Książka traktuje o możliwościach poprawy i doskonalenia jakości
znajdujących się w sferze zarządzania szkołą wyższą.
Misją każdej uczelni jest poszukiwanie prawdy w zmieniającej się i, jak
skonstatował przed laty niemiecki filozof Jürgen Habermas, coraz bardziej
nieprzejrzystej rzeczywistości. Zaproponowane rozwiązania modelowe tak ambitnego planu
są różne i zależą od charakteru danej placówki oraz przyjętej przez nią strategii.
Nie ma bowiem uniwersalnego lub najlepszego modelu zarządzania pozwalającego osiągnąć
określoną jakość kształcenia. Należy opracować i przyjąć właściwe ujęcia,
metody i odpowiednie mechanizmy jej zapewnienia w danej instytucji akademickiej. Tematykę
tę podejmowało i podejmuje wiele renomowanych uczelni, planując, koordynując i
nadzorując stan jakości świadczonych usług. Wypracowały one zalgorytmizowane,
udokumentowane działania służące zapewnieniu oraz doskonaleniu poziomu kształcenia.
Niniejsza monografia wychodzi naprzeciw nowym nurtom i tendencjom życia
akademickiego: naukowo-badawczego, dydaktycznego i kulturowego, uwzględniając kontekst
otoczenia, w tym kontekst prawny, techniczno-technologiczny i społeczno-gospodarczy.
Stanowi interesujące kompendium wiedzy o zagadnieniach, z jakimi mierzy się dziś lub
zmierzy się w niedalekiej przyszłości szkolnictwo wyższe i poszczególne uczelnie.
Jest również ciekawym materiałem informacyjno-instruktażowym dla środowiska
akademickiego. Słowa uznania należą się autorom za podjęcie trudu zdiagnozowania
obecnego stanu szkolnictwa wyższego na przykładzie wybranej uczelni, wydziału i
instytutu, a także zaproponowanie rozwiązań doskonalących jakość kształcenia,
zarówno tych stopniowych, jak i rewolucjonizujących. Praca uwzględnia założenia tak
zwanej reformy bolońskiej, a ponadto eksponuje – jako jeden z warunków powodzenia
misji – potrzebę zmiany kultury organizacyjnej uczelni oraz wartości wyznawanych przez
ich pracowników.
Z recenzji prof. dr hab. Krystyny Lisieckiej
Spis treści:
Słowo wstępne
I.WYBRANE PROBLEMY FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU SZKÓŁ WYŻSZYCH
1.Problemy dostosowania nauczania i badań naukowych w szkołach wyższych do potrzeb
przedsiębiorstw przemysłowych w warunkach globalizacji
1.1.Wprowadzenie
1.2.Nowe zjawiska w procesie globalizacji działalności gospodarczej
1.3.Cechy współczesnego zarządzania: podstawowe czynniki osiągania przewagi
konkurencyjnej przez przedsiębiorstwa w obecnych i przewidywanych
warunkach prowadzenia działalności gospodarczej
1.4.Kierunki zmian w systemie szkolnictwa wyższego i zaplecza naukowo-badawczego w celu
sprostania nowym wyzwaniom konkurencyjnym - priorytety
1.5.Podsumowanie
2.Zmiany zachowań organizacyjnych pod wpływem oczekiwań interesariuszy uczelni
akademickich
2.1.Wprowadzenie
2.2.Uczelnie akademickie jako obiekt badań teorii zachowań organizacyjnych oraz teorii
zarządzania publicznego
2.3.Specyfika zachowań organizacyjnych uczelni akademickich
2.4.Interesariusze uczelni akademickich i ich oczekiwania
2.5.Kierunki zmian zachowań organizacyjnych uczelni akademickich
2.6.Podsumowanie
3.Koncepcja projakościowej restrukturyzacji WZiKS UJ na przykładzie innowacji
organizacyjnych w IEiZ
3.1.Opis stanu faktycznego organizacji i funkcjonowania wydziałów uniwersyteckich na
wybranych przykładach
3.2.Analiza krytyczna obecnego stanu organizacji, relacji międzyludzkich i funkcjonowania
struktur polskich uczelni na przykładzie WZiKS UJ
3.3.Założenia do koncepcji zmian
3.4.Koncepcja nowej organizacji procesu dydaktyczno-pedagogicznego
3.5.Innowacje w organizacji działalności naukowo-badawczej na uniwersytecie
3.6.Podsumowanie
II.KRAJOWE RAMY KWALIFIKACJI
4.Metodyka zastosowania Krajowych Ram Kwalifikacji dla kierunku studiów zarządzanie na
Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu
Jagiellońskiego
4.1.Wprowadzenie
4.2.Prezentacja Wydziału Zarządzania i Komunikacji Społecznej UJ
4.3.Podstawy prawne dotyczące Krajowych Ram Kwalifikacji
dla szkolnictwa wyższego
4.4.Efekty kształcenia
4.5.Pomiar efektów kształcenia
4.6.Program studiów na kierunku zarządzanie na WZiKS UJ
4.7.Podsumowanie
5.Przygotowanie małopolskich uczelni do wdrożenia Europejskich i Krajowych Ram
Kwalifikacji - wybrane zagadnienia
5.1.Wstęp
5.2.Charakterystyka badanej zbiorowości - metodyka badania
5.3.Źródła wiedzy na temat ram kwalifikacji - ocena dostępności informacji w świetle
badań
5.4.Szansę i zagrożenia związane z wdrożeniem Krajowych Ram Kwalifikacji w opinii
rektorów małopolskich uczelni
5.5.Tworzenie programów studiów w oparciu o efekty kształcenia w małopolskich
uczelniach - wyniki badań własnych
5.6.Europejskie i Krajowe Ramy Kwalifikacji w świetle projektu Strategii Rozwoju
Województwa Małopolskiego
5.7.Analiza możliwości pozyskania zewnętrznych środków finansowych na wdrożenie ram
kwalifikacji na uczelniach
5.8.Podsumowanie
III.ZARZĄDZANIE ZATRUDNIONYMI I JAKOŚCIĄ W SZKOLE WYŻSZEJ
6.Bariery komunikacyjne na uczelni akademickiej oraz sposoby ich pokonywania
6.1.Wstęp
6.2.Komunikowanie się - istota
6.3.Bariery utrudniające komunikację między ludźmi
6.4.Doskonalenie komunikacji
6.5.Proces nauczania a komunikacja
6.6.Pozbawianie uczelni barier komunikacyjnych
6.7.Podsumowanie
7.Zarządzanie zasobami ludzkimi w szkolnictwie wyższym według modeli doskonałości
7.1.Wprowadzenie
7.2.Dotychczasowe doświadczenia z wdrażaniem TQM na uczelniach
7.3.Samoocena uczelni
7.4.Niektóre zalecenia dotyczące procesów zarządzania zasobami ludzkimi - zgodne z
założeniami TQM
7.5.Zalecenia dla praktyki zarządzania
7.6.Podsumowanie
8.Podstawy budowy systemu zarządzania jakością w jednostce edukacyjnej
8.1.Wprowadzenie
8.2.Przegląd podstawowych standardów zarządzania jakością w jednostkach edukacyjnych
8.3.Ramy budowy modelu Systemu Zarządzania Jakością w jednostce edukacyjnej.
8.4.Podsumowanie
9.Uwarunkowania wdrożenia Systemu Zarządzania Jakością opartego na wymaganiach normy
PN-EN ISO 9001:2009 na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu
Jagiellońskiego
9.1.Wprowadzenie
9.2.Charakterystyka Wydziału Zarządzania i Komunikacji Społecznej UJ
9.3.Uwarunkowania europejskie i krajowe wdrożenia Systemu Zarządzania Jakością na
WZiKS
9.4.Uwarunkowania organizacyjne wdrożenia Systemu Zarządzania Jakością na WZiKS
9.5.Modele wdrożenia Systemu Zarządzania Jakością opartego na wymaganiach normy ISO
9001:2000 na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej UJ
9.6.Podsumowanie
10.Zapewnienie jakości kształcenia na studiach wyższych - wyniki badania percepcji
procesu kształcenia przez słuchaczy ostatnich lat studiów
10.1.Wprowadzenie
10.2.Metodyka badań empirycznych
10.3.Percepcja znaczenia kompetencji pozyskiwanych podczas studiów przez badanych
10.4.Opinie badanych na temat wybranych aspektów procesu kształcenia
10.5.Opinie badanych na temat wybranych aspektów organizacji procesu dydaktycznego
10.6.Podsumowanie
IV.WYNIKI BADAŃ EMPIRYCZNYCH JAKOŚCI KSZTAŁCENIA I JAKOŚCI ZARZĄDZANIA NA
UCZELNIACH
11.Efekty kształcenia z perspektywy studentów kierunku zarządzanie
11.1.Wprowadzenie
11.2.Informacje o badaniach własnych
11.3.Wyniki przeprowadzonych badań własnych dla części ogólnej ankiety
11.4.Wyniki przeprowadzonych badań własnych dla drugiej oraz trzeciej części ankiety
11.5.Wnioski i podsumowanie
12.Jakość zarządzania na uczelniach w ocenie dziekanów, kanclerzy i kwestorów -
wyniki badań
12.1.Założenia realizacji badań
12.2.Ocena poziomu zarządzania jakością i jakości zarządzania na wydziałach badanych
uczelni w opinii dziekanów
12.3.Ocena poziomu jakości zarządzania w administracji w badanych szkołach wyższych w
opinii kanclerzy i kwestorów
12.4.Podsumowanie
13.Wstępny, roboczy raport z I etapu badań na temat: "Projakościowa
restrukturyzacja zarządzania w szkolnictwie wyższym"
13.1.Cele I etapu realizowanych badań ankietowych
13.2.Sposób i zakres realizowanych badań ankietowych
13.3.Wyniki badań - część pierwsza kwestionariusza ankiety
13.4.Wyniki badań - część druga kwestionariusza ankiety
13.5.Podsumowanie
V.WIRTUALNA RZECZYWISTOŚĆ
14.Rola wirtualnej rzeczywistości w reklamie merytorycznej
14.1.Możliwości oddziaływania na potencjalnych kandydatów na studia.
14.2.Wizualizacja III Kampusu jako reklama użyteczna
14.3.Główne idee wizualizacji
14.4.Wykonane wizualizacje
14.5.Podsumowanie
Bibliografia
400 stron, B5, oprawa miękka