STRATEGIE KONKURENCJI W HANDLU DETALICZNYM W WARUNKACH GLOBALIZACJI
RYNKU
Praca ma charakter studium teoretyczno-empirycznego. W części teoretycznej
zostaną wyjaśnione uwarunkowania funkcjonowania współczesnego handlu, ze szczególnym
uwzględnieniem procesu globalizacji rynku i jego wpływu na strategie przedsiębiorstw
handlowych i wymiary konkurencyjności w sektorze handlu. Przedmiotem rozważań
teoretycznych będzie także złożona problematyka konkurencji w ujęciu
mikroekonomicznym i metodyka pomiaru przewagi konkurencyjnej. Ponadto w tej części pracy
wskazany zostanie schemat analityczny określenia i badania czynników konkurencyjności w
handlu detalicznym. Ustalone w drodze dedukcji czynniki konkurencyjności będą poddane
weryfikacji w części empirycznej pracy
Spis treści:
Wstęp
1. Globalizacja rynku jako determinanta przemian strukturalnych w sektorze handlu
Przesłanki i przejawy globalizacji rynku
Przemiany strukturalne w handlu detalicznym we współczesnej gospodarce
Strategie internacjonalizacji w handlu detalicznym
Globalizacja rynku a wymiary konkurencyjności w sektorze handlu.
2. Strategie konkurencji - istota i rodzaje
Konkurencyjność i przewaga konkurencyjna a strategia konkurencji
Konkurencyjność przedsiębiorstwa
Strategia konkurencji jako sposób zapewnienia przewagi konkurencyjnej
Klasyfikacja strategii konkurencji
Metodyka badania wielkości przewagi konkurencyjnej
3. Czynniki konkurencyjności przedsiębiorstw handlu detalicznego
Schemat analityczny wyznaczenia czynników konkurencyjności
Zasoby i umiejętności
System zarządzania przedsiębiorstwem handlowym
Koncepcja jednostki handlowej
Zasoby ludzkie
Technologie informacyjne
Skala działania
Relacje przedsiębiorstwa handlowego z otoczeniem
Zarządzanie relacjami z klientami
Współpraca z dostawcami
Oddziaływanie na konkurentów
Budowanie więzi ze społecznością lokalną
4. Strategie konkurencji przedsiębiorstw handlu detalicznego w świetle badań
empirycznych
Metodyka badań
Identyfikacja źródeł przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw handlu detalicznego
Analiza strategii konkurencji stosowanych w handlu detalicznym
Ocena wielkości przewagi konkurencyjnej
Identyfikacja źródeł i pomiar przewagi komparatywnej
Identyfikacja przewagi pozycyjnej
Pomiar przewagi wynikowej
5. Wpływ globalizacji na zmiany strategii konkurencji w handlu detalicznym
Zakończenie
Bibliografia
234 strony, B5, oprawa miękka