Zaufanie w organizacji to ważny czynnik ułatwiający kooperacje oraz
koordynacje społecznych interakcji. Zmniejsza potrzebę monitorowania zachowań
pracowniczych i jest jednym z najistotniejszych czynników wpływających na satysfakcje z
pracy.
Brak zaufania wiąże się z kolei z dużymi kosztami ponoszonymi przez
pracownika, głównie emocjonalnymi i transakcyjnymi, a umiejętność ich niwelowania
odzwierciedla istniejący poziom zaufania. Brak zaufania w organizacji przyczynia się do
jej dysfunkcjonalności.
Uniemożliwiając podejmowanie dobrych decyzji, utrudnia tez rozwój więzi
społecznych. Zaufanie znacznie ogranicza negatywne następstwa zmian organizacyjnych i
ułatwia dokonywanie zmian w grupie pracowniczej.
Przeprowadzono wiele badań, z których wynika, ze zaufanie umożliwia skuteczne uczenie
się i wychodzenie organizacji z kryzysu, sprzyja integracji, produktywności i
wprowadzaniu zmian oraz decyduje o jakości stosunków międzyludzkich. Jest kapitałem
społecznym, którego nie wolno zmarnować. Stało się ono tak cenną wartością, że
niektóre większe organizacje (np. Volvo, Nordstrom Nissan, Wakefern Food, Wainwright,
Boeing) próbują badać poziom zaufania klientów wewnętrznych i zewnętrznych, tworzą
strategie budowania zaufania, organizują specjalne szkolenia oraz artykułują zaufanie w
dokumentacji. Zaufanie jest wiec cennym kapitałem a nie mamy go za dużo.
Spis treści:
Wprowadzenie
1. Zaufanie - jego rodzaje i znaczenie w działalności gospodarczej
1.1. Propozycje interpretacyjne pojęcia "zaufanie" w zarządzaniu
1.2. Podstawowe rodzaje zaufania
1.3. Wymiary zaufania
1.4. Zaufanie technologiczne
1.5. Zaufanie a kapitał społeczny
1.6. Rola i znaczenie zaufania w gospodarce
1.7. Zaufanie w sektorze finansowym
1.8. Wnioski i przesłanki do dalszych badań
2. Zaufanie i inne wartości organizacyjne
2.1. Zaufanie jako wartość
2.2. Zaufanie a sprawiedliwość
2.3. Zaufanie a zaangażowanie
2.4. Zaufanie i satysfakcja
2.5. Zaufanie a solidarność
2.6. Zaufanie a jakość
2.7. Zaufanie a produktywność
2.8. Wnioski i przesłanki do dalszych badań
3. Zaufanie w wybranych koncepcjach zarządzania
3.1. Zaufanie w zarządzaniu jakością
3.2. Zaufanie w zarządzaniu wiedzą
3.3. Zaufanie w outsourcingu
3.4. Zaufanie w zarządzaniu zmianami
3.5. Zaufanie w zarządzaniu kryzysem
3.6. Zaufanie w zarządzaniu ryzykiem
3.7. Wnioski i przesłanki do dalszych badań
4. Rola i znaczenie menedżerów oraz zarządzania zasobami ludzkimi
4.1. Rola menedżerów w kształtowaniu zaufania
4.2. Zarządzanie zasobami ludzkimi - wybrane problemy
4.3. Kontrola a zaufanie
4.4. Komunikacja a zaufanie
4.5. Znaczenie zaufania w zarządzaniu bezpieczeństwem pracy
4.6. Wnioski i przesłanki do dalszych badań
5. Zaufanie w relacjach z otoczeniem
5.1. Marka zaufania
5.2. Zaufanie w reklamie
5.3. Możliwości kształtowania zaufania klienckiego
5.4. Relacje z dostawcami
5.5. Problemy związane ze stosowaniem CSR
5.6. Wnioski i przesłanki do dalszych badań
6. Ogólny zarys koncepcji organizacji zaufania
6.1. Dotychczasowe ustalenia i propozycje
6.2. Podstawowe założenia istnienia organizacji zaufania
6.3. Uwarunkowania organizacyjne i środowiskowe organizacji zaufania
6.3.1. Możliwości wykorzystania istniejących teorii organizacji
6.3.2. Znaczenie zespołów samorządowych w organizacji zaufania
6.3.3. Znaczenie empowermentu w organizacji zaufania
6.4. Analiza i pomiar zaufania w organizacji zaufania
6.4.1. Analiza wartości
6.4.2. Wybrane możliwości pomiaru zaufania
6.5. Kultura zaufania
6.6. Przykład organizacji zaufania - SEMCO
6.7. Ograniczenia proponowanej koncepcji
6.7.1. Problem wrogów zaufania
Zakończenie
Aneks
Literatura
274 strony, B5, oprawa twarda