Rozwój polskich sieci detalicznych jako sposób ograniczania siły rynkowej
międzynarodowych korporacji handlowych
W książce omówiono znaczenie sieci handlowych polskich sklepów
detalicznych w warunkach ekspansji i silnej konkurencji w branży FMCG na polskim rynku.
Wskazane zostały bariery rozwoju powiązań sieciowych w polskich
przedsiębiorstwach i zaproponowano rozwiązania (również o charakterze prawnym), które
w przekonaniu autorki, przyczynią się do poprawy konkurencyjności rodzimych
przedsiębiorstw. Jako jeden z kluczowych elementów, istotnych z punktu rozwoju polskiego
handlu jest rozwój tzw. twardej franszyzy, niestety nadal w niedostatecznym stopniu
realizowany/wymagany w polskich sieciach.
Spis treści:
Rozdział 1. Proces internacjonalizacji przedsiębiorstw handlu detalicznego w
ujęciu teoretycznym
1.1. Pojęcie internacjonalizacji przedsiębiorstwa handlu detalicznego
1.2. Teorie internacjonalizacji objaśniające zjawisko ekspansji przedsiębiorstw handlu
detalicznego na rynki zagraniczne
1.2.1. Teoria międzynarodowego cyklu życia produktu
1.2.2. Teoria oligopolistycznej reakcji przedsiębiorstw
1.2.3. Eklektyczna teoria produkcji międzynarodowej
1.2.4. Uppsalski model internacjonalizacji przedsiębiorstwa
1.2.5. Teorie sieci międzynarodowych korporacji
1.3. Formy wejścia międzynarodowych korporacji handlowych na zagraniczne rynki
1.4. Motywy rozwoju międzynarodowych sieci handlowych
Rozdział 2. Skala ekspansji międzynarodowych korporacji handlowych w Europie,
Polsce i województwie śląskim
2.1. Międzynarodowe korporacje handlu detalicznego w Europie
2.2. Międzynarodowe korporacje handlu detalicznego w Polsce
2.2.1. Skala i dynamika zjawiska w latach 1996–2005
2.2.2. Struktura międzynarodowych korporacji handlowych w Polsce według kraju
pochodzenia zagranicznego kapitału
2.2.3. Struktura międzynarodowych korporacji handlowych według formy dystrybucji
2.2.4. Struktura międzynarodowych korporacji handlowych według wielkości przychodów ze
sprzedaży
2.2.5. Lokalizacja międzynarodowych korporacji handlu detalicznego w Polsce według
województw
2.3. Międzynarodowe korporacje handlu detalicznego w województwie śląskim
2.4. Regulacje prawne funkcjonowania wielkopowierzchniowych obiektów handlowych w Unii
Europejskiej
2.4.1. Regulacje prawne w wybranych krajach unijnych
2.4.2. Regulacje prawne w Polsce
Rozdział 3. Siła rynkowa międzynarodowych sieci sklepów wielkopowierzchniowych
w sektorze handlu detalicznego
3.1. Dominacja a siła rynkowa sieci handlu detalicznego
3.2. Czynniki zwiększające siłę rynkową międzynarodowych sieci handlowych w Polsce
3.2.1. Polityka niskich cen
3.2.2. Tworzenie i rozwój własnych marek handlowych
3.2.3. Lokalizacja sklepów wielkopowierzchniowych w centrach handlowych najnowszej
generacji
3.3. Przykłady nadużywania siły rynkowej przez zagraniczne sklepy wielkopowierzchniowe
w Polsce
3.4. Metody przeciwdziałania sile rynkowej międzynarodowych korporacji handlowych przez
polskie sklepy detaliczne
Rozdział 4. Konieczność integracji polskich sklepów handlu detalicznego, jako
warunek sprostania konkurencji z międzynarodowymi korporacjami handlowymi, na
przykładzie województwa śląskiego
4.1. Formy integracji polskich przedsiębiorstw handlu detalicznego
4.1.1. Własne jednostki handlowe
4.1.2. Zintegrowane sieci handlowe
4.1.2.1. Zrzeszenia (stowarzyszenia)
4.1.2.2. Grupy zakupowe
4.1.2.3. Sieci franchisingowe i quasi-franchisingowe
4.2. Ekonomiczne przesłanki rozwoju sieci polskich sklepów detalicznych
4.3. Charakterystyka sieci polskich sklepów detalicznych w województwie śląskim
Rozdział 5. Identyfikacja korzyści i barier funkcjonowania sklepów w polskich
sieciach handlu detalicznego w województwie śląskim
5.1. Cel i metodologia badania
5.2. Analiza struktury odpowiedzi na pytania ankietowe
Zakończenie
Załączniki
Bibliografia
Spis tabel
Spis rysunków
246 stron, B5, oprawa miękka