"Nigdy wcześniej nie istniało tak wiele instytucji niosących pomoc.
Karawana organizacji humanitarnych wraz z podążającymi ich śladem gwiazdami muzyki
pop, aktorami, politykami i dziennikarzami sunie po planecie, przesuwając się od obszaru
dotkniętego kryzysem do strefy wojennej, od przepełnionych obozów dla uchodźców,
wzdłuż punktów dystrybucji żywności na obszarach dotkniętych głodem, do
zbombardowanych wiosek i domów dziecka dla sierot wojennych.
Niesienie pomocy stało się przemysłem, w którym obraca się
miliardami, walczy o jak największy udział w rynku i robi wszystko, by uprzedzić
konkurentów.
A pomocy udziela się, nawet jeśli pieniądze i towary zasilają kasy
wojenne walczących stron.
Czy więc organizacje humanitarne mogą twierdzić, że są neutralne?
Czy powinny pomagać, jeśli pomoc dociera tylko do najwyżej postawionych,
ginie w sidłach korupcji albo przedłuża walki?
Co jest na dłuższą metę bardziej okrutne – pomagać czy pozwolić krajowi
się wykrwawić albo samemu stanąć na nogi?
Kiedy zasady humanitarne przestają być etyczne?
Karawana kryzysu to trafna, a jednocześnie szokująca analiza
działalności międzynarodowej pomocy humanitarnej. Od Półwyspu Bałkańskiego po
Darfur, od Somalii po Afganistan.
To książka o tym, jak nie powinno udzielać się pomocy i jakie zagrożenia
związane są z jej masowością.
Janina Ochojska-Okońska
Książka przerażająca, obnażająca patologie, do których dochodzi, gdy
szlachetne chęci zamieniają się w pomocowo-medialny przemysł. Zostawia czytelnika z
fundamentalnymi pytaniami, na które nie ma 'prawidłowej odpowiedzi.
Anna Wacławik-Orpik
Ta książka jednocześnie wywołuje halucynacje i otrzeźwia.
Paul Scheffer
Znakomicie napisana, bardzo przygnębiająca i niszczycielska książka.
Ważne, aby przeczytali ją ludzie odpowiedzialni za niesienie pomocy i wyciągnęli z
niej wnioski.
Ryszard Kapuściński"
304 strony, oprawa miękka