Komunikacja elektroniczna jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na
poziom rozwoju państwa i społeczeństwa, dlatego coraz większego znaczenia nabiera
wiedza o tym typie komunikacji.
W niniejszej monografii autorzy zaprezentowali istotę rynku
telekomunikacyjnego i podstawy prawne jego funkcjonowania. Jest to jedyna publikacja
ujmująca aspekty ekonomiczne i prawne rynku usług telekomunikacyjnych.
Autorzy reprezentujący nauki ekonomiczne zwrócili szczególna uwagę na
przekształcenia rynku usług telekomunikacyjnych, uwypuklili współczesne czynniki
powodujące jego rozwój i wskazali na kierunki tego rozwoju na podstawie analizy
regulacji rynku telekomunikacyjnego Unii Europejskiej.
Przedstawiciele nauk prawnych przeprowadzili analizę różnych aspektów funkcjonowania
regulacji prawnych rynku usług telekomunikacyjnych z perspektywy zarówno przepisów
prawa administracyjnego, jak i problematyki prawnokarnej. Rozważania te zostały
wzbogacone o materie pozasądowych metod rozwiązywania sporów pomiędzy uczestnikami
tego rynku.
Książka jest przeznaczona dla studentów ekonomii i zarządzania oraz prawa, a także
menedżerów, pracowników operatorów telekomunikacyjnych i szeroko rozumianych mediów.
Powinna tez być przedmiotem studiów pracowników administracji samorządowej.
Spis treści:
Wykaz skrótów
str. 11
Wprowadzenie
str. 13
Henryk Babis
Istota rynku usług telekomunikacyjnych
str. 15
1. Wprowadzenie do analizy struktur rynkowych
str. 15
1.1. Istota monopolu
str. 18
1.2. Monopol naturalny jako przesłanka monopolizacji w działalności telekomunikacyjnej
str. 22
1.3. Rynki oligopolistyczne
str. 27
1.4. Konkurencja monopolistyczna
str. 28
2. Polityka konkurencji Unii Europejskiej na rynku komunikacji elektronicznej
str. 29
2.1. Istota polityki konkurencji i podstawy prawne jej realizacji
str. 29
2.1.1. Regulacja porozumień ograniczających konkurencję
str. 31
2.2.2. Regulacja nadużywania pozycji dominującej
str. 32
2.2.3. Regulacja w zakresie przeciwdziałania nadmiernej koncentracji
str. 32
2.2.4. Regulacja w zakresie liberalizacji zmonopolizowanych sektorów
str. 33
2.2.5. Regulacja monitorowania pomocy państwa
str. 34
2.2. Polityka konkurencji na rynku telekomunikacji w Unii Europejskiej
str. 35
3. Kształtowanie konkurencyjności na polskim rynku usług telekomunikacyjnych
str. 46
Wiesław Maziarz
Społeczeństwo informacyjne w Polsce
str. 60
1. Czynniki rozwoju cywilizacyjnego
str. 60
2. Definiowanie społeczeństwa informacyjnego
str. 64
3. Problemy rozwoju społeczeństwa informacyjnego
str. 71
4. Dokumenty społeczeństwa informacyjnego
str. 79
5. Rozwój społeczeństwa informacyjnego w Polsce na tle innych państw
str. 88
Agnieszka Budziewicz-Guźlecka
Przekształcenia polskiego rynku usług telekomunikacyjnych
str. 102
1. Liberalizacja polskiego rynku telekomunikacyjnego jako następstwo uregulowań prawnych
str. 102
1.1. Podstawy tworzenia konkurencyjnego rynku komunikacji elektronicznej
str. 105
1.2. Liberalizacja rynku telekomunikacyjnego w wyniku ustawy - Prawo telekomunikacyjne z
2000 r.
str. 109
1.3. Najistotniejsze zmiany dokonane w ustawie - Prawo telekomunikacyjne w 2003 r. i ich
wpływ na rynek komunikacji elektronicznej
str. 110
1.4. Nowelizacja prawa telekomunikacyjnego z 2009 r.
str. 113
2. Stan rozwoju rynku telekomunikacyjnego w Polsce
str. 115
2.1. Rynek komunikacji elektronicznej w Polsce na tle UE
str. 115
2.2. Rynek usług telekomunikacyjnych w Polsce
str. 120
2.2.1. Charakterystyka Telekomunikacji Polskiej jako byłego monopolisty na rynku polskim
str. 120
2.2.2. Charakterystyka najistotniejszych podmiotów funkcjonujących na polskim rynku
usług telekomunikacyjnych
str. 123
2.2.2.1. Netia
str. 123
2.2.2.2. Telefonia Dialog SA
str. 124
2.2.2.3. GTS Energis Sp. z o.o.
str. 125
2.2.2.4. MediaTel SA
str. 126
2.2.2.5. Polska Telefonia Komórkowa Centertel Sp. z o.o.
str. 127
2.2.2.6. Polska Telefonia Cyfrowa Sp. z o.o. (PTC)
str. 128
2.2.2.7. Polkomtel SA
str. 129
2.2.2.8. P4 Sp. z o.o.
str. 130
2.2.3. Telefonia stacjonarna
str. 131
2.2.4. Telefonia ruchoma
str. 134
2.2.5. Dostęp do sieci Internet
str. 137
3. Zakończenie
str. 141
Piotr Ładny, Iwona Windekilde
Sieci telekomunikacyjne
str. 142
1. Wprowadzenie
str. 142
2. Charakterystyka i klasyfikacja sieci telekomunikacyjnych
str. 143
2.1. Technologie dostępowe w sieciach przewodowych
str. 150
2.1.1. Łącza miedziane
str. 150
2.1.2. Sieci telewizji kablowych (CATV)
str. 152
2.1.3. Sieci oparte o instalacje elektryczne (PLC)
str. 152
2.1.4. Łącza światłowodowe
str. 153
2.2. Technologie dostępowe w mediach bezprzewodowych
str. 154
2.2.1. Technologie stosowane w sieciach komórkowych
str. 156
2.2.2. Technologie radiowe
str. 160
2.2.3. Technologie stosowane w sieciach rozsiewczych
str. 160
2.2.4. Komunikacja bezprzewodowa krótkiego zasięgu
str. 162
3. Ewolucja infrastruktury sieciowej w kierunku sieci nowej generacji (NGN)
str. 165
4. Podsumowanie
str. 171
Henryk Babis, Roman Czaplewski
Usługi telekomunikacyjne
str. 174
1. Wprowadzenie
str. 174
2. Istota usług i telekomunikacji
str. 175
3. Kryteria klasyfikacji usług telekomunikacyjnych
str. 184
4. Wprowadzanie nowych usług telekomunikacyjnych na rynek
str. 196
4.1. Definicja nowego produktu w telekomunikacji
str. 196
4.2. Struktura produktu w telekomunikacji
str. 201
4.3. Cykl życia usługi telekomunikacyjnej - etapy i wpływające na niego czynniki
str. 204
4.4. Strategie marketingowe wprowadzania usługi telekomunikacyjnej na rynek
str. 208
Piotr Ładny
Regulacja rynku telekomunikacyjnego
str. 212
1. Wprowadzenie
str. 212
2. Regulacje jako metoda ingerencji państwa na rynku telekomunikacyjnym
str. 214
3. Zasady i podstawy prawne regulacji rynków łączności elektronicznej w Unii
Europejskiej
str. 217
3.1. Ogólne założenia regulacji
str. 217
3.2. Regulacje prawne dotyczące komunikacji elektronicznej na poziomie Wspólnoty
Europejskiej
str. 221
3.2.1. Zezwolenia na działalność telekomunikacyjną
str. 223
3.2.2. Zasady świadczenia usług
str. 225
3.2.3. Zasady dostępu do sieci i ich łączenia
str. 228
3.2.4. Przetwarzanie danych osobowych i ochrona prywatności
str. 229
3.2.5. Krajowe organy regulacyjne
str. 230
3.3. Reforma pakietu regulacyjnego z 2009 r.
str. 240
4. Otoczenie regulacyjne w Polsce
str. 242
5. Podsumowanie
str. 252
Przemysław Kledzik
Postępowanie przed Prezesem Urzędu Komunikacji Elektronicznej
str. 254
1. Zagadnienia wstępne
str. 254
2. Przedmiotowy zakres regulacji kodeksu postępowania administracyjnego w kontekście
postępowań przed Prezesem UKE
str. 255
3. Konsekwencje procesowe związane z posiadaniem przez Prezesa UKE statusu centralnego
organu administracji rządowej
str. 261
4. Klasyfikacja oraz charakterystyka postępowań administracyjnych prowadzonych przez
Prezesa UKE na podstawie ustawy - Prawo telekomunikacyjne
str. 266
5. Tryb postępowania administracyjnego przed Prezesem UKE oraz modyfikacja przepisów
kodeksu postępowania administracyjnego
str. 283
6. Postępowanie konsultacyjne i konsolidacyjne
str. 292
7. Podsumowanie
str. 295
Kinga Flaga-Gieruszyńska
Pozasądowe sposoby rozwiązywania sporów z udziałem konsumentów na rynku
usług telekomunikacyjnych
str. 297
1. Wprowadzenie
str. 297
2. Pojęcie konsumenta
str. 299
3. Znaczenie alternatywnych metod rozwiązywania sporów - zagadnienia podstawowe
str. 302
4. Postępowanie mediacyjne w sporach cywilnoprawnych między konsumentami a dostawcą
usług telekomunikacyjnych
str. 305
5. Postępowanie arbitrażowe z udziałem konsumentów na rynku usług telekomunikacyjnych
str. 309
6. Podsumowanie
str. 317
Maciej Rogalski
Przepisy karne i kary pieniężne za naruszenie przepisów prawa
telekomunikacyjnego
str. 319
Maciej Czaplewski
Oddziaływanie telekomunikacji na nowe formy działalności gospodarczej
str. 344
1. Pojęcie i struktura e-biznesu
str. 344
2. Atuty e-biznesu oraz związane z nim rodzaje ryzyka
str. 358
3. Stosowane strategie
str. 370
4. Rozwój e-biznesu w Polsce na tle tendencji światowych
str. 378
Joanna Drobiazgiewicz
Oddziaływanie telekomunikacji na administrację
str. 396
1. Definicja i istota e-Government
str. 396
2. Podstawowe usługi administracji publicznej on-line
str. 399
3. Inicjatywy rozwoju e-Government w Polsce
str. 402
4. Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (e-PUAP)
str. 413
5. Rozwój e-administracji w Polsce
str. 418
5.1. Przygotowanie urzędów do świadczenia usług drogą elektroniczną
str. 418
5.2. Rozwój e-Government w Polsce na tle krajów UE
str. 421
6. Bariery rozwoju e-Government w Polsce
str. 425
Paweł A. Leszczyński
Możliwości wykorzystania niemieckich unormowań tajemnicy telekomunikacyjnej do
rozwiązań polskich
str. 428
Henryk Babis
Tendencje na rynku telekomunikacyjnym
str. 438
1. Wprowadzenie
str. 438
2. Proces konwergencji jako czynnik wyznaczający tendencje rozwoju rynku
telekomunikacyjnego
str. 440
3. Wizja rozwoju rynku komunikacji elektronicznej w projekcie Unii Europejskiej Europejska
agenda cyfrowa
str. 451
Noty o Autorach
str. 467
468 stron, B6, oprawa twarda