Pierwszy na rynku polskim podręcznik o zespole ostrego stresu (ASD),
przedstawia podstawy teoretyczne i empiryczne ASD - zaburzenia powstającego bezpośrednio
po doznanej traumie, zawiera szczegółowe opisy dostępnych środków diagnostycznych,
zapoznaje z technikami terapii stresu pourazowego, daje wskazania praktyczne w terapii
ASD.
Spis treści:
Przedmowa do wydania polskiego
Przedmowa
Podziękowania
Część I. Problemy teoretyczne i empiryczne
Rozdział 1. Narodziny kategorii zespołu ostrego stresu
1.1.Diagnoza ASD
1.2.Definicja ASD
Rozdział 2. Podejścia teoretyczne do zespołu ostrego stresu
2.1.Teoria dysocjacyjna
2.2.Teoria biologiczna
2.3.Teoria poznawcza
2.4.Teorie integracyjne
2.5.Podsumowanie
Rozdział 3. Wiedza empiryczna o zespole ostrego stresu
3.1.PTSD w ostrej fazie pourazowej
3.2.Ostra dysocjacja a PTSD
3.3.Ostre ponowne doświadczanie a PTSD
3.4.Ostre unikanie a PTSD
3.5.Ostre pobudzenie a PTSD
3.6.Relacja między ASD a PTSD
3.7.Moc predyktywna objawów ASD
3.8.Predyktory ASD
3.9.Procesy poznawcze w ASD
3.10.Procesy biologiczne
3.11.Model ASD
Część II. Diagnoza
Rozdział 4. Jak diagnozować zespół ostrego stresu
4.1.Kryteria diagnostyczne
4.2.Specyfika kliniczna diagnozy ASD
4.3.Podsumowanie
Rozdział 5. Techniki diagnostyczne
5.1.Narzędzia pomiaru ASD
5.2.Narzędzia pomiaru PTSD
5.3.Narzędzia pomiaru objawów ostrego stresu
5.4.Zaburzenia współwystepujące i uprzednia psychopatologia
5.5.Styl radzenia sobie ze stresem
5.6.Skale pomiaru treści poznawczych związanych z urazem
5.7.Diagnoza psychofizjologiczna
5.8.Podsumowanie
Część III. Terapia
Rozdział 6. Podstawy empiryczne terapii
6.1.Założenia terapii poznawczo-behawioralnej
6.2.Skuteczność terapii poznawczo-behawioralnej w leczeniu PTSD
6.3.Badania nad terapią ostrego stresu pourazowego
6.4.Badania nad terapią ASD
6.5.Podsumowanie
Rozdział 7. Terapia zespołu ostrego stresu
7.1.Kiedy należy rozpocząć terapię?
7.2.Jak długo powinna trwać terapia?
7.3.Jaka powinna być częstotliwość terapii?
7.4.Rozpoczęcie terapii
7.5.Umiejętności opanowywania lęku
7.6.Terapia poznawcza
7.7.Ekspozycja przedłużona
7.8.Przykład przypadku
Rozdział 8. Przeszkody w terapii
8.1.Nadmierne unikanie
8.2.Dysocjacja
8.3.Gniew
8.4.Żal po stracie
8.5.Skrajny lęk
8.6.Przekonania katastroficzne
8.7.Wcześniejszy uraz
8.8.Zaburzenia współwystępujące
8.9.Nadużywanie substancji psychoaktywnych
8.10.Depresja i ryzyko samobójstwa
8.11.Niedostateczna motywacja
8.12.Dodatkowe stresory związane z urazem
8.13.Problemy kulturowe
8.14.Unikanie właściwe i niewłaściwe
8.15.Ofiary zbiorowego zdarzenia traumatycznego
8.16.Kiedy nie należy stosować ekspozycji?
Część IV. Problemy wymagające szczególnej uwagi
Rozdział 9. Populacje specyficzne
9.1.Traumatyczne uszkodzenie mózgu
9.1.Pracownicy służb ratowniczych
9.3.Dzieci
Rozdział 10. Rola debriefingu
10.1.Stres incydentu krytycznego
10.2.Debriefing a terapia
10.3.Argumenty na rzecz treningu przedurazowego
10.4.Argumenty na rzecz debriefingu
10.5.Problemy z debriefingiem
Rozdział 11. Problemy prawne
11.1.ASD a odszkodowanie
11.2.Prawo karne
11.3.Zniekształcenia pamięci
11.4.ASD autentyczny a ASD symulowany
11.5.Wytyczne do diagnozy ASD na potrzeby prawne
11.6.Oddziaływanie procedur prawnych
11.7.Wnioski
Dodatek A. Wywiad dla Zespołu Ostrego Stresu
Dodatek B. Skala Zespołu Ostrego Stresu
Bibliografia
Literatura dostępna w języku polskim
Wykaz skrótów
Indeks nazwisk
Indeks rzeczowy
Informacja o autorach
210 stron, B5, oprawa miękka