Opisywanie rodziny wydaje się nie mieć końca, dlatego że rodzina się
zmienia pod wpływem warunków zewnętrznych i wewnętrznych. Próżno szukać
praprzyczyny, ale warto zastanowić na przykład nad tym jak procesy indywidualizacji
wpływają na rodzinę, jej strukturę, formę, realizację ról wewnątrzrodzinnych.
Warto spróbować odpowiedzieć na pytania dlaczego dorosłe dzieci mieszkają z rodzicami
albo co się dzieje gdy w domu pojawia się zmywarka? Po wejściu do UE istotne jest
pytanie jakie konsekwencje mają zarobkowe migracje rodziców?
Bezdyskusyjny jest fakt, ze ważną rolę we współczesnym świecie odgrywają media,
które biorą udział w konstruowaniu społecznego świata. W książce przedstawiamy
wizerunki kobiet , mężczyzn i mężczyzn-ojców w mediach. Różnie zaprojektowane
badania i analizy prowadzone na zupełnie innych materiałach dają zaskakująco podobne
rezultaty.
Spis treści:
Wprowadzenie
Joanna Wróblewska, Rodzina dziś i jutro. Perspektywa zmiany w obrębie
małżeństwa i rodziny w świetle futurologiczno-socjologicznej koncepcji Alvina Tofflera
Małgorzata Szyszka, Pomoc dziecku i rodzinie migracyjnej. Formy i zakres pomocy w
opinii społecznej
Joanna Frątczak-Müller, Przemiany wzorów życia małżeńsko-rodzinnego Miłosz
Ukleja, Procesy indywidualizacji i przemian tożsamościowych jako podstawa funkcjonowania
„rodzin z wyboru”
Mariola Piszczatowska-Oleksiewicz, Zależność pełnoletnich dzieci od rodziców.
Opinie Polaków i stan faktyczny w świetle badań empirycznych
Małgorzata Żadkowska, Mąż uczniem żony. O podziale obowiązków domowych na
podstawie socjologii pary Jeana-Claude’a Kaufmanna
Dorota Majka-Rostek, Współczesne wzorce nowego ojcostwa
Anna Szklarska, Anna Królikowska Jak reklamy kreują wizerunek mężczyzny w
rodzinie, czyli różowa siła Hestii a mężczyzna Vanish(ed)
Justyna Nesterowicz-Wyborska, Między „kulturą” a „praktyką” ojcowską,
czyli o potencjalnej (i mało zbadanej) niespólności między tym, co pożądane, a tym,
co realizowane
Agnieszka Mościcka, Wizerunek matki we współczesnej prasie katolickiej
170 stron, B5, oprawa miękka