Pedagogika jest nauką zarówno teoretyczną, jak i praktyczną.
Poszukiwanie i analizowanie związków pedagogiki ogólnej z teorią i
praktyką dydaktyczną pozostaje wciąż aktualnym i nadal niewystarczająco zbadanym
zagadnieniem we współczesnej literaturze ogólnopedagogicznej i dydaktycznej.
Wydaje się, że obie podstawowe nauki pedagogiczne, którymi są pedagogika ogólna i
dydaktyka ogólna, mogą być dla siebie bardziej użyteczne. Podejmowanie prób wiązania
tych dyscyplin naukowych w teorii oraz praktyce edukacyjnej może przynosić korzyści
poznawcze i praktyczne, z jednej strony skutkować wzbogaceniem wiedzy
ogólnopedagogicznej i dydaktycznej, z drugiej natomiast dostarczać konkretnych
rozwiązań badaczom pedagogicznym, pedagogom, nauczycielom i wychowawcom.
Inspiracją do stworzenia niniejszego tomu była chęć ukazania teoretycznych i
praktycznych powiązań między pedagogiką ogólną a teorią i praktyką dydaktyczną
zarówno w sferze możliwości, jak i praktycznych realizacji.
Ze Wstępu
Spis treści:
Wstęp.
Część I. Związki pedagogiki ogólnej z teorią i praktyką dydaktyczną -
rozważania ogólne
Stanisław Pałka: Związki pedagogiki ogólnej z teorią i praktyką dydaktyczną
Urszula Morszczyńska: Normy dydaktyczne w świetle norm pedagogiki ogólnej i wartości
Małgorzata Bereźnicka: Miejsce i rola wartości w pedagogice
Teresa Giza: Innowacyjność jako kategoria ogólnopedagogiczna i dydaktyczna
Ewa Szadzińska: Ogólnopedagogiczny kontekst badań nad praktyką procesu kształcenia
Anna Sajdak: Wybrane teorie i praktyki dydaktyki szkoły wyższej. Inspiracje dla
pedagogiki ogólnej
Katarzyna Bartosik: Kultura pedagogiczna a procesy kształcenia i wychowania
Jadwiga Kędzierska: O niektórych przyczynach trudności w upowszechnianiu wiedzy
pedagogicznej
Część II. Związki pedagogiki ogólnej z teorią i praktyką dydaktyczną -
przykłady i propozycje
Marta Myszkowska-Litwa: Związki pedagogiki ogólnej z teorią i praktyką kształcenia na
przykładzie wychowania intelektualnego
Jolanta Bonar: Wychowanie do twórczości w ujęciu pedagogiki ogólnej i w praktyce
kształcenia wczesnoszkolnego
Irena Stańczak: Pedagogiczna idea podmiotowości i partnerstwa w praktyce kształcenia
wczesnoszkolnego
Sylwia Grzegorzewska: Dydaktyczne możliwości zastosowania pedagogicznej idei
indywidualizacji w edukacji wczesnoszkolnej
Agata Kiluk: Pedagogiczna idea innowacyjności w praktyce szkolnej
Marta Kowalczuk-Walędziak: Użyteczność wiedzy ogólnopedagogicznej w działalności
społeczno-zawodowej pedagogów
Bartłomiej Gołek: Miejsce wiedzy ogólnej i wiedzy z pedagogiki ogólnej w systemie
wiedzy nauczyciela
Danuta Skulicz: Ogólnopedagogiczne inspiracje konstruowania i badania programów
kształcenia w szkole wyższej
Agnieszka Włoch: Kształcenie i wychowanie teatralne młodzieży w procesie edukacji
kulturalnej - założenia ogólnopedagogiczne a praktyka szkolna
Bibliografia
282 strony, B5, oprawa miękka