±dzania informacjami oraz komunikowania siê w obszaªrach istotnych dla rz±dzenia

8.Integracja ponadnarodowa: nowi ponadpañstwowi uczestnicy procesów rz±dzenia oraz nowe warunki udzia³u w tych procesach rz±dów pañstw narodowych

9.Transnarodowy terroryzm: wyzwanie ze strony pozarz±dowych organizacji przemocy i przyzwolenie na udzia³ rz±dów w rz±dzeniu

10. Mediatyzacja i tabloidyzacja sfery publicznej: publikatory jako kreatorzy zachowañ i opinii spo³eczeñstw masowej informacji w sprawach rz±dzenia

11. Generalna przes³anka zmian w rz±dzeniu: otwarty charakter procesu rz±dzenia oraz jego silne korelacje ze zmianami w ¶rodowisku spo³ecznym

12. Zarys kszta³tuj±cego siê nowego wzorca rz±dzenia: wielopoziomowo¶æ, wielopodmiotowo¶æ i wielop³aszczyznowo¶æ rz±dzenia

13. Konkluzje .

II. Charakter zmian w rz±dzeniu: miêdzy rewolucj± i ewolucj±, nasycenie zmianami jako¶ciowymi oraz zjawiskami i sytuacjami niemaj±cymi swoich odpowiedników w historii

1. Tematyka rozdzia³u .

2.Kontekst aksjologiczny rz±dzenia: wielowarto¶ciowo¶æ, gwa³ªtowne zderzenie systemów warto¶ci wyros³ych w ró¿nych warunkach i odzwierciedlaj±cych ró¿ne poziomy rozwoju

3.Kontekst spo³eczny rz±dzenia: konflikt perspektywy lokalnej i globalnej oraz stosowanie obcych miar do w³asnych postulatów i oczekiwañ dotycz±cych rz±dzenia

4.Kontekst polityczny rz±dzenia: wzrost dysproporcji w zakreªsie kontroli politycznej i spo³ecznej w wypadku ró¿nych podmiotów uczestnicz±cych w rz±dzeniu oraz nowa architektura zaplecza politycznego rz±dzenia

5.Kontekst ustrojowo-prawny rz±dzenia: wzmocnienie pozycji w³adz wykonawczych w systemie pañstwowych organów pubªlicznych oraz zró¿nicowanie skali rygoryzmu normatywnego w stosunku do poszczególnych podmiotów aktywnych w systemie rz±dzenia

6.Kontekst ekonomiczny rz±dzenia: postêpuj±ca deregulacja i autonomizacja sfery ekonomicznej wymuszaj±ca zmiany dostosowawcze w dziedzinie rz±dzenia

7.Kontekst prakseologiczny rz±dzenia: zmiany w kierunku wieªlokryterialno¶ci ocen rz±dzenia po³±czonej ze wzrostem znaªczenia kryteriów pragmatycznych kosztem kryteriów ideologicznych

8.Zmiany w dziedzinie rz±dzenia w ujêciu modelowym: transªformacyjne zaburzenie mechanizmów wewnêtrznych w warunkach naruszonej równowagi otoczenia

9.Mechanizm zmian w dziedzinie rz±dzenia: od zasadniczych napiêæ miêdzy elementami politycznymi, ekonomicznymi, integracyjnymi i stabilizacyjnymi uk³adu rz±dzenia do przewarto¶ciowañ o charakterze jako¶ciowym

10. Przes³anki ró¿nicowania i unifikacji zmian w rz±dzeniu w poszczególnych pañstwach: zderzenie uwarunkowañ to¿samo¶cioªwych o charakterze historycznym, spo³ecznym, geograficznym i terytorialnym z czynnikami wymuszaj±cymi konwergencjê w zakresie systemów rz±dzenia

11. Dynamika w dziedzinie rz±dzenia w ró¿nych ujêciach metodologicznych: jako¶ciowe zmiany rejestrowane bez wzglêdu na przyjête za³o¿enia teoretyczne

12. Konkluzje

III. Rz±dy i administracje rz±dowe pañstw cz³onkowskich Unii Europejskiej w procesie zmian: przyjêcie perspektywy prakseologicznej oraz próby nad±¿ania za pojawi±j±eymi siê wyzwaniami i wykorzystywania nowych mo¿liwo¶ci wynik±j±cych z przekszta³ceñ zachodz±cych w otoczeniu

1. Tematyka rozdzia³u .

2. Zarys nowej strategii pañstwowych organów w³adzy wykonawczej: d±¿enie do wypracowania sobie statusu g³ównej krajowej w³adzy regulacyjnej oraz wyra¼ne przeorientowanie prakseologiczne zasad funkcjonowania

3.Nowe definiowanie przez rz±dy swojej misji: odchodzenie od w³adczego administrowania na rzecz parametrycznego zarz±dzania publicznego .

4.Poszukiwanie przez rz±dy nowych sposobów umocnienia legitymizacji: nadawanie podstawowego znaczenia legitymizacji spo³ecznej i opinii publicznej

5.Prakseologiczne przeorientowanie rz±dów: podwy¿szanie sprawno¶ci, jako¶ci, skuteczno¶ci dzia³añ oraz ekonomizacja zasad funkcjonowania i oceniania

6.Uczenie siê przez rz±dy zwiêkszania zasobów dzia³ania: nabyªwanie zdolno¶ci mobilizowania i uaktywniania zasobów, w tym nowych mo¿liwo¶ci wynikaj±cych z zachodz±cych wspó³cze¶nie zmian .

7.Ukierunkowanie rz±dów na dzia³anie w warunkach zmiennoª¶ci i konfliktowo¶ci sfery publicznej: postawa proinnowacyjna i specjalne rozwi±zania obliczone na sytuacje krytyczne i kryzysowe

8.¬ród³a trudno¶ci we wdra¿aniu przez rz±dy nowej strategii: si³a starych przyzwyczajeñ, specyfika rywalizacji w sferze polityki i tendencja do powtarzania b³êdów

9. Konkluzje

IV. Zarys nowego paradygmatu rz±dzenia: wielopoziomowo¶æ, wielopodmiotowo¶æ i wielop³aszczyznowo¶æ rz±dzenia w ramach autonomii poszczególnych podmiotów gwarantowanej przez suwerenno¶æ demokratycznych pañstw narodowych zdolnych do korzystania z zachodz±cych zmian

1. Tematyka rozdzia³u

2. Paradygmat rz±dzenia czasu przesz³ego: silne zwi±zki rz±dzenia z pañstwem i w³adz± sprawowan± w ramach systemu organów pañstwa na jego terytorium

3. Paradygmat rz±dzenia czasu tera¼niejszego: nieodwracalny demonta¿ dotychczasowego modelu przy braku jednoznacznych rozstrzygniêæ co do mo¿liwych scenariuszy dalszych zmian

4.Paradygmat rz±dzenia czasu przysz³ego: pañstwa narodowe usytuowane w globalnej przestrzeni na pozycji gwaranta równowagi wewn±trzsystemowej w ramach wielopoziomowego, wielopodmiotowego i wielop³aszczyznowego systemu wspó³rz±dzenia

5. Konkluzje


220 stron, A5, oprawa miêkka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytu³ polskojêzyczny lub anglojêzyczny jest aktualnie na pó³ce ksiêgarni.

 
Wszelkie prawa zastrze¿one PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022