Przywództwo w edukacji to nie prowadzenie grupy według znanych punktów
orientacyjnych z mapą w ręku, to raczej podróż z wieloma objazdami, zawracaniem,
pytaniem o drogę, i tylko, lub aż tylko na to trzeba być przygotowanym - na ciągłe
zmiany kierunku, tempa i środka lokomocji.
Podjęcie refleksji nad zarządzaniem sferą edukacji, przy założeniu integracji
wiedzy z wielu obszarów, uważam za trafne i uzasadnione. Zmieniająca się rola szkoły,
procesy demokratyzacji społeczeństwa oraz pewne negatywne zjawiska obserwowane w
oświacie zachęcają do podjęcia refleksji na temat specyfiki zarządzania szkołą oraz
wymagań wobec dyrektorów szkół, z perspektywy dorobku nauk o zarządzaniu i socjologii
oświaty.
Z recenzji dr hab. Aldony Andrzejczak, prof. nadzw. UEP
Temat przywództwa edukacyjnego, któremu poświęcona jest niniejsza publikacja,
należy do zaniedbanych w sensie teoretycznym obszarów badawczych, wpisujących się w
nauki humanistyczne, a w szczególności w takie dyscypliny, jak nauki o zarządzaniu i
pedagogika. Dobrze więc się stało, że Autor postanowił ten stan rzeczy zmienić,
proponując nowy model przywództwa w zarządzaniu edukacyjnym (...). Nie da się
przeprowadzić skutecznej reformy systemu edukacji bez uwzględnienia roli, jaką odgrywa
przywództwo w edukacji, bez nowego podejścia do kierowania szkołą, skoncentrowanego na
wydobywaniu potencjału przywódczego wśród nauczycieli, (...) i bez aktywnego
podejścia do rzeczywistości, polegającego na jej odpowiednim kształtowaniu. Grzegorz
Mazurkiewicz właśnie te czynniki uczynił przedmiotem swych rozważań.
Z recenzji dr hab. Joanny Michalak, prof. UL
Spis treści:
Wstęp
1. Metodologiczne aspekty zarządzania i przywództwa edukacyjnego.
1.1. Związek teorii naukowych z praktyką zarządzania w oświacie
1.2. Spory o paradygmat zarządzania
1.3. Wartości zarządzania w sferze publicznej a zasady zarządzania edukacyjnego
1.4. Zadania współczesnego zarządzania (i przywództwa) edukacyjnego
1.5. Przywództwo edukacyjne - nowa jakość w oświacie
2. Współczesne konteksty zarządzania oświatą
2.1. Zewnętrzne warunki funkcjonowania instytucji edukacyjnych
2.2. Rozwojowy charakter zmiany
2.3. Społeczeństwo wiedzy
2.3.1. Zarządzanie w czasach niepewności
2.3.2. Społeczeństwo wiedzy i rozwój
2.4. Globalizacja jako wyzwanie dla zarządzania
2.4.1. Globalna rewolucja technologiczna
2.4.2. Różnorodność i wielokulturowość globalnej mozaiki
2.4.3. Kryzys demokracji, deficyt obywateli
3. Deficyty systemów edukacyjnych wyzwaniem dla zarządzania
3.1. Uwarunkowania systemów oświatowych
3.2. Uwarunkowania polskiej oświaty
3.3. Zarządzanie edukacyjne wobec zdiagnozowanych problemów
3.4. Idea szkoły odpowiedzialnej
4. Zarządzanie procesem nauczania i uczenia się
4.1. Zapewnianie warunków procesu nauczania i uczenia się
4.2. Zapewnianie skuteczności procesu nauczania i uczenia się
4.2.1. Refleksja nad uczeniem i wspólne podejmowanie decyzji
4.2.2. Metody nauczania i uczenia się
4.2.3. Współpraca i dialog
4.3. Nauczyciele jako przywódcy w procesie nauczania
4.3.1. Definiowanie roli nauczyciela
4.3.2. Warsztat profesjonalisty
5. Przywództwo w szkole, która się uczy
5.1. Szkoła ucząca się koniecznością społeczeństwa wiedzy
5.2. Szkoła uczy się wraz z otoczeniem
5.3. Szkoła uczy się, gdy jest autonomiczna i we współpracy
6. Przywództwo - uwarunkowania i perspektywy
6.1. Teoria i praktyka przywództwa w edukacji
6.2. Przywództwo jako kreowanie rzeczywistości
7. Model przywództwa edukacyjnego
7.1. Uwagi wprowadzające
7.2. Kontekst, czyli rozpoznawanie i definiowanie kierunków działania
7.3. Refleksyjność, służebność i uprawnianie
7.4. Partycypacja i współpraca
7.4.1. Budowanie gotowości do współpracy
7.4.2. Współpraca strategią działania
7.4.3. Organizowanie współpracy
7.5. Autonomia i różnorodność
7.6. Uczenie się i rozwój
7.6.1. Pielęgnowanie kultury organizacyjnej wspierającej uczenie się
7.6.2. Uczenie się przez badanie
8. Refleksje końcowe
8.1. Postawy i umiejętności a zadania i efekty
8.2. Dojrzewanie do roli lidera edukacyjnego
8.3. Zakończenie
Bibliografia
Indeks nazwisk
310 stron, B5, oprawa miękka