W założeniu Autorów nadrzędnym celem doradcy zawodowego jest uzyskanie
przez osobę, której się doradza, trwałego i satysfakcjonującego miejsca pracy.
Ewolucja systemów zarządzania przedsiębiorstwami. Gwałtowne i głębokie
zmiany w ich otoczeniu, wymagają nowego podejścia do praktyki doradztwa zawodowego.
Autorzy publikacji, będącymi pracownikami bądź współpracownikami Katedry Rozwoju
Kapitału Ludzkiego w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie, opracowali niedostępne do
tej pory na polskim rynku kompendium wiedzy związanej z doradztwem zawodowym. Publikacja
ma za zadanie wskazać te narzędzia zarządzania kapitałem ludzkim stosowane z
powodzeniem w przedsiębiorstwach, które mogą być wykorzystane także w praktyce
doradczej.
Publikacja adresowana jest do szerokiego grona odbiorców. Znajdują się w nim
szczególnie osoby już wykonujące pracę doradcy zawodowego, które dzięki lekturze
będą miały możliwość uporządkowania i rozszerzenia wiedzy na temat wszystkich
aspektów swojej pracy. Logiczne uporządkowana wiedza uzupełniona jest opisem
przykładów zaczerpniętych z doświadczeń w opracowywaniu i wdrażaniu poszczególnych
rozwiązań. Opracowanie skierowane jest również do osób planujących zająć się
doradztwem zawodowym, które przyswajając wiedzę zawartą w niniejszej publikacji,
zyskają solidny fundament umożliwiający rozpoczęcie pracy w roli doradcy.
Jasny i czytelny układ opracowania oraz opisy rozwiązań możliwych do aplikacji
powodują, że opracowanie nie jest jednorazową lekturą, ale pozycją, która powinna
znaleźć się w podręcznej biblioteczce każdego doradcy zawodowego.
Spis treści:
ROZDZIAŁ 1. Założenia skutecznego doradztwa zawodowego
Tomasz Rostkowski
Główny cel działania doradców zawodowych
Kluczowe problemy doradztwa zawodowego w Polsce
ROZDZIAŁ 2. Doradca zawodowy
Agnieszka Wolińska-Skuza
Kluczowe zadania
Kluczowe kompetencje
ROZDZIAŁ 3. Strategia zarządzania kapitałem ludzkim a doradztwo zawodowe
Tomasz Rostkowski
Strategia zarządzania kapitałem ludzkim
Substrategie zarządzania kapitałem ludzkim
Rodzaje strategii zarządzania kapitałem ludzkim. Polityki personalne
Kompetencje i system zarządzania kompetencjami
Analizy w strategicznym zarządzaniu kapitałem ludzkim i doradztwie zawodowym
Metody szacowania wartości kapitału ludzkiego (wartości pracownika, wartości zespołu)
Metody szacowania wartości kapitału ludzkiego w doradztwie zawodowym
Cykl życia organizacji, produktu, pracownika i człowieka
Cykl życia organizacji, produktu, pracownika i człowieka w doradztwie zawodowym
Analizy przyszłego zapotrzebowania na pracowników
Analizy przyszłego zapotrzebowania na pracowników w doradztwie zawodowym
Analiza portfelowa
Analiza portfelowa w doradztwie zawodowym
Analiza otoczenia organizacji – 5 sił Portera
Analiza otoczenia organizacji – 5 sił Portera w doradztwie zawodowym
Analiza elastyczności i bezpieczeństwa organizacji
Analiza elastyczności i bezpieczeństwa organizacji w doradztwie zawodowym
Analiza SWOT
Analiza SWOT w doradztwie zawodowym
ROZDZIAŁ 4. Rekrutacja a doradztwo zawodowe
Iwona Rostkowska
Etapy procedury rekrutacyjnej
Formy rekrutacji pracowników
Rekrutacja w doradztwie zawodowym
ROZDZIAŁ 5. Selekcja a doradztwo zawodowe
Iwona Rostkowska
Ocena dokumentów
Wywiady selekcyjne
Schemat procedury selekcyjnej
Proces selekcji w doradztwie zawodowym
ROZDZIAŁ 6. Testy w doradztwie zawodowym
Iwona Rostkowska
Podział testów
Wykorzystanie testów w praktyce
Zastosowanie testów w doradztwie zawodowym
ROZDZIAŁ 7. Psychologiczne aspekty pracy doradcy zawodowego
Agnieszka Wojtczuk-Turek
Psychologiczny wymiar roli doradcy zawodowego
Psychologiczne aspekty warsztatu pracy doradcy zawodowego
Zasoby klienta – odkrywanie i wykorzystanie
Model świata i przekonania klienta
Pomoc w tworzeniu wizji i motywowanie do zmian
ROZDZIAŁ 8. Assessment/Development Center w doradztwie zawodowym
Iwona Rostkowska
Etapy projektowania i przeprowadzania AC
Narzędzia wykorzystywane w AC
Standardy dla metody AC
Wykorzystywanie AC w doradztwie zawodowym
ROZDZIAŁ 9. Oceny pracowników w praktyce zarządzania kapitałem ludzkim i
doradztwie zawodowym
Tomasz Rostkowski
Oceny bieżące a oceny okresowe pracowników
Cele ocen okresowych pracowników
Osoba odpowiedzialna/osoby odpowiedzialne za dokonywanie ocen okresowych pracowników
Metody oceny
Skale oceny
Częstotliwość dokonywania ocen
Styl prowadzenia rozmowy oceniającej
Oceny bieżące i okresowe w doradztwie zawodowym
Osoba odpowiedzialna/osoby odpowiedzialne za dokonywanie ocen okresowych w ramach
doradztwa zawodowego
Metody oceny w doradztwie zawodowym
Skale oceny w doradztwie zawodowym
Częstotliwość dokonywania ocen w doradztwie zawodowym
Styl prowadzenia rozmowy oceniającej w doradztwie zawodowym
ROZDZIAŁ 10. Szkolenie i rozwój w praktyce
Dariusz Danilewicz
Znaczenie rozwoju kompetencji we współczesnej gospodarce
Badanie potrzeb w zakresie doskonalenia kompetencji
Metody rozwoju kompetencji
Badanie efektywności programów rozwoju kompetencji
Zarządzanie rozwojem kompetencji w doradztwie zawodowym
Źródła wiedzy (metody rozwoju) klienta doradcy zawodowego
ROZDZIAŁ 11. Coaching jako metoda rozwoju
Agnieszka Wolińska-Skuza
Metody coachingowe
Coaching w doradztwie zawodowym
Rola doradcy w coachingu
ROZDZIAŁ 12. Motywowanie i zaangażowanie pracowników
Ewelina Rypina-Cywińska
Motywacja a zaangażowanie
Motywowanie i angażowanie pracowników w organizacji
Jak firmy zaspokajają potrzeby pracowników i budują ich zaangażowanie?
Motywowanie i angażowanie pracowników w doradztwie zawodowym
ROZDZIAŁ 13. Zarządzanie projektami doradczymi
Rafał Łabędzki
Projekt
Cykl życia projektu
Zespół projektowy
Zarządzanie projektem
Planowanie projektu (zadania, czas, zasoby)
Projekt doradztwa zawodowego
Zmodyfikowany trójkąt projektu
Planowanie projektu doradczego
Podsumowanie
Dariusz Danilewicz
200 stron, B5, oprawa miękka